K Kartoffelpotatis skrev:
Lång historia kort:

En vän levde under en kortare tid i en relation med en man som nu visar sig vara helt galen! Efter avslutat förhållande uppstod diverse hotfulla situationer men det har ni varit lugnt ett tag.

Nu damp det ner en faktura på utfört arbete på hennes hus! Några avtal finns såklart inte och arbetet har aldrig beställts utan detta arbete har skett helt i samförstånd med gemensamma insatser som ett gemensamt projekt inför framtiden! Framtiden blev dock kort och vi kan väl lätt säga att han inte är helt nöjd med att förhållandet tog slut.

Hon har bestridit fakturan på det sätt som konsumentverket hänvisar till men.. Nu återkommer han och hävdar att eftersom de inte längre är ett par så ska han ersättas för den tid han har lagt ner. Fakturan avser alltså tid, inte material eller liknade, detta har hon stått för till 100%

(Fakturan är utställd av hans bolag som registrerades ca 3 månader efter att ”arbetet” utfördes)

Vad händer nu?

Kan hon bara bortse från senaste brev som hon fått efter att hon bestridit fakturan?
Hon behöver inte vara orolig. Nu säger du visserligen att förhållandet varat kort tid. Hur kort tid och har dom varit sambos?

HD har prövat ett likalydande fall med sambos där egendomen inte var samboegendom där det betalas fakturor för arbete på fastighet och inte enbart eget arbete som i detta fallet. Bevisbördan som är tung som läggs på den som påstår att det är ett lån eller en tjänst som skall betalas särskilt när det gäller sambos.

När det gäller den här typen av arbete så är det helt kört att försöka kräva pengar efteråt om det inte finns ett tydligt skriftlig avtal.

https://lagen.nu/dom/nja/2019s23
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vem av dom? Mannen som försöker fakturera ej beställt arbete eller kvinnan som lät en man jobba hos henne för deras gemensamma framtid och sedan gör slut och behåller allt utfört arbete själv?

Det är varken Scam eller bedrägeri att skicka en faktura för faktiskt utfört arbete, däremot har han tveksamt läge att faktiskt kunna ta betalt för arbetet, men scam är det knappast.

Skulle aldrig någonsin hjälpa en sambo med åtgärder i hennes hus utan att få något tillbaks, gillar inte upplägget att man är två i en relation, båda lägger ner lika mycket arbete men bara den ena får ut något av det. Jag förstår defintivit mannens frustration, men inte handlingar.
Ska hon skicka faktura till honom för de gånger hon lagat mat, handlat eller påminnt honom om något?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men då skall fakturan användas som en del i en polisanmälan för att få ett kontaktförbud eller nåt sånt. Det får man inte utan vidare men har man anmält och försökt få det tidigt och det sen händer mer saker så kan en tidigare anmälan hjälpa
R robert heller skrev:
Det är många som svarat på din fundering så ger mig inte på det. En aspekt är dock att om han ställt ut en riktig faktura från sitt bolag så torde det även vara moms pålagt på den. I och med att faktura är utställd så skall den vara bokförd som kundfaktura såväl som att han skall ha betalt den utgående momsen till skatteverket (beroende till viss del av bolagsform och/eller momsredovisningsperiod). Det är svårt att kontrollera för utomstående men oavsett, Utifrån informationen som lämnas så känns det kanske inte som att han ställer ut en riktig faktura och hanterar det korrekt bokföringsmässigt och betalar in 25%på beloppet till skatteverket!? Kan också vara intressant om bolaget (i bolagsordningen) skall bedriva byggverksamhet el
 
Redigerat:
S Safet skrev:
Hon behöver inte vara orolig. Nu säger du visserligen att förhållandet varat kort tid. Hur kort tid och har dom varit sambos?

HD har prövat ett likalydande fall med sambos där egendomen inte var samboegendom där det betalas fakturor för arbete på fastighet och inte enbart eget arbete som i detta fallet. Bevisbördan som är tung som läggs på den som påstår att det är ett lån eller en tjänst som skall betalas särskilt när det gäller sambos.

När det gäller den här typen av arbete så är det helt kört att försöka kräva pengar efteråt om det inte finns ett tydligt skriftlig avtal.

[länk]
 
Redigerat:
K Kartoffelpotatis skrev:
Japp, om detta eskalerar kommer den tas med. Dock vill hon undvika att göra polisanmälan då det kan trappa upp situationen. Hon hoppas att detta är det sista han gör, det har varit lugnt ett par månader.

Fakturan specificerar moms och utställare är hans (numera registrerat) och enligt alla olag.se: företag i ”Byggnadssnickeriarbeten”

Mer info har jag inte dessvärre
otrevlig historia! Som merparten skriver, bestrid faktura bara. Jag är också inne på att anledning till bestridande inte behöver nämnas utan det är han som har bevisbörda. Min känsla är att denna faktura inte finns i hans bokföring utan det är bara påtryckningsförsök/jävelskap...lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du fultolkar ofta inlägg precis som du gjorde nu och hamnar i tråd efter tråd i bråk med folk.

Men med det sagt, du vet hur det är, man kan inte diskutera med kvinnor 🤔😬
Jag köpte en tvättmaskin och betalar strömmen till den, men frugan proppar oftast den full och skyfflar även över till torktumlaren. Så jag antar hon tvättar. Sen står jag med strykning av alla skjortor och vikning och insortering i garderober. Men som sagt hon tvättar, ett kvinnogöra förmodligen. 😉
 
Tror dom flesta här missar vad problemet igentligen handlar om. Utmaningen ligger knappast i att bestrida kravet utan att få gubben att sluta trakassera sitt ex.
 
  • Gilla
samuel1 och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad är det som säger att det inte är kvinnan som köpt sextjänsterna (om nu några sådana tjänster har köpts/sålts) ?
Att det är hon som fakturerar
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Har inte tagit motpartens sida, så där gör du dina egna tolkningar igen.
Jag säger att jag förstår hans frustration men inte handlingar baserat på infon vi har fått i tråden.

Om vi hade fått information om att han psykiskt/fysiskt misshandlat henne så hade jag inte haft någon förståelse alls.
Du förstår hans frustration utan att ha någon vetskap ? Du kunde ju lika väl skriva att du förstår att hon avslutade förhållandet eftersom det väl ändå framgår att det inte har varit sunt ? Så jag uppfattar också att du lutar åt att misstro att det varit som TS skriver.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker att alla par ska få göra hur dom vill och jag ser inte att vissa uppgifter ligger mer på en person beroende på deras kön. Verkligheten ser dock ut som den gör och det blir inte bättre av att förneka att fler män bygger verandor och fler kvinnor tvättar kläder. Det blir bättre hela tiden är väl trösten ....
Vad blir bättre av att kvinnor bygger fler verandor😉?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J Jonas1130 skrev:
Vad blir bättre av att kvinnor bygger fler verandor😉?
Försök att 🤐 nästa gång
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det riktigt viktiga är att bestrida till kronofogden om han mot förmodan skickar fakturan den vägen. Missar man det så kan skulden fastställas och bli giltig.

Hon har bestridit fakturan en gång det skall räcka. Jag är inte helt säker (men nästan) att det gäller även om han ex. säljer fakturan till ett factoring bolag.
Factoringbolag verifierar fakturan alt har en återköpsgaranti mot säljaren. Bara att bestrida.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Gammalmodigt att diskutera vem som ska diska. Fakturera exet för alla gånger de legat med varandra i stället. Inte olagligt att sälja sex.
Problemet blir om andra parten betalar för det, då blir det ett brott.
 
S SueCia skrev:
Har inte tagit motpartens sida, så där gör du dina egna tolkningar igen.
Jag säger att jag förstår hans frustration men inte handlingar baserat på infon vi har fått i tråden.

Om vi hade fått information om att han psykiskt/fysiskt misshandlat henne så hade jag inte haft någon förståelse alls.
Skulle nog vilja påstå att hans "frustration" inte har ett jävla skit att göra med timmarna/arbetet han gjort utan att han blivit dumpad. Och jag tolkar ts förklaring att han varit hotfull efteråt som att det mycket väl kan varit endel av anledningarna att det tagit slut. Man blir inte hotfull bara sådär. Det är förmodligen sånt som hon upptäckt ju längre förhållandet pågått och tillslut blev det för mycket och hon ville avsluta.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.