useless useless skrev:
Man får värdera om och ändra lånen hur ofta man vill (om banken godkänner det). 5-årsregeln gäller bara värdet som är till grund för riksbankens amorteringskrav.
Ja. Precis min tanke, appropå din parentes.
Snackar man ihop sig med banken och skriver ner några rader så känns det ändå mindre troligt att någon ny handläggare dyker upp halvvägs in i projektet och sätter käpparna i hjulet.
 
  • Gilla
micketrono
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Banken är ju förhindrad att värdera om fastigheten ofta (oftare än 5 år väl?) om inga större renoveringar eller förändringar sker, så man bör reda ut vad detta innebär för er del.
Nej. Se inlägg #14


"När gäller 5-årsregeln?

5 års regeln gäller enbart för det amorteringsgrundande värdet. Om man exempelvis vill omvärdera bostaden för att utöka bolånet eller för att kunna förhandla ner räntan är det fritt fram att värdera om bostaden hur ofta man vill. 5 års regeln gäller alltså endast vid omvärderingar för att sänka amorteringen."

https://www.boupplysningen.se/tjanster/maklare/omvardera-bostad#Nar_galler_5-arsregeln
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Ja. Precis min tanke, appropå din parentes.
Snackar man ihop sig med banken och skriver ner några rader så känns det ändå mindre troligt att någon ny handläggare dyker upp halvvägs in i projektet och sätter käpparna i hjulet.
Problemet är ju att banken inte kan ge lån med fastigheten som säkerhet baserat på någon plan eller framtida värderingar om man inte går vägen med byggkreditiv. De kan ge blanco-lån med villkor förstås och väldigt bra ränta men ska det vara ett "vanligt" huslån så kommer värdet vid varje tidpunkt vara grund för lånet. Även om ni skriver ner en plan idag om att gör jag si så är huset värt så, den dagen det ÄR si så måste värderingen göras. Då kan huset vara värt både högre och lägre än man trodde.

Med det sagt, så länge man inte har anledning att tro att värdet minskar så bör det ju gå bra. Räntan blir dyr tills man är klar men det är smällen man får ta. Det blir sällan billigare att vänta om man inte lyckas pricka in investeringar av sparpengarna.
 
  • Gilla
micketrono
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej. Se inlägg #14


"När gäller 5-årsregeln?

5 års regeln gäller enbart för det amorteringsgrundande värdet. Om man exempelvis vill omvärdera bostaden för att utöka bolånet eller för att kunna förhandla ner räntan är det fritt fram att värdera om bostaden hur ofta man vill. 5 års regeln gäller alltså endast vid omvärderingar för att sänka amorteringen."
[länk]
Så kan det nog vara ja! Man ska dock minnas att en värdering kan kosta ett par tusenlappar så att göra det allt för ofta riskerar ju att kosta mer än räntan på lånen :)

Dessutom kostar det ju banken tid och resurser att hantera, så de önskar säkert att man inte hör av sig varje månad
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du presenterat en komplett plan för renoveringen, med offerter eller beskrivningar av din egna arbetsinsats, etc, eller bara löst frågat hur mycket du får låna?
Jo dom har fått in alla offerter som jag har... Däremot så kommer min arbetsinsats bli lite högre...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M micketrono skrev:
Hej!
Har hamnat i ett litet dilemma... Tänker renovera mitt barndomshem, det har varit obebott i 20 år så det blir en ganska omfattande renovering av nedre våningen. Jag har haft dit en värderingsman som värderade till 1,6 milj när allt är klart.
Och 500 tusen som det står nu. Problemet är att banken beviljar bara lån på 375.000:- (baserat på hur huset värderas just nu) Jag räknar med att behöva låna 1-1,1 miljoner, vilket betyder att jag måste låna resten som ett blanco lån (dyrt)
Är det nån som varit i samma sits? Känns lite som moment 22...

Kan man göra typ en delvärdering efter att man renoverat hälften? Så att man får bolån på mer...

Hoppas ni fattar hur jag menar. :)

Mvh Micke!
Hej,
Det gjorde vi. Vi tog ett lån på 375k från banken och resterande ett blancolån för en totalrenovering av vårt hus. Hela kalast gick på 1.2msek.

Vad vi gjorde därefter var att anlita en mäklare som värderade om huset efter renovering, skriftligen och gav det till banken som underlag för att sedan betala av blancolånen. Det var ganska smidigt. Nu sitter man på någon 100k i efter skuld som vi betalar av. Totalt värt det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M micketrono skrev:
Hej!
Har hamnat i ett litet dilemma... Tänker renovera mitt barndomshem, det har varit obebott i 20 år så det blir en ganska omfattande renovering av nedre våningen. Jag har haft dit en värderingsman som värderade till 1,6 milj när allt är klart.
Och 500 tusen som det står nu. Problemet är att banken beviljar bara lån på 375.000:- (baserat på hur huset värderas just nu) Jag räknar med att behöva låna 1-1,1 miljoner, vilket betyder att jag måste låna resten som ett blanco lån (dyrt)
Är det nån som varit i samma sits? Känns lite som moment 22...

Kan man göra typ en delvärdering efter att man renoverat hälften? Så att man får bolån på mer...

Hoppas ni fattar hur jag menar. :)

Mvh Micke!
Vi köpte hus förra året och vi gjorde också en stor renovering (nytt kök, ny el, nytt rum, öppnat upp, målat och spacklat hela, nya vitvaror). Vi har Swedbank som vår bank men inte som bolånbank pga av de vill inte låna ut till oss för renovering. Jag vände mig till SBAB och fick där ta ett blancolån till en början. Innan vi tog detta så hade vi en dialog om vad för renovering vi skulle göra och om det gick att värdera om det när renoveringen var klar. Det gick men vi hade blancolån i ca:3 månader. Jag är väldigt nöjd med SBAB.
 
  • Gilla
birgitta.tilly.gmail.com och 2 till
  • Laddar…
En så stor renovering är ju att jämföra med att bygga nytt, dvs det är ett byggkreditiv du ska ha. Maxlåna vanligt bolån först och ta byggkreditiv på resten, inte konstigare än så.

Det behöver inte bli jättedyrt med kreditiv om du bygger någorlunda snabbt, man lånar ju inte hela summan hela byggtiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
En så stor renovering är ju att jämföra med att bygga nytt, dvs det är ett byggkreditiv du ska ha. Maxlåna vanligt bolån först och ta byggkreditiv på resten, inte konstigare än så.

Det behöver inte bli jättedyrt med kreditiv om du bygger någorlunda snabbt, man lånar ju inte hela summan hela byggtiden.
Nä precis! Det låter absolut vettigast att försöka få ett byggkreditiv. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M micketrono skrev:
Hej!
Har hamnat i ett litet dilemma... Tänker renovera mitt barndomshem, det har varit obebott i 20 år så det blir en ganska omfattande renovering av nedre våningen. Jag har haft dit en värderingsman som värderade till 1,6 milj när allt är klart.
Och 500 tusen som det står nu. Problemet är att banken beviljar bara lån på 375.000:- (baserat på hur huset värderas just nu) Jag räknar med att behöva låna 1-1,1 miljoner, vilket betyder att jag måste låna resten som ett blanco lån (dyrt)
Är det nån som varit i samma sits? Känns lite som moment 22...

Kan man göra typ en delvärdering efter att man renoverat hälften? Så att man får bolån på mer...

Hoppas ni fattar hur jag menar. :)

Mvh Micke!
Låter som en fantastisk chans att ta tjänstledigt och renovera själv. Fast det kanske du redan räknat med?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Låter som en fantastisk chans att ta tjänstledigt och renovera själv. Fast det kanske du redan räknat med?
Kommer göra en hel del själv men inte allt... :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.