Hej!

Vi vill köpa en ny köksblandare som inte finns med i "säker vatten"s-lista över godkända blandare. Listan är extremt kort i min mening och som konsument har man inte mycket av välja på om man vill ha lite annorlunda blandare i t.ex mässing.

Vad tror ni gäller i fallet om min vvsare väljer att:
1. installera denna samt skriver en avvikelse (det var hans lösning på att frångå listan och välja en egen blandare)
2. om olyckan skulle vara framme? Gäller någons försäkring då eller är det risken jag som privatperson får ta för att blandaren inte finns med i listan?

Jag har själv aldrig hört om detta med 'säker vatten'-märkningen tidigare och dessutom sett otaliga kök, från samma leverantör som vi använder oss av för köket, där man byggt kök och installerat "icke-godkända" blandare(samma som jag har kikat på själv).
Är det ren okunskap som är problemet här eller struntar folk i detta och tar risken?

Tacksam för bollning!
 
BirgitS
Jag har inte hört talas om en sån lista över godkända produkter, däremot att det finns krav på blandare för att de ska fungera i svenska hus. I Sverige har vi t.ex. ofta högre vattentryck än vad som är vanligt i många andra länder och därför riskerar en del importerade blandare att orsaka problem. Som är uppe i en annan aktuell tråd så skriver Säker vatten att köksblandare inte ska gå att vrida så mycket åt sidan att vattnet kommer utanför hon.

Branschreglerna från Säker vatten kan man själv läsa och se om man kan komma på någon anledning till varför blandaren inte skulle kunna bli godkänd om den testades.

2. Det är nog ovanligt att köksblandare orsakar stora skador och det är endast i sådana fall som försäkringsbolaget kan trilskas. Ring försäkringsbolaget och fråga en handläggare om vad de ställer för krav på köksblandare.

Om du länkar till blandaren du vill ha kanske någon kan se vad det kan vara för problem med den.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J jliedberg skrev:
Hej!

Vi vill köpa en ny köksblandare som inte finns med i "säker vatten"s-lista över godkända blandare. Listan är extremt kort i min mening och som konsument har man inte mycket av välja på om man vill ha lite annorlunda blandare i t.ex mässing.

Vad tror ni gäller i fallet om min vvsare väljer att:
1. installera denna samt skriver en avvikelse (det var hans lösning på att frångå listan och välja en egen blandare)
2. om olyckan skulle vara framme? Gäller någons försäkring då eller är det risken jag som privatperson får ta för att blandaren inte finns med i listan?

Jag har själv aldrig hört om detta med 'säker vatten'-märkningen tidigare och dessutom sett otaliga kök, från samma leverantör som vi använder oss av för köket, där man byggt kök och installerat "icke-godkända" blandare(samma som jag har kikat på själv).
Är det ren okunskap som är problemet här eller struntar folk i detta och tar risken?

Tacksam för bollning!
Vad är det för blandare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.