Har nyligen noterat vad jag tolkar en relativt hög returtemperatur på 63 grader, jag hör brus vilket kan indikera hög belastning. Har försökt att sänka trycket till 1 bar, men trycket går ständigt upp av sig själv till över 1,5 bar.

Skulle behöva förslag vad jag själv kan jag göra innan jag behöver ringa VVS firma.
 
Låter som att det är hål i plattvärmeväxlaren för radiatorkretsen eller så läcker påfyllningsventilen.

Prova med att stänga av inkommande kallvatten till fjärrvärmecentralen.
Sänk sedan trycket i radiatorkretsen till tex 1bar.
Kontrollera om trycket höjs.

Om trycket höjs, öppna inkommande kallvatten samt stäng fjärrvärme tillopp & retur.
Sänk trycket i radiatorkretsen igen å kolla om det höjs eller inte.
 
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
Tror att du har rätt gällande läckage, har placerat papper under retursystems rör som blir blöt rätt fort.

Angående kallvatten som kommer in så misstänker jag att det är det gröna reglaget mitt i bilden, stämmer det?
 
  • VVS-installation med rör, ventiler och manometer, grönt reglage i centrum, tecken på läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FoJjen
  • Laddar…
Den gröna avstängningsventilen tycker jag ser ut som den hör till värmekretsen och inte tappvatten eftersom den ser ut att höra ihop med shuntmotorn. Men det är svårt att exakt utan att titta från fler vinklar.
 
J Josth skrev:
Den gröna avstängningsventilen tycker jag ser ut som den hör till värmekretsen och inte tappvatten eftersom den ser ut att höra ihop med shuntmotorn. Men det är svårt att exakt utan att titta från fler vinklar.
Jag länkar till ett annat forum för flera vinklar. Har likadan central, skulle ännu flera vinklar behövas så kan jag nog ordna det.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-oeka-trycket-i-fjaerrvaermecentral.405622/
 
B
Det är ju två separata fel.

Hög returtemp till fjärrvärmen innebär ju att ventilen som reglerar fjärrvärmen läcker igenom.

Högt tryck på sekundärsidan innebär ju att plattvvx för radiatorkretsen läcker, alternativt att påfyllningsventilen läcker igenom.

"placerat papper under retursystems rör som blir blöt rätt fort."

Är det inte från säkerhetsventilen som vattnet kommer ifrån så är det ju ett tredje fel på anläggningen.

Vid flera fel på en äldre anläggning bör man ta in en kunnig person för att serva anläggningen, det är trots allt upp till 16bar / 120C på fjärrvärmen, så man måste veta vad man gör, i alla fall om man är på primärsidan och skruvar.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Pappret blir blött efter någon timme, så fort. Nu har jag inte gjort mer än att dragit ned trycket till 1 bar då den höjs av sig själv.
Har sänkt trycket ca fem gånger sedan igår.
 
  • VVS-installation med blött papper för att indikera läckage nära en anslutning och tryckregulator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu råkade jag se att det droppar från hålet i röda cirkeln. Hoppas det kan leda till förklaring på problemet med eventuell lösning.
 
  • Rörledning med droppande vatten markerat av en röd cirkel där röret ansluter till ventilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeledningssystem med en droppande ventil vid den markerade röda cirkeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Det har gått ett tag och du har troligen fixat felet, undrar vad som var fel och hur du fixade det? Jag hade liknande problem. Angående trycket i systemet i mitt fall berodde det på att tryckkärlet hade gått sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.