Ska bygga pergola i obehandlade stolpar som målas vita. En ska fästas med stolpskott i berg i ett hål och sen fyllas med jord för växter.
Vad är bäst att behandla träet som ligger i jord med?
 
F Fixarjon skrev:
Ska bygga pergola i obehandlade stolpar som målas vita. En ska fästas med stolpskott i berg i ett hål och sen fyllas med jord för växter.
Vad är bäst att behandla träet som ligger i jord med?
Ställ stolpen i en hink med träolja några dar sen så kan man hitta sådan plast överdrag som är som krypslang fast för trä stolpar
 
R Rickard.lj skrev:
Ställ stolpen i en hink med träolja några dar sen så kan man hitta sådan plast överdrag som är som krypslang fast för trä stolpar
Hittar inte dessa krympslamgar, vad kan de heta tro?
 
J
F Fixarjon skrev:
Hittar inte dessa krympslamgar, vad kan de heta tro?
Jag såg på youtube när man värmde vanliga plaströr till vatten eller avlopp. Blev superstarkt och krympte jättebra. Till och med petflaskor funkar
 
F Fixarjon skrev:
Vad är bäst att behandla träet som ligger i jord med?
Bäst hållbarhet ger väl stenkols tjära, men det har nog varit förbjudet i många årtionden. Bränn delen som ska vara under jord, eller ställ i linolja nån vecka innan montage.

Jag tänker att det egentligen är bättre att undvika att ha trä i jord om man ska få lång hållbarhet.
 
F fribygg skrev:
Bäst hållbarhet ger väl stenkols tjära, men det har nog varit förbjudet i många årtionden. Bränn delen som ska vara under jord, eller ställ i linolja nån vecka innan montage.

Jag tänker att det egentligen är bättre att undvika att ha trä i jord om man ska få lång hållbarhet.
Tack! Ska fundera på att gjuta en plint mot berget istället. Har en del 110 avlopp liggande. Kan man ställa rör emot berg, fylla igen med jord runtom och fyll med betong och sedan trycka ned en stolpsko?
 
Javisst
 
Om det känns lättare kan du ju borra ett par dubb i berget hälla i en slatt betong och sen sätta i en färdig gjuten plint som du fäster stolpen i
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.