Hej alla!

Jag planerar att bygga ett eget matbord på ca 200x80cm.

Skulle vilja lägga almrot-fanér på bordsskivan men detta är lite utanför min expertis.

Har hittat ett företag som säljer ”ark”. Vet ni om det går att limma ihop flera eller blir det fula skarvar?

Har ni tips på något annat företag som säljer fin fanér?

Vet ni kanske någon firma eller privatperson som kan göra det här åt mig?

Är tacksam för alla tips och tricks kring detta!
 
Hej

Att fanéra ett matbord (eller vad som helst) med den ytan du tänker dig kräver tillgång till en fanérpress för att få ett dugligt resultat.

Industriell grön OTT varmpressmaskin i verkstadsmiljö med kontrollpaneler och säkerhetsvarningsskylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fanérpress av det här slaget är stor som en småbil och väger några ton och pressar med ca sextio tons tryck om jag minns rätt. Få privatpersoner har sådana här mackapärer.
Du kan säkert få hjälp via ett välutrustat snickeri men för att kunna ge tips behöver vi få veta var i landet du håller till. Snickeriet bör också kunna hjälpa dig med att köpa hem fanéret.

Ett annat alternativ är att köpa färdigfanérad MDF men jag är osäker på om det finns med fanér av almrot…

Lycka till och fortsätt posta frågor och tankar!
//Ronnie
 
Hej Ronnie! Jag bor i Stockholm! Har du något tips på ”välutrustat snickeri” i närheten som skulle kunna hjälpa mig med detta?
 
D DavidZZ skrev:
Hej Ronnie! Jag bor i Stockholm! Har du något tips på ”välutrustat snickeri” i närheten som skulle kunna hjälpa mig med detta?
Dessvärre inte! Bor i Varberg; min enda egna kontakt är ett oerhört kvalificerat och just välutrustat snickeri som ligger strax utanför Lund; de kan lätt lösa dina problem men logistiskt är det ju inte ett bra alternativ för dig.

Däremot är en av medlemmarna på Byggahus, @findus42, en mycket erfaren och skicklig snickare hemmahörande i Stockholm — jag är övertygad om att han kan förmedla en kontakt om du är seriöst intresserad. Du ska bara veta att det är ett kostsamt projekt du tänker dig.
Å andra sidan har du möjligheten att få en helt unik möbel av högsta kvalitet!

//Ronnie
 
Svårt men fint om man får till det.

Finns på Iskas Ädeltrå men i måtten 27x54 cm samt 30x40, du kanske kan ringa upp & fråga om han har ett parti från samma träd?

https://www.shop.isaksadeltra.se/shop/product/almrot-faner-08mm-270x540mm?tm=&sm=faner

Då skulle du få ihop ett helt "sammanhängt" bord med lite tålamod.
Alternativet är ju att i ett mönster lägga annan faner, så att almrots-faneret blir indelat i rutor. ( bara fantasin sätter gränser, finns Valnötrot´s-faner också för ex)

Och själva limningen går att göra hemma med dessa mindre ark (ett & ett), med en hård relativt tung skiva och sedan ha vikter på den skivan så trycket blir över hela faner-arket.

2st 10 kilos tyngder räcker bra, eller om du kan sätta tvingar.

Träpaneler med distinkta kornmönster och en synlig ådring, staplade vertikalt på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två plattor av marmor eller dekorerad sten med vågiga, organiska mönster, ligger på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MvH Jawen
 
  • Gilla
AnnelieBirgittaViola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.