Köpte hus nyligen, 1-plan på 120kvm och såg då att fiber är indraget till köket. (Se bild, fiber är mellan första och andra fönster).
Ett enfamiljshus med tegelfasad, grusuppfart, garage, och grönskande trädgård under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu vill jag inte ha rack+server annat mitt i köket och tycker det vore bättre i garage.

Jag funderar på dra om fiber till garage via innervägg upp mot vind men därifrån har jag ingen aning om hur jag ska ner till garage.
Skickar med planritning där röda är vad jag tänkt.
Fiber går via innervägg upp på vind
2, genom vind till nr 2 där den går mellan tak och uterumtak in till luftspalt/takfot på garage och längs den vägen till nr 3 där den i garagets innertak går ner.
Hela idéen föll platt när jag jag insåg tegeln går hela vägen upp och det inte finns någon takfot borra sig ut genom utan endast "överhäng". Arkitektonisk ritning av ett hus. Kök, sovrum, badrum. Röda och blå markeringar, oklart syfte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har:
• ca 800m CAT6
• 5 PoE kameror
• 2 AP
• Router med SFP
• 2 server

Vad har ni för tips?
 
RoTe
Hur har du tänkt att flytta fibern? Den ska du absolut inte röra och du har knappast heller kunskapen att skarva och dra fiber till garaget.
 
Dra vidare Ethernet från köket, vilken väg du vill.
 
RoTe RoTe skrev:
Hur har du tänkt att flytta fibern? Den ska du absolut inte röra och du har knappast heller kunskapen att skarva och dra fiber till garaget.
Kunskapen för dra en (eller flera) kabel har jag då jag gjort det flertals gånger. Hittar inget "fint" sätt göra det på då det är skillnad på garagets tak och vinden på huset.

Fibern kommer inte skarvas utan det är en fiberpatch på 30m, alltså en hane kontakt på ena sidan och hona på andra sidan, den dras fint i 16mm VP-rör utan större böj 🙂
 
pacman42 pacman42 skrev:
Dra vidare Ethernet från köket, vilken väg du vill.
Lite det som är problemet just nu, hade önskat dra det till garaget o ha det där men fundersam hur och vilket som blir bästa vägen. Hade det inte diffat så mycket i höjdskillnader så hade det varit OK, men i mitt fall måste jag ner några cm från vinden (på utsidan) för komma åt luftspalten i garaget.

Jag tänker några VP-rör och typ täcka det hela med ventilationskanal, sån där för luftvärmepumpar, borde göra det hyfsat dolt? Vad tror du?
 
Jag har dragit min Ethernet i rör under fasadbrädorna. Lyfte en bräda och lade rör bakom den, sedan över vinden och ned genom taket.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har dragit min Ethernet i rör under fasadbrädorna. Lyfte en bräda och lade rör bakom den, sedan över vinden och ned genom taket.
Hmm ja jag får nog göra något sådant när vädret tillåter det, återkommer med resultat 😁
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.