Hej!

Schematisk illustration av ventilationssystem i hus med pilmarkeringar för luftflödesriktningar och värmeåtervinning. Arkitektonisk planritning av en byggnad med måttangivelser, rum och möbleringssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har ett gammalt diffusionsöppet hus med tilläggsisolering som idag har fjärrvärme vattenburet via radiatorer. Idag är det självdrag.

Nu bygger vi ut 40m2 + 40m2 (två plan) där vi väljer att använda golvärme i plattan samt radiatorer på 2a våning. Vi tar bort allt vatten å avlopp från nuvarande hus och lägger detta i den nya delen.


FTX är uteslutet pga diffusionsöppenheten och istället funderar vi på mekanisk frånluft för att få undertryck och bättre tilluft genom friskluftventiler även på sommaren. MEN! jag ser gärna en värmeväxlare på frånluften dvs FX.
  • Nu till det praktiska - hur kopplar installatör ihop detta med fjärrvärme då vi inte har en klassisk värmepump som värmer vatten i en tank.
 
Vad jag vet finns det inget sätt att lösa det på. Frånluften har för låg temperatur för att kunna användas till något vettigt (förutom att värma tilluft), utan man behöver en värmepump för att höja temperaturen till någon nyttig nivå.

Men varför är FTX uteslutet? Även med FTX har man ju ett undertryck, så hur diffusionstätt huset är har ingen stor betydelse.
 
Tack för input.
"FTX fungerar mest optimalt om huset är tätt och välisolerat. Detta är ett av skälen till att systemet blivit standard vid byggnation av lågenergi- och passivhus." Saxat från byggahus egen jämförelse mellan FX/ FTX.

Vårt hus är från 1909 vi är inte intresserade att bygga det tätt. Vad jag förstår är det ingen installatör som rekommenderar en FTX installation i ett "otätt"* hus.

*Med tätt menar jag använda ångspärr, ta bort tilluftventiler osv,
 
Min tolkning av "tätt" i det sammanhanget är att fönster och dörrar ska vara täta (och tilluftventiler borttagna såklart) så man inte drar in luft på andra ställen än via tilluftsystemet. Tätheten i själva stommen är av mindre vikt.
 
NIBEs senaste fjärrvärmeväxlare FJVM 220 har utgått sedan några år och går inte att få tag på längre. Den kunde dockas mot F370. Även IVT 633 säljs inte längre. Det räknas inte som en lönsam lösning längre.
 
Misstänkte att det kunde vara just...

Som jag ser det finns det två vägar för oss.

  • Undersöka FTX - spåret vilket är outstanding när det fungerar bra med som jag ser det passar sig mindre bra på vårat hus med komplex installation, underhåll och höga krav på täthet (diskutabelt)
  • Självdrag med forcerad mekanisk ventilation vid behov. F - enklare lösning men måste dimensioneras så det blir bra luft i hela huset. Dra ut från 3 punkter, 2x badrum, 1x kök
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.