Skulle vilja veta om någon har byggt något prefab hus i klassen runt 2milj. (inkl bastu,braskamin,hörnbadkar). Detta exkl tomt,grund m.m. Räkna bara själva huset. Har kollat in på modulenthus och vill veta om jag kan få några fler prisbilde rpå olika hus tillv. Dom är ju inte så pigga på att lägga ut priser utan man måste sitta och ringa runt till alla..*jobbigt*

Så om ni byggt något hus för ca 2milj exkl tomt grund m.m. Vilken modell byggde ni??

/mi
 
Skidstahus kan man nog klara på den budgeten.

Kollar du runt lite själv här kan du se vad andra betalat också och på så vis få en bra humm.
 
Har kollat runt men de flesta verka inte vilja skriva vad de betalt, bara hur nöjda eller missnöjda de är med huset :)
Skulle vara kul med en tråd där man skrev hur mycket man betalt för rubbet och vad man fick.

Det man också är lite nerrvig över är att man inte ska få så mycket som man vill för sitt boende idag.
 
När vi byggde för ungefär 2 år sedan, så tycker jag att vi fick ganska mycket för 2 mille.
Vi fick ett en plans Trivselhus på 140m2 med hög standard. Det kostade 2.070.000 inkl. 450.000 för grunden (om jag minns rätt).
Gissar dock att priserna har gått upp en del, så vårt hus kanske skulle gå på 2 mille excl. grund idag:confused:

Titta gärna på vår hemsida (inte uppdaterat på ett bra tag), och hämta lite inspiration till vad man får för 2 mille (om man redan har en tomt vill säga;) )

Lycka till
/Jan
 
Tackar, ska nu kolla in hemsidan.
 
Hej!
Vi ska bygga sålandsvillan och vårat bygge kommer att gå på i runda slängar 1,9 mille och då har vi gjort en del tillval + att vi valt att göra övervåningen direkt ( totalentrerenad) pantbrev grund och lagfartskostnader ingår med i priset. Smålandsvillan är ett och ett halvt plan hus där man får övervåningen på köpet så att säga.

Mvh Vera
 
vera skrev:
Hej!
Vi ska bygga sålandsvillan och vårat bygge kommer att gå på i runda slängar 1,9 mille och då har vi gjort en del tillval + att vi valt att göra övervåningen direkt ( totalentrerenad) pantbrev grund och lagfartskostnader ingår med i priset.
Jag antar att du skrivit 2 avtal - ett för grunden och ett för huset? Då är det inte "äkta" totalentreprenad.
Vill inte vara petig men det har rätt stor betydelse för kostnaden - att bygga med totalentreprenad brukar kosta ca 200 000 mer än med delad/generalentreprenad.

drgregur - har du bestämt dig vilken entreprenadform du vill bygga med? Kan vara bra att speca detta om du vill ha mer precisa svar.
En annan sak du bör fundera på är om du vill ha platta på mark eller inte. Med en budget på 2 MSEK tror jag ändå att du kan få rätt mycket hus om du håller dig till "budgetserierna" hos de olika tillverkarna. T.ex. kostade LB-Hus Ugglan 159 med inredd vind och tillval (inkl. braskamin mm.) ca 1,950 MSEK för snart ett år sedan. Räkna annars med ca 12-15000 kr/kvm så får du ett hum om vad du kan få! 15000-nivån rymmer hög standard med några tillval. Ett hus med platta på mark på ca 140-150 kvm borde du kunna få.
 
vill nog ha allt "komplett" dvs vi tänker inte snickra något själva. Och om det blir modulenthus så antar jag att det blir krypgrund. just nu lutar det åt sundborn 1.
 
drgregur skrev:
vill nog ha allt "komplett" dvs vi tänker inte snickra något själva.
Det jag menar är att det är en stor juridisk skillnad mellan totalentreprenad och delad entreprenad. I båda fallen blir allt ändå "komplett". Hur är det med Modulenthus - visst är det 2 avtal där?

Men jag kanske inte skall krångla till det om ni redan bestämt er....
 
Kan bekräfta att Modulenthus erbjuder "totalentreprenad" ovan grund och att de sedan rekommenderar en markentreprenör som ni sedan skriver kontrakt med.
 
Med totalentreprenad menas att byggföretaget tar hand om allt inkl grund och man har ett enda kontrakt... Detta är skillnad mellan totalentreprenad och delat entreprenad om något skulle gå fel. Modulenthus har inte totalentreprenad som man juridiskt menar med totalentreprenad om man skriver ett kontrakt med grundfirman och ett annat kontrakt med husfirman.
Har säljaren sagt det har ni blivit lurade...
Om allt flyter på bra är det ingen skillnad (förrutom att det är billigare med delad entreprenad ), men om det blir problem med bygget har det betydelse. ex vet jag ett hus där grunden var så felgjord att när huset sattes på plats så sjönk det ned och modulhuset gick sönder. Huset stog på sniskan i närmare 7 månader under tiden man processade med grundfirman och husfirman. Allt slutade med att man var tvungen att riva hela det vattenskadade huset och göra om grunden från början. För husägaren blev det en stor ekonomisk förlust, för att få ett nytt hus var han tvungen att betala det första huset och sedan fick han 50% rabatt på nästa hus. Kan tilläggas att det var säljaren till modulhuset som rekommenderat den första grundläggaren som helt misslyckades... j

Jag minns inte riktig vilken husfirma detta handlade om men tror inte att det var Modulenthus...Anebyhus??

Efter att sett detta hus stå på sniskan i flera månader skulle jag inte våga ha delad entreprenad. Även vi har haft problem med vårt bygge fast vi har haft totalentreprenad, men om det skulle nu uppkomma några problem så har vi bara en part att vända oss till vid eventuella rättstvister...
 
Håller med maggan9 om faran med delad entreprenad. Detta är också bl a orsak till att husföretagen inte kan ge någon prisindikation inkl grund då denna kostnad kan skjuta i höjden beroende på vilken tomt som avses. Om husföretaget skall stå för grunden måste de köpa upp denna del lokalt.
 
Tack Maggan för utläggningen - det är precis vad jag menade. Bygget du nämner har jag också för mig var Anebyhus.
Vi råkade själva ut för problem vid bygget. Grunden var felgjord vilket vi upptäckte 24h före gjutningen och 72h före husleverans. Eftersom vi bygger med totalentreprenad tar Götenehus det fulla ansvaret fär vad som hänt. Hade vi skrivit evtalet separat med grundfirman hade vi fått bekosta alla extrakostnader som uppstår med tanke på den försenade leveransrn - lagerutrymme för huset, inställd transport, det uppbokade snickarlaget, byggnadsställningarna - ja rubbet! Sedan skulle ju vi bli tvungna att driva dessa kostnader mot markentreprenören.

Med facit i hand skulle jag aldrig bygga med delad entreprenad enligt t.ex Modulenthus. Vi var länge inne på Hjältevadshus, Modulenthus och Smålandsvillan men slopade dessa bolag. Anledningarna till vårt beslut var just delad entreprenad och torpargrund.
 
Det är samma hus vi pratar om Kungkokos, vi bodde tidigare i Knivsta, Alsike, Målgårdsvägen.. En hemsk syn eller hur?
 
JAg såg det tyvärr aldrig själv utan har bara hört om det ryktesvägen. Hemsk historia...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.