Hej!
Har problem med en 5 år gammal Bosch-tvättmaskin, serie 8 i-dos. Efter tvätt finns mängder med ludd, små trådar, mm kvar på tvätten (se bilder). Har kört rengöringsprogram, kör tomt 90-graders med jämna mellanrum, bikarbonat+ättika, extra vatten vid tvätt, tvättlappar i, torkar rent och luftar efter varje tvätt, rengjort filtret regelbundet. Det sistnämnda är nästan aldrig något skräp i. Inget hjälper… Någon som har tips på vad det kan bero på?
 
  • Närbild på veckad, ljus textil med små fläckar eller trådar. Opersonligt, abstrakt motiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på mörkt tyg med dammpartiklar och fibrer. Textur och detaljer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
F Frippelindeman skrev:
Hej!
Har problem med en 5 år gammal Bosch-tvättmaskin, serie 8 i-dos. Efter tvätt finns mängder med ludd, små trådar, mm kvar på tvätten (se bilder). Har kört rengöringsprogram, kör tomt 90-graders med jämna mellanrum, bikarbonat+ättika, extra vatten vid tvätt, tvättlappar i, torkar rent och luftar efter varje tvätt, rengjort filtret regelbundet. Det sistnämnda är nästan aldrig något skräp i. Inget hjälper… Någon som har tips på vad det kan bero på?
dåliga textiler eller för mycket tvätt åt gången
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
För att kunna utveckla mer så behöver vi veta vad du tvättar, hur du sorterar tvätten, hur mycket du fyller maskinen och vilka program du använder.

Att du har långa, mörka fibrer på vita kläder tyder på att du antingen blandar vitt med kulört, något man aldrig ska göra, eller tvättar lågkvalitetsfiltar med djurhår (bara ett exempel) tvätten innan. Då kan det stanna kvar en massa ludd och fibrer efter den tvätten, särskilt om man fyller för mycket eller kör program som vattensparar. Jag kör alltid en separat sköljning med tom maskin efter jag kört kattfiltar, annars hade nästkommande maskins kläder blivit fulla av hår.
 
electroluxaren skrev:
dåliga textiler eller för mycket tvätt åt gången
Kanske men jag tror inte det är fallet. Jag kör max halvfyllda maskiner. Har även kollat runt med vänner och kollegor som köpt motsvarande märken. Ingen upplever samma problem.
 
MultiMan
Lösa fibrer kommer från textilierna du stoppar i maskinen, hur menar du annars att det går till? Som sagt, beskriv vad du tvättar och vilka program. Du kanske tvättar saker som är ökända för att ludda eller har för hög temperatur som bryter ner tyget och det därför släpper en massa fibrer.
 
MultiMan MultiMan skrev:
För att kunna utveckla mer så behöver vi veta vad du tvättar, hur du sorterar tvätten, hur mycket du fyller maskinen och vilka program du använder.

Att du har långa, mörka fibrer på vita kläder tyder på att du antingen blandar vitt med kulört, något man aldrig ska göra, eller tvättar lågkvalitetsfiltar med djurhår (bara ett exempel) tvätten innan. Då kan det stanna kvar en massa ludd och fibrer efter den tvätten, särskilt om man fyller för mycket eller kör program som vattensparar. Jag kör alltid en separat sköljning med tom maskin efter jag kört kattfiltar, annars hade nästkommande maskins kläder blivit fulla av hår.
Tack för snabb respons. Jag är noga med färger och material och kör endast dessa separat. Vita t-shirts t.ex separat, likaså gråa och svarta osv. Kör tom maskin efter svart inför kommande vit osv. Har inga djur så det är inget som påverkar. Kör max halva maskiner och alltid enligt instruktion för plaggen plus extra sköljning. Har varierat tvättmedel (både flytande och pulver) och sköljmedel ifall effekten var märkesberoende. Ingen skillnad. Har kört 10 tomma maskiner på 90 grader och vid nästa maskin är det ändå ludd på kläderna.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Lösa fibrer kommer från textilierna du stoppar i maskinen, hur menar du annars att det går till? Som sagt, beskriv vad du tvättar och vilka program. Du kanske tvättar saker som är ökända för att ludda eller har för hög temperatur som bryter ner tyget och det därför släpper en massa fibrer.
se svar på din tidigare kommentar.
 
MultiMan
Köptes maskinen ny? Det låter ju på din beskrivningen som att hela baljan i maskinen är belagd med ludd och fibrer från tidigare felhantering. Om så är fallet kan det bli svårt att få rent, men @electroluxaren kan svara bäst på hur.

Annars kan det inte vara något annat än dina kläder som släpper fibrerna pga inte så bra kvalitet och i sådan mängd att maskinen inte klarar av att skölja bort allt.

De långa mörka fibrerna på det vita plagget i din bild, har du något idé vilka kläder de kan komma från? Stickade koftor? Både akryl och ull kan ställa till det om man tvättar fel, även om ull normalt sett filtar sig istället och blir en hård klump. Akryl däremot bryts ner över 40C och blir slapp och uttänjd, där säkert en massa fibrer kan lossa.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Köptes maskinen ny? Det låter ju på din beskrivningen som att hela baljan i maskinen är belagd med ludd och fibrer från tidigare felhantering. Om så är fallet kan det bli svårt att få rent, men @electroluxaren kan svara bäst på hur.

Annars kan det inte vara något annat än dina kläder som släpper fibrerna pga inte så bra kvalitet och i sådan mängd att maskinen inte klarar av att skölja bort allt.

De långa mörka fibrerna på det vita plagget i din bild, har du något idé vilka kläder de kan komma från? Stickade koftor?
Yes, maskinen köptes ny och det har funkat bra fram till senaste året. Trots samma tvättupplägg och klädesmärken. Eftersom filtret nästan alltid är tomt så blir ju fibrerna kvar i maskinen, helt klart. Kör mest bomullsmaterial men någon maskin då och då med tröjor absolut (ylle och Kashmir)
 
MultiMan
Vilket program kör du för ull och kashmir? Kashmir är ju extra känsligt och kräver absolut det skonsammaste ylle/handtvättsprogrammet som i princip bara vaggar plaggen i en trumma full med vatten och under kort tid. Min Siemens kör detta program under kanske 40 minuter, allt som allt. Det innebär också begränsade möjligheter för maskinen att spola ut lösa fibrer. Det bästa är att handtvätta särskilt kashmir, det gör jag alltid. Det är också långa fibrer som absolut kan vara ditt problem vi ser.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Vilket program kör du för ull och kashmir? Kashmir är ju extra känsligt och kräver absolut det skonsammaste ylle/handtvättsprogrammet som i princip bara vaggar plaggen i en trumma full med vatten och under kort tid. Min Siemens kör detta program under kanske 40 minuter, allt som allt. Det innebär också begränsade möjligheter för maskinen att spola ut lösa fibrer. Det bästa är att handtvätta särskilt kashmir, det gör jag alltid. Det är också långa fibrer som absolut kan vara ditt problem vi ser.
Yes, kör ylle/handtvätt-programmet och det tar även här ca 40 min. Men ska fibrerna verkligen kunna vara kvar efter flera maskiner? De trådarna som syns på vita plagget är säkert i så fall 25 maskiner efter kashmirtröjan. Men detta förklarar inte det gråa ludd av betydligt mindre storlek som finns på alla svarta kläder. Absolut landar barnens plagg från Lager157 i tvätten också men då borde ju ganska många barnfamiljer uppleva problem 🙃
 
MultiMan
Lager157 är ju inte direkt hög kvalitet, så där har du nog ytterligare en förklaring. Det duger såklart för de som bara ser till funktion, men nu pratar vi om hur tyger beter sig i en tvättmaskin.

Att du blandar lyxmaterial/kläder som kashmir med billigast möjliga plagg från Lager157 är nog varför du märker problem mer än andra. Antagligen inte så vanligt att "vanligt" folk tvättar sådant i samma maskin regelbundet.

Edit: Det enda jag har från Lager157 är några filtar jag köpt begagnade på Sellpy och de luddar något ohemult, med långa, långa trådar som är svåra att skölja bort. Katterna gillar att ligga i luddet däremot, så de är perfekta för sådant!

Får jag gissa på något så tror jag ändå att dina stickade ull/kashmir-tröjor är det största problemet. Handvätta dem i fortsättningen, det är mycket bättre för plaggen också.
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Lager157 är ju inte direkt hög kvalitet, så där har du nog ytterligare en förklaring. Det duger såklart för de som bara ser till funktion, men nu pratar vi om hur tyger beter sig i en tvättmaskin.

Att du blandar lyxmaterial/kläder som kashmir med billigast möjliga plagg från Lager157 är nog varför du märker problem mer än andra. Antagligen inte så vanligt att "vanligt" folk tvättar sådant i samma maskin regelbundet.
Jag blandar ju inte i samma enskilda tvätt men absolut används samma tvättmaskin. Så du menar att om man köper en hyfsad tvättmaskin så måste man även innan bestämma sig för om ens garderob ska innehålla enbart kläder av bättre eller sämre kvalitet? Jag tror att vanligt folk (vilket jag själv betecknar mig som) har en blandning av olika kvalitetssorter. Att jag kan skippa tvätta tröjorna i maskinen köper jag men att inte kunna samköra bomullskläder från olika affärer verkar märkligt. Likaså att fibrerna stannar kvar i 25 tvättar. Eller att folk i omgivningen köra samma upplägg men utan problem. Vad skulle du rekommendera för handhavande i syfte att försöka köra maskinen ”så ren som möjligt” utan fysik åverkan på maskinen?
 
MultiMan
Bomullskläder ger normalt inte sådana problem oavsett var kläderna kommer ifrån, så jag tror det är helt lugnt att fortsätta tvätta sådant så länge du kör lämpliga program som sköljer ordentligt.

Börja med att sluta tvätta din stickade tröjor och se vad som händer.

Att få bort ludden från en maskin där baljan är full med skräp vet jag faktiskt inte hur man gör bäst, om inte rengöringsprogrammen räcker. Risken är att trumman måste ur så man kan rengöra mekaniskt. Men som sagt, sluta tvätta stickade saker som är bättre att handtvätta, så tror jag du är en bra bit på väg även om du kanske inte märker skillnad förrän efter någon månad.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Bomullskläder ger normalt inte sådana problem oavsett var kläderna kommer ifrån, så jag tror det är helt lugnt att fortsätta tvätta sådant så länge du kör lämpliga program som sköljer ordentligt.

Börja med att sluta tvätta din stickade tröjor och se vad som händer.

Att få bort ludden från en maskin där baljan är full med skräp vet jag faktiskt inte hur man gör bäst, om inte rengöringsprogrammen räcker. Risken är att trumman måste ur så man kan rengöra mekaniskt. Men som sagt, sluta tvätta stickade saker som är bättre att handtvätta, så tror jag du är en bra bit på väg även om du kanske inte märker skillnad förrän efter någon månad.
OK Tack för hjälpen, uppskattas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.