det är alltid det aktiva djupet som är det intresanta, det är bara den delan man kan utvinna energi ur.

aktiva djupet är den längd av borrhålet som går i berg som är fyllt med grundvatten. (har du berg efter 1m men grundvatten efter 10m som jag har så får du räkna bort 10m av totala borr djupet.

jag har ett hus som med direkt el förbruka ca: 25000 kW + hushålls el. jag har 170m aktivt djup, framräknat aktivt djup var 157m
jag har en 1215-8,5 (den är alltså det som idag heter 1125-10
så ja 200m ska ränga gott till en 10Kw pump, men det variarar ju beroende på hur mycke ditt hus drar & vilken bergart du har
 
Mycket intressant tråd. Får mig att fundera på extra tank eftersom jag har 1235. Vi är iofs inte fler än tre (vuxna) och gör inte av med så mycket vv. Här nämns också borrhål, själv har jag jordvärme 400m, och en FLM kopplad till pumpen. Hur ska jag tänka när det gäller eventuell extra tank/beredare?

Har golvvärme i bv, kör just nu med elradiatorer på öv men kommer att sätta in braskamin alt pelletskamin där. Det är förberett för dragning uppåt men har avvaktat för att se hur värmebehovet ser ut i vinter.

Kjell G
 
Appropå VVB:n som jag tänkt använda som volymförstorare, så är det en NIBE från 1967 med en volym på 300 L :-O. Kanske lite i största laget , men jag vill minnas att det finns en ledig anslutning ungefär på mitten. Måste komma ihåg att kolla det imorgon.

Jag håller på få krupp för nu har CarMan "lurat" in mig på "dåligheter" ;-)
Jag skall mäta ytan på ladugården imorgon också om jag kommer ihåg.

Just nu är jag bara lite orolig att 200 m inte räcker om man väljer en 10:a.
Men jag skall kolla brunnsarkivet så återkommer jag med lite berginfo.

-edit-

Grannen har 14 m till berg. det står inget om grundvattendjup. Men en annan granne har en gammal grävd brunn, så i alla fall där så kan det inte gärna vara mer än 5 meter känns det som.

-edit 2-
Om jag fattar SGU:s bergrundskarta rätt så är det kvartsit, gnejs eller granit.
 
spikers_corner skrev:
Appropå VVB:n som jag tänkt använda som volymförstorare, så är det en NIBE från 1967 med en volym på 300 L :-O. Kanske lite i största laget , men jag vill minnas att det finns en ledig anslutning ungefär på mitten. Måste komma ihåg att kolla det imorgon.

Jag håller på få krupp för nu har CarMan "lurat" in mig på "dåligheter" ;-)
Jag skall mäta ytan på ladugården imorgon också om jag kommer ihåg.

Just nu är jag bara lite orolig att 200 m inte räcker om man väljer en 10:a.
Men jag skall kolla brunnsarkivet så återkommer jag med lite berginfo.

-edit-

Grannen har 14 m till berg. det står inget om grundvattendjup. Men en annan granne har en gammal grävd brunn, så i alla fall där så kan det inte gärna vara mer än 5 meter känns det som.

-edit 2-
Om jag fattar SGU:s bergrundskarta rätt så är det kvartsit, gnejs eller granit.

igentligen har borrdjupet ingtet at göra med pumpstorleken ! djupet ska bara metcha energi behovet som uset har!
En stor pump / för storstor pump, tar ju inte ut mer energi ur hålet, sett över ett år. Den tar ju mycke energi, sen står den still o tar ingen energi alls, hålet ska dimensioneras efter energi behovet, o inget annat.

300 liter är som sagt i mästa laget

vad har ladugården med detta att göra? har jag missat nåt?
 
Kjell_G skrev:
Mycket intressant tråd. Får mig att fundera på extra tank eftersom jag har 1235. Vi är iofs inte fler än tre (vuxna) och gör inte av med så mycket vv. Här nämns också borrhål, själv har jag jordvärme 400m, och en FLM kopplad till pumpen. Hur ska jag tänka när det gäller eventuell extra tank/beredare?

Har golvvärme i bv, kör just nu med elradiatorer på öv men kommer att sätta in braskamin alt pelletskamin där. Det är förberett för dragning uppåt men har avvaktat för att se hur värmebehovet ser ut i vinter.

Kjell G
Blir lite rörigt när du inte startar egen tråd......

har du en anläggning som är i drift så vet du väl om ni klarar er eller ej på det varmvatten ni har! volym förstorare till värme slingan har inget med kolektorslangens längd at göra, den ska ju bara matcha energi åtgången huset har.

att instalera pelletskamin låter korkat, du har förhoppningsvis dimensionerat värmepumpen för att klara att värma huset, o då blir det ju billigast & mest seriöst & även bekvämast att dra vattenburet på övervåningen (dmensionera radiatorerna så du kommer så nära samma tempratur somgolvvärmen som du kan.
 
CarMan skrev:
vad har ladugården med detta att göra? har jag missat nåt?
Jag citerar mitt första inlägg:
Så småningom så skall jag nog fixa garage i ladugården.
. ;) Jag kan lägga till att jag skulla vilja ha utrymme för några snickerimaskiner också. Ingendera behöver fullvärme även om det skulle vara trevligt.

Det är det som skulle kunna få mig in på en 10:a, till huset räcker en 8:a. Det är jag övetygad om.

Alterativet är att köra på en 8:a och ta eltillskottet de kalla dagarna. Men det känns fel.
 
CarMan skrev:
igentligen har borrdjupet ingtet at göra med pumpstorleken ! djupet ska bara metcha energi behovet som uset har!
En stor pump / för storstor pump, tar ju inte ut mer energi ur hålet, sett över ett år. Den tar ju mycke energi, sen står den still o tar ingen energi alls, hålet ska dimensioneras efter energi behovet, o inget annat.
Visst är det så. Jag bara oroar mig. det är det jag är bäst på. :) Särskilt som jag inte har några bra siffror på energibehovet.
 
CarMan skrev:
Blir lite rörigt när du inte startar egen tråd......

har du en anläggning som är i drift så vet du väl om ni klarar er eller ej på det varmvatten ni har! volym förstorare till värme slingan har inget med kolektorslangens längd at göra, den ska ju bara matcha energi åtgången huset har.

att instalera pelletskamin låter korkat, du har förhoppningsvis dimensionerat värmepumpen för att klara att värma huset, o då blir det ju billigast & mest seriöst & även bekvämast att dra vattenburet på övervåningen (dmensionera radiatorerna så du kommer så nära samma tempratur somgolvvärmen som du kan.
Jodå, vi klarar oss på varmvattnet (har inget badkar som behöver fyllas exempelvis). Funderingen gällde om pumpens livslängd förbättras genom volymförstorare eller separat varmvattenberedare.

Jag följer ditt råd o startar ny tråd med mina frågor.

Kjell G
 
spikers_corner skrev:
Visst är det så. Jag bara oroar mig. det är det jag är bäst på. :) Särskilt som jag inte har några bra siffror på energibehovet.

i garaget sätter du en fläcktkonvektor de ger låg framlednngs tempratur & kan snabt höja tempraturen i ett utrmme. På så sett kan du ha låg värme & höja när du ska arbeta där.
om du inte höjet tempraturen dom aldra kallaste dagarna på året så kan du med en klenarepump fortfarande hålla eltillskotet borta, rät bra ialla fall.

(ska garaget värmas så ska det energi behovet rknas in, antar också att garaget är ganska dåligt issolerat)
 
Det är precis så jag har tänkt.
Det finns inget garage i ladugården än, när/om det blir byggt så kan jag välja hur välisolerat det skall vara. (väldigt välisolerat). Jag kommer knappast hinna börja på det i sommar.
 
spikers_corner skrev:
Det är precis så jag har tänkt.
Det finns inget garage i ladugården än, när/om det blir byggt så kan jag välja hur välisolerat det skall vara. (väldigt välisolerat). Jag kommer knappast hinna börja på det i sommar.
Då det inte är gjort ännu är det helt rätt att isolera ordentligt, Du skrev ju oxå att huset ska tilläggsisoleras framöver vilket gör att du bör klara dej med en pump på 8-9 kW..

Du kan gott köra med 300 l volymförstoringstank då golvvärmen inte innehåller så mycket vatten, Om det är 20 mm system du ska köra med så går det 4 meter/m2 o innehåller 0,2 l/m vilket skulle göra endast 120 liter om du hade golvvärme i hela huset (150 m2)

Ta till hålet ordentligt..

Glöm inte att du ska köra med bara inne o utegivare, Inga rumstermostater.. :)
 
Tänk på o kolla vad pumpen ger på vintern, inte hur många KW det står att den ger i modell beteckningen.

sen skulle jag inte köra med mer än 200 liter som volymförstorare.

annat tänkvärt. ett system som innehåller lite vatten, behöver inte alltid betesig som ett system med lite vatten.
Golv värme i betång, överför energin till betången bra, så den kan räknas in som om det vore lite mer vaten än det är.
 
Att ni grävt upp den här igen :D

Jag sneglade lite på varmvattenberedaren som är där , och uttagen för elpatronerna sitter en bit från botten, inte så hemskt högt, men säg 50 liter ..

2an vet vad klimat det är här, vi är inte så långt i från varandra. Ett hopp och ett skutt, ungefär.

Japp, hålet blir djupt. (det är lite det som gnagt i huvudet, hur stor pump man rimligt kan köra på 200 m hål. Jo jag vet, det beror på energiuttag. Men det gnager ändå, för jag vill slippa två hål, det blir så j.kla dyrt m.a.p foderdrivningen)

Inga termostater på slingorna, det var det första jag skalade bort i offerten.

Jag pratade med kollegan till han jag fått pumppriset av, och kollegan har själv en 1115 och tyckte inte en 1125 el. 1135 var en dum idé.
 
CarMan skrev:
Tänk på o kolla vad pumpen ger på vintern, inte hur många KW det står att den ger i modell beteckningen.

sen skulle jag inte köra med mer än 200 liter som volymförstorare.

annat tänkvärt. ett system som innehåller lite vatten, behöver inte alltid betesig som ett system med lite vatten.
Golv värme i betång, överför energin till betången bra, så den kan räknas in som om det vore lite mer vaten än det är.

Nu vet ja inte om spikers_corner tänkt gjuta golv i sitt befintliga hus utan blir nog golvvärme i bjälklaget....
 
spikers_corner skrev:
Att ni grävt upp den här igen :D

Jag sneglade lite på varmvattenberedaren som är där , och uttagen för elpatronerna sitter en bit från botten, inte så hemskt högt, men säg 50 liter ..

2an vet vad klimat det är här, vi är inte så långt i från varandra. Ett hopp och ett skutt, ungefär.

Japp, hålet blir djupt. (det är lite det som gnagt i huvudet, hur stor pump man rimligt kan köra på 200 m hål. Jo jag vet, det beror på energiuttag. Men det gnager ändå, för jag vill slippa två hål, det blir så j.kla dyrt m.a.p foderdrivningen)

Inga termostater på slingorna, det var det första jag skalade bort i offerten.

Jag pratade med kollegan till han jag fått pumppriset av, och kollegan har själv en 1115 och tyckte inte en 1125 el. 1135 var en dum idé.
Har du långt till berget??
I höstas sa energiborr att dom tog 600:-/m ner till berg...
Jo ja vet vilket klimat vi har men med lite klimatförändringar så kanske de inte blir så kallt här i framtiden.. :)

Då blir din volymförstorare på 250 l o de gör inget, Har du fått några offerter??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.