S SueCia skrev:
Så du förstår inte att man kan bli frustrerad om man hjälper sin sambo renovera huset och blir dumpad direkt efter?

Nej man har inget avtal och nej man kan inte förvänta sig kompensation, men nog förstår man väl ändå att det är frustrerande eller? Driver du med mig nu?

Om en våldtäktsman hamnar i fängelse och får spö, förstår du inte hans smärta då heller? Eller betyder förstår == tycka synd om för dig?
Om du menar att han blir frustrerad pga att han blivit dumpat, ja förmodligen. Att han blir frustrerad för att han inte får pengar för en faktura han skickat i efterhand, not so much!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du menar att han blir frustrerad pga att han blivit dumpat, ja förmodligen. Att han blir frustrerad för att han inte får pengar för en faktura han skickat i efterhand, not so much!
Det var inte det som var frågan. Om du träffar en tjej, under din semester så hjälper du henne bygga en ny altan, när altanen är färdig blir du dumpad. Skulle du inte bli frustrerad då? Om svaret är nej så är vi väldigt olika.

Och nej, släpp frågan om pengar, jag har aldrig sagt att han ska skicka faktura för sitt jobb, jag har t.o.m sagt att jag inte håller med om hans handlingar.
 
S SueCia skrev:
Det var inte det som var frågan. Om du träffar en tjej, under din semester så hjälper du henne bygga en ny altan, när altanen är färdig blir du dumpad. Skulle du inte bli frustrerad/känna dig utnyttjad då? Om svaret är nej så är vi väldigt olika.

Och nej, släpp frågan om pengar, jag har aldrig sagt att han ska skicka faktura för sitt jobb, jag har t.o.m sagt att jag inte håller med om hans handlingar.
Svaret är mest troligt nej om tjejen inte bara använde mig för att bygga altanen ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svaret är mest troligt nej om tjejen inte bara använde mig för att bygga altanen ;)
Fast det vet du ju inte ;)
 
M maxmsm skrev:
Då kan den som tar emot betalningen polisanmäla sexköp.
Först och främst var mitt förslag inte allvarligt menat, men sedan vore det ju bara en bonus om exet både betalade för liggen och gjorde sig skyldigt till sexköp.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J Jonas1130 skrev:
Vad blir bättre av att kvinnor bygger fler verandor😉?
Att män och kvinnor hjälps åt är väl alltid positivt. Även om det i teorin går att få det jämställt genom att strikt dela uppgiftet så att mannen alltid skottar och kvinnan alltid bygger verandor. Så skapar det ingen förståelse för varandras vardag och arbetsinsats.

När fler män är föräldralediga och tar hemmarollen så skapar det förståelse för vad det innebär och en sundare relation. Detsamma lär gälla bygget av verandor. Då är det enklare att uppskatta varandras slit för det gemensamma.

Det behöver såklart inte delas exakt lika på allt, men jag tror de flesta mår bra av att kunna göra alla sysslor i hemmet. Sen kan man absolut dela upp det efter intresse och kunskap så att det passar.

Det vinner båda på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
K Kartoffelpotatis skrev:
Fakturan är bestriden enligt de råd som hittas på Hallå konsument så nu ligger bollen hos honom. Vilket steg han nu tar vet vi inte men kronofogden tror jag inte.
Se upp om han anlitar Baltic Inkasso. "Dina kunder behöver inte tala ryska –– de kommer att förstå oss ändå".
 
P
J Jonas1130 skrev:
Vad blir bättre av att kvinnor bygger fler verandor😉?
Det blir fler verandor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
S SueCia skrev:
Ja självklart är han säkerligen frustrerad över separationen
Hur vet du att han är frustrerad?
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P
S SueCia skrev:
Har någon tyckt synd om honom?
Den som förstår någons frustration uppvisar empati för den frustrerade. I dagligt tal kan det kallas för "tycka synd om".
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Den som förstår någons frustration uppvisar empati för den frustrerade. I dagligt tal kan det kallas för "tycka synd om".
Va?
 
K
S SueCia skrev:
Va?
Jo han sa..
P pmd skrev:
Den som förstår någons frustration uppvisar empati för den frustrerade. I dagligt tal kan det kallas för "tycka synd om".
😊
 
  • Haha
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Den som förstår någons frustration uppvisar empati för den frustrerade. I dagligt tal kan det kallas för "tycka synd om".
K K. L skrev:
Jo han sa..

😊
Jo jag såg det men jag håller absolut inte med, jag tycker INTE synd om honom.

ChatGPT
Att säga att du "förstår personens frustration" betyder inte automatiskt att du tycker synd om personen. Att förstå någons frustration innebär att du kan relatera till deras känslor och förstår varför de känner sig på det viset. Det är en empatisk reaktion som visar att du kan sätta dig in i deras situation och förstå deras perspektiv.
 
T Tommynorskens skrev:
Jo men då måste det också finnas en faktura/kvitto på köpet av fakturan från bolaget till killen eller?
Thomas59 Thomas59 skrev:
Nej. Ange aldrig skälet/skälen till bestridan (Dvs ”…aldrig beställts…”) i detta första läge.

Bestridan sker genom att endast ange ”Fakturan bestrides i sin helhet”.

Det är ett taktiskt misstag att ange skälet till bestridan i ett tidigt skede då det ger motparten tid att formulera/ta fram motbevisning, oavsett om den är sann eller påhittad. Bestrider man en fordran är det motparten som ska visa att fordran är ”korrekt” så du vill inte att motparten ska få kunskap om dina skäl till bestridan. Du har gott om tid att formulera dina skäl inför ev stämning och senare rättegång och vill inte ge motparten möjlighet att ”fokusera” på dina skäl. Låt motparten sväva i ovisshet och visa SINA kort först.
När kronofogden frågar behöver du ju ändå skriva grunderna för bestridandet…
Så det e ju bara en tidsfråga..

Och stämning utan först KF e ovanligt..
 
P
S SueCia skrev:
Jo jag såg det men jag håller absolut inte med, jag tycker INTE synd om honom.
Ja, OK. Då är det nog sympati du känner. (Undvik att använda en generativ AI som en auktoritativ källa. Den kan hallucinera ibland).
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.