Hej!

Har precis flyttat till hus och de här växterna som är gröna i januari meddelade förra ägaren att de var invasiva. Någon som vet vad det är för växt och hur vi bäst får bort dessa?
 
  • Marktäcke med gröna blad, troligen efter frost eller regn, blandat med löv och kvistar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen aning om vad de heter, men jag har likadana i trädgården.. Har aldrig hört talas om att se skulle vara invasiva, i så fall är de troligen den sämsta invasiva arten jag sett för den sprider sig knappt alls..

Edit: Körde din bild i en blomapp och kom fram till att det är Bergenia.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bergenia
Inte invasiv alltså.
 
Jo, den är invasiv.

https://www.lansstyrelsen.se/download/18.811b3fa18d2a8423fee79b/1706093910415/Invasiva%20främmande%20växter,%20riskklassificering,%20SLU%20Artdatabanken.pdf
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ser man på, då har vi lärt oss nått idag med... 😀👍

"3/3 High Impact", vad betyder siffrorna egentligen?
 
Att en art är "Invasiv" har blivit ett tramsbegrepp tyvärr.
Bergenia är inte med på någon lista över arter som ska bekämpas och tas bort.

Majoriteten av alla trädgårdar är fyllda med "invasiva främmande arter" som inte hör hemma här egentligen.
 
Nej, det är inte ett tramsbegrepp.
Den finns med på listan jag länkade till.
Jag det finns många invasiva växter i trädgårdar. De ska man se till att de inte sprider dig i naturen.

Siffrorna är invationspotential respektive ekologisk konsekvens. Dvs hur lätt de sprider sig respektive vilken ekologisk konsekvens det ger.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Den är varken förbjuden eller på väg att förbjudas (enligt listan).

Den är inte ens särskilt ihärdig på att sprida sig med frö eller rotskott, bara lite på bredden där den redan växer. Störst förvildningsrisk är på ödetomter där man inte begränsar den alls. Annars sätter man ju stopp för den vid rabattkanten tex.

Däremot är den bra på att hålla annat ogräs borta, inklusive kirskål i min erfarenhet 🙂

Jag tycker att bergenia är rätt tråkigt, men man kan utan problem låta den vara kvar tills man kommer på något man hellre vill plantera där.
 
Det finns mängder av listor på internet med olika arter som är invasiva. Artbanken har en lista, EU en, naturvårdsverket en. Därför är ett ett tramsbegrepp.

Naturvårdsverket och EU har i alla fall lite tyngd bakom sina listor. Förhoppningsvis kommer det vettig nationell lagstiftning.
 
En vanlig spridningsväg för invasiva växter är att folk dumpar trädgårdsavfall i naturen.
Den här är inte en av de värre växterna. Men det stämmer att den är invasiv.
 
Tack för identifieringen och konstaterandet att den räknas som invasiv. Någon som vet hur den bäst tas bort? Rycka upp eller täcka?
 
Den växer ju liksom ovanpå marken, så det är bara att rycka bort allt du ser och kompostera...

Tror inte den behöver läggas i brännbart som parksliden....
 
  • Gilla
Stenhusmannen
  • Laddar…
Nej, den lär vara väldigt lätthanterad jämfört med parkslide. Men inte heller den måste brännas.
 
  • Gilla
Stenhusmannen
  • Laddar…
Gräv upp och lägg på komposten. Jag har försökt flytta bergenia inför en omdränering. Den tog sig inte alls på den nya platsen, så jag skulle inte tveka att lägga även rötter på komposten.

Men det är som sagt ingen panik alls med att ta bort den. Den kommer inte att äta upp huset eller sprida sig hejvilt. Enda anledningen till att den kanske kan klassas som ”invasiv” är att den klarar sig bra på egen hand och inte kvävs särskilt lätt av andra växter, speciellt inte på klipphällar där den gärna växer. Fantastisk egenskap i trädgården, mindre bra om den råkar hamna i naturen i stora mängder (vilket är typ noll risk annat än på övergivna ödetomter).
 
  • Gilla
Stenhusmannen
  • Laddar…
Släng den inte i naturen bara. I trädgården gör den ingen skada.
 
  • Gilla
Stenhusmannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.