Hej!

Såg detta YT-klipp för ett tag sedan:

Där sägs att så fort man kopplar in ett batteri i en byggnad så räknas det som en starkströmsanläggning?

Vet någon huruvida det faktiskt stämmer? Låter hel knäppt att man inte skulle få installera ett liknande system för t.ex bevattning i ett växthus eller liknande.
 
Anläggningar som är över 10 A och eller 200 VA och eller 50 V kräver behörighet.
 
E elmont skrev:
Anläggningar som är över 10 A och eller 200 VA och eller 50 V kräver behörighet.
Så ett 12v bilbatteri är m.ao alltid en starkströmsanläggning när detta inte är monterat i en bil ?
 
S BoXon skrev:
Så ett 12v bilbatteri är m.ao alltid en starkströmsanläggning när detta inte är monterat i en bil ?
Beror ju på hur mycket ström du tar ut ur det.
 
Jag skulle väl även lägga till skrivningen "som kan vålla skada på person,egendom eller husdjur".
 
A alfista skrev:
Beror ju på hur mycket ström du tar ut ur det.
Torde ju inte spela någon roll om jag tar ut 1W effekt eller 1000W effekt ifrån batteriet, då batteriets kapacitet borde vara det som avgör.
 
Med en enda solpanel kopplad till 12V som strömbegränsas till 9,9A så kommer man ju undan. Man kan ju ha flera sådana också...
 
E elmont skrev:
Anläggningar som är över 10 A och eller 200 VA och eller 50 V kräver behörighet.
Då är det solklart. Batteriet är en del av anläggningen. Om det sedan finns en strömbegränsare längre nedströms spelar ingen roll. Fel och brand kan ju uppstå innan strömbegränsaren.
Batteriets kapacitet spelar ingen roll. Även ett litet MC-batteri levererar rätt hög ström.
Jag har ett 12V-uttag på min arbetsbänk i verkstan som matas av ett bilbatteri som står under bordet (med plastkåpa på). Enligt elmonts citat ur någon föreskrift kräver detta behörighet att installera.
Men jag är redan högkriminell genom min övriga hempul så jag bryr mig inte längre.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Krävs det inte att det skall vara fast monterat i en byggnad för att kallas anläggning? En flyttbar apparat innehållande bilbatterier är i så fall ok.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Krävs det inte att det skall vara fast monterat i en byggnad för att kallas anläggning? En flyttbar apparat innehållande bilbatterier är i så fall ok.
Korrekt.
 
A Avemo skrev:
Krävs det inte att det skall vara fast monterat i en byggnad för att kallas anläggning? En flyttbar apparat innehållande bilbatterier är i så fall ok.
Jo. Behörighetskraven gäller bara fasta anläggningar. Inte apparater och fordon.

Så ställer man in ett batteri i växthuset och kopplar en pump till det så är det ingen elanläggning. Kopplar man in batteriet till en växelriktare som försörjer några vägguttag i växthuset så blir det en elanläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.