Hej. Hoppas detta är rätt forum för min funderingar kring frånluftsvärmepump (flvp). Huset är en villa på 105 kvm i norra Norrland. Ventilationen anpassad för flvp, nu sitter det en Nibe Fighter410p från 2004. Har bytt ut alla elradiatorer till Adax Clea och installerat en ny luft-luft värmepump (llvp) under 2023. Energibehov var ca 22000 kWh för 2022, verkar nu landa på omkring 15000 kWh. Jag vill minska förbrukningen ytterligare och funderar på följande alternativ.
1. Tilläggsisolera vind, i dagsläget finns där ett lager gullfiber, 250-300 mm tjockt.
2. Byta flvp till en Nibe F470 eller motsvarande.
3. Installera vattenburen värme i de rum som angränsar till flvpn (2-3 radiatorer)

Min huvudsakliga frågeställning är om flvpn används optimalt. Det tycks fungera som den ska men eftersom huset endast har elradiatorer används frånluften endast till varmvatten.Om jag kopplar in vattenburen värme till flvpn borde jag inte då kunna ta till vara mer energi? Hur många radiatorer kan man koppla in?

Blir det någon större energibesparing om jag byter till en ny flvp, typ F470? Jag landar i att det vettigaste är att vänta med byte tills när den gamla slutar fungera, men tänker mig att det kan löna sig att koppla in vattenburen värme.
Jag har övervägt bergvärme men den kostnaden blir för hög eftersom huset saknar vattenburen värme men det är givetvis ett alternativ i framtiden.
Tacksam för alla råd och synpunkter.
 
I Norrland är det bergvärme eller jordvärme plus FTX-aggregat som är bäst även om man tycker kostnaden är hög. Att byta till F470 ger bara en minimal extra energibesparing, ca 1000 kWh/år om det hade varit vattenburen värme i hela huset. Att sätta in vattenburet i 2-3 rum kan vara en bra start även om det bara ger en liten extra energibesparing. 410P är ofta fullt upptagen med varmvattnet plus att förvärma uteluften till tilluft. Det sistnämnda tar mycket energi.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
370 och 470 borde inte få säljas norr om skåne! kompressorn är så liten i dom, så den räcker inte ens till för varmvattnet i princip.
 
  • Gilla
HarreH
  • Laddar…
J Josth skrev:
I Norrland är det bergvärme eller jordvärme plus FTX-aggregat som är bäst även om man tycker kostnaden är hög. Att byta till F470 ger bara en minimal extra energibesparing, ca 1000 kWh/år om det hade varit vattenburen värme i hela huset. Att sätta in vattenburet i 2-3 rum kan vara en bra start även om det bara ger en liten extra energibesparing. 410P är ofta fullt upptagen med varmvattnet plus att förvärma uteluften till tilluft. Det sistnämnda tar mycket energi.
Tack för din återkoppling Josth. Jag kan i dagsläget inte investera mer i huset, det är en villa som används som fritidshus för tillfället, men absolut vore bergvärme idealiskt. FTX-aggregat verkar vara en bra lösning om man redan har ventilationskanaler i huset, det var ett bra tips. En F470 känns som en dyr investering. En besparing på 1000 kWh är alldeles för lite med tanke på att en F470 kostar runt 90k. Det som lockar mig med en ny flvp är att kunna följa förbrukningen i realtid på mobilen och att kunna fjärrstyra vid behov. Det kanske finns mer prisvärda alternativ till Nibe. Jag har tittat på IVT och Bosch men priset skiljer inte så mycket. Jag är ganska sugen att testa vattenburet i några rum mest för att stilla min nyfikenhet, det behöver inte kosta så mycket. Jag antar att i många fall används 410P till vattenburen uppvärmning så det måste finnas outnyttjad kapacitet, elpatronen går i stort sett aldrig.
Totalt sett lutar det mot mer isolering och vattenburet och avvakta med ny flvp. Om jag installerar vattenburet kan det alltid användas i framtiden.
 
Ok. När det faktiskt är ett fritidshus så går det bra med el-radiatorer. Då brukar man ju hålla en ganska låg temperatur när man inte är där. Jag tycker du kan ha din 410P så länge den håller och egentligen behöver den då inte vara påslagen när man inte är där om elradiatorerna sköter värmen. Tar dock en stund att få varmvatten om man sätter på den när man kommer dit. Om det ska fortsätta vara fritidshus skulle jag nog fundera på att sätta in en luftluftvärmepump med WiFi fjärrstyrning. Dagens modeller klarar sig bra även vid -25 °C och el-radiatorerna behövs inte så mycket alls som back-up på kanske 7 °C innetemperatur.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok. När det faktiskt är ett fritidshus så går det bra med el-radiatorer. Då brukar man ju hålla en ganska låg temperatur när man inte är där. Jag tycker du kan ha din 410P så länge den håller och egentligen behöver den då inte vara påslagen när man inte är där om elradiatorerna sköter värmen. Tar dock en stund att få varmvatten om man sätter på den när man kommer dit. Om det ska fortsätta vara fritidshus skulle jag nog fundera på att sätta in en luftluftvärmepump med WiFi fjärrstyrning. Dagens modeller klarar sig bra även vid -25 °C och el-radiatorerna behövs inte så mycket alls som back-up på kanske 7 °C innetemperatur.
Hej. Jo det var en bra ide att stänga av 410P när vi inte är där. Tyvärr kan jag inte fjärrstyra den. Eventuellt finns det möjlighet att göra någon fjärrstyrning av själva eluttaget (3-fas), det ska jag kolla upp. Jag kan fjärrstyra elradiatorerna via Wifi sedan förra året. Jag har Tibber som leverantör och det fungerar riktigt bra. En fördel är också att jag kan se vilka rum som förbrukar mer energi och som kan vara dåligt isolerade. Precis som du säger är en luftluftvärmepump är en bra idé och jag installerade en fjärrstyrd sådan (Mitsubishi) i mars 2023. Den klarade av att ge värme ned mot -30 vilket var en positiv överraskning. Men när det var -40 några dagar så märktes det att radiatorerna fick jobba hårt och därför känns det som att mer isolering på vinden kan vara en bra idé.
Huset har ett isolerat garage som är sammanbyggt med huset och där kan en luftluftvärmepump vara en bra ide framöver. Just nu värmer jag inte garaget, men det hade varit trevligt att kunna värma upp det när vi är där.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.