mikethebik mikethebik skrev:
Har och har haft i mitt jobb kontakt med många slambilschaufförer då vi inför ett byte av avlopp till reningsverk eller byte till nya brunnar suger rent gamla brunnarna.
Har aldrig någonsin stött på en chaufför som kräver hjälp eller inte orkar lyfta ett lock.
Tvärtom är det alltid väldigt handlingskraftiga killar eller tjejer som fixar det som behöver fixas utan att be om hjälp, plus att de är överjävligt duktiga på att köra och att ta sig fram där det är trångt..
De klättrar över fyllnadsmassor eller pulsar i snö om det behövs för att göra sin uppgift, men nu är ju det här i glesbygd där människor är vana att klara sig själv.
Brevet du fått som tar upp vad du skall förbereda beror ju inte på att slambilsförarna är balettdansöser eller att de saknar förmåga att skotta en stig, pulsa i snö eller lyfta tunga lock. Du har fått brevet därför att det inte är deras jobb att göra det. Det är en viktig skillnad. Många gör det säkert i alla fall ibland hellre än att bara åka därifrån.

Jag ser inga som helst problem att du som fastighetsägare åläggs att skotta och se till att avloppet uppfyller vissa regler. Hela problemet är ju det orimliga tidsspannet. Jag tror inte att du ökar förståelsen för problemet genom att komma med tillmälen till chaufförerna.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
C
M Maledictus skrev:
det är extremt svårt att säga vilken dag man ska komma, framförallt under dessa tider med dåligt väglag.
Jag tror de flesta har en hyfsad god bild av utmaningen - det är inte det som är problemet.

Nu vet jag inte om det är så att entreprenören också åker på "böter" så fort en tömning inte kan genomföras som planerat, men det är ju just det som annars är problemet för fastighetsägaren. Att det vid vite ställs "omöjliga" formella krav.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
MultiMan
M Maledictus skrev:
De primadonnor du pratar om ska släpa med sig en ganska tung slang och de vill helst varken vada genom brännässlor eller snövallar med den. Om du provar att dra en sådan slang varje dag i några år så kommer du se att det är betydligt lättare för "kundjävlarna" att orka skotta 20 meter. Om vi nu ska ta till hårda ord. När det gäller betonglocken så är det Arbetsmiljöverkets krav som måste följas. De har på senaste tiden granskat sophämtnings- och slamtömningschafförernas arbetsmiljö och det kommer kräva förändring ute hos "kundjävlarna".

Det känns ju ganska konstigt att du hänvisar till chaufförerna som "primadonnor" när de inte vill pulsa i snön med en jättetung slang och sedan krafsa fram locket på din brunn (om de mot förmodan hittar den under snön) när du inte själv kan skotta ett spår fram till brunnen.

Två veckor brukar fungera som tidsintervall. Och tro mig, viljan finns, men med tanke på att man måste ta hänsyn till alla akutordrar som kommer in, sjukdomar, framkomlighet och snö så är det kan man inte säga en specifik dag (eller ens på en vecka). Inte utan att sitta med en för stor överkapacitet i fordon och personal vilket skulle leda till betydligt dyrare tömningar för kunderna. Allt går om man vill absolut, men vad är kunderna beredda att betala?

Klarar man inte att skotta undan snön (eller röja sly/högt gräs under sommaren) så kan man ju alltid ringa efter en akut-/budad tömning. Då vet man när det blir av, men man får också betala för den tjänsten. Om man istället förlägger anläggningen smart, eller orkar skotta, så kan man få den "vanliga" billigare tömningen.
Hur ska du ha det? Är det en arbetsmiljöfråga eller handlar det om pengar och att det egentligen, precis som det alltid gjort, går utmärkt att boka en tid inom några dagar och personen som valt det yrket orkar dra en slang över en tomt?

I din sista paragraf går det ju tydligen helt plötsligt bra, både att hålla tiden och dra slangen/öppna lock, bara man skörtar upp kunderna tillräckligt mycket.

Sverige har blivit svagt och förvirrat. Den utvecklingen måste vändas och vi har inte hur mycket tid som helst.
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Brevet du fått som tar upp vad du skall förbereda beror ju inte på att slambilsförarna är balettdansöser eller att de saknar förmåga att skotta en stig, pulsa i snö eller lyfta tunga lock. Du har fått brevet därför att det inte är deras jobb att göra det. Det är en viktig skillnad. Många gör det säkert i alla fall ibland hellre än att bara åka därifrån.

Jag ser inga som helst problem att du som fastighetsägare åläggs att skotta och se till att avloppet uppfyller vissa regler. Hela problemet är ju det orimliga tidsspannet. Jag tror inte att du ökar förståelsen för problemet genom att komma med tillmälen till chaufförerna.
Har aldrig gett ett tillmäle till en chaufför, däremot alltid haft en bra dialog vid kontakt med dem.
Om du har ett jobb som innefattar att släpa en slang eller lyfta ett lock förväntas du klara det, inte att någon annan ska lyfta locket åt dig, locket är och ska vara tungt av ett skäl.
Om nu inte någon regel dyker upp som säger att locken skall bytas till låsbara och väga max 15 kilo, liknande de vi har på de verk vi sätter, kanske kommer vad det lider så att alla tvingas bygga om sina brunnar till en fet extrakostnad.

Lustigt dock att det inte finns krav på att locken ska vara låsta på de verk vi sätter, inte kul att drunkna i någons skit...
 
C cpalm skrev:
Jag tror de flesta har en hyfsad god bild av utmaningen - det är inte det som är problemet.

Nu vet jag inte om det är så att entreprenören också åker på "böter" så fort en tömning inte kan genomföras som planerat, men det är ju just det som annars är problemet för fastighetsägaren. Att det vid vite ställs "omöjliga" formella krav.
Nej de åker inte på böter. Men de får inte lika mycket/inget alls betalt för dessa körningar. Så de är inte jätteglada över att åka ut till en kund i glesbygd utan att kunna tömma. Det kostar ju för företaget.

När det gäller viten så utdöms dessa oftast om åkeriet fuskar med någonting, exempelvis rapporterar in brunnar som tömts som tömda eller om de tankat diesel istället för HVO eller vad det nu kan vara som står i avtalet.

Vilka omöjliga formella krav tänker du på? Det går ju att kravställa allting man vill i en upphandling, det handlar ju bara om hur mycket man som kommun är beredd att betala (och för kommuninvånarna att acceptera) för en sådan entreprenad.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Hur ska du ha det? Är det en arbetsmiljöfråga eller handlar det om pengar och att det egentligen, precis som det alltid gjort, går utmärkt att boka en tid inom några dagar och personen som valt det yrket orkar dra en slang över en tomt?

I din sista paragraf går det ju tydligen helt plötsligt bra, både att hålla tiden och dra slangen/öppna lock, bara man skörtar upp kunderna tillräckligt mycket.

Sverige har blivit svagt och förvirrat. Den utvecklingen måste vändas och vi har inte hur mycket tid som helst.
Om man bokar en akuttömning och därmed får en specifik dag så måste man ju fortfarande som kund skotta, det gör inte chaffören. Men då kan man inte hävda att "man kan ju inte skotta varenda dag i en månad". Jag förstår inte din fråga riktigt.

Och gäller det tunga lock så spelar det ingen roll om det är en ordinarie tömning eller akuttömning.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Har aldrig gett ett tillmäle till en chaufför
Det är bra. Men om du inte insåg det så kan jag upplysa om att följande kan tolkas som nedvärderande om slamtömmarföretaget och deras chaufförer.
mikethebik mikethebik skrev:
Eller förväntas fastighetsägaren vara hemma under en tvåveckorsperiod för att se till att locket inte är fastfruset (osannolikt) om sagda balettdansös till chaufför råkar komma?

Kanske deras policy är att
"vi är inkluderande och icke diskriminerande i vårt sätt att anställa personal så det kan förekomma att rörelsehindrade, dvärgar och andra som inte kan fullgöra de uppgifter som tidigare krävdes men nu förväntas göra sina uppgifter med hjälp av fastighetsägaren"
 
C
M Maledictus skrev:
Vilka omöjliga formella krav tänker du på?
Det som diskuteras här är ju kravet att det skall vara körbart och snöfritt vid varje tidpunkt under t.ex. en hel månad. Inte ens Arlanda med en egen armada av snöröjare kan garantera att det är alltid är "körbart". Än mindre en fastighetsägare som kanske befinner sig på sitt arbete när snön faller.

Men i ett större perspektiv handlar det ju alltsom oftast om att det skall vara framkomligt för de fordon som entreprenören/kommunen valt att använda utan hänsyn till förhållandena på platsen.
Vi hade ett exempel tidigare här på någon som fick betala extra för att kommunens bro inte klarade fordonets vikt.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det som diskuteras här är ju kravet att det skall vara körbart och snöfritt vid varje tidpunkt under t.ex. en hel månad. Inte ens Arlanda med en egen armada av snöröjare kan garantera att det är alltid är "körbart". Än mindre en fastighetsägare som kanske befinner sig på sitt arbete när snön faller.

Men i ett större perspektiv handlar det ju alltsom oftast om att det skall vara framkomligt för de fordon som entreprenören/kommunen valt att använda utan hänsyn till förhållandena på platsen.
Vi hade ett exempel tidigare här på någon som fick betala extra för att kommunens bro inte klarade fordonets vikt.
Ingen kräver ju att det inte finns en enda snöflinga på vägen? Men att köra lastbil på landsbygden om det är dåligt eller obefintligt snöröjt är ingen barnlek. I "min" kommun är det ett antal avåkningar varje år för sop- och slambilarna så det är inget man tar lätt på.

De flesta chaufförer har en förståelse för att om det kommer ett snöoväder mitt på dagen så kan man inte åka hem från jobbet för att skotta och oftast försöker man lösa det ändå. Och är det en kund som regelbundet skottar fram till sin slambrunn under sina tömningsveckor så syns det ganska tydligen att kunden har försökt göra vad man kan för att underlätta vid tömning. Men kommer chauffören ut och det är 20 meter slangdragning på en gräsmatta som inte en enda gång sett snöskyffeln under dessa veckor så kommer de med största sannolik inte pulsa ut och leka gissningsleken om vart slambrunnslocket kan vara under snön.
 
C
M Maledictus skrev:
De flesta chaufförer har en förståelse för att om det kommer ett snöoväder mitt på dagen så kan man inte åka hem från jobbet för att skotta och oftast försöker man lösa det ändå.
Jo, så funkar det nog tack och lov oftast i praktiken, med en gnutta sunt förnuft.
Men den som har en "nitisk" åkare, kanske pga direktiv uppifrån blir ju drabbad. Regelverket ser ju trots allt ut som det gör.

Sen räcker det ju inte alltid att skotta när det handlar om glest trafikerade enskilda vägar med lite lutning. Nu har jag själv som tur är tömning sommartid, men här skulle det helt enkelt inte funka att ta sig fram med den typen av fordon under ibland långa perioder vintertid.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Och jag har fritidshus 24 mil bort i ett annars "permanent-boende-område".
Dom vill inte ändra planerna att tömma annan tid på året utan jag får bara hoppas att det inte dyker upp några problem i december varje år när dom brukar komma.
Sen får jag hoppas att dom lägger på locket ordentligt (plastlock med genomgående pinne och liten låsanordning) En gång var det för jobbigt så det hade dom struntat i = livsfara.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, så funkar det nog tack och lov oftast i praktiken, med en gnutta sunt förnuft.
Men den som har en "nitisk" åkare, kanske pga direktiv uppifrån blir ju drabbad. Regelverket ser ju trots allt ut som det gör.

Sen räcker det ju inte alltid att skotta när det handlar om glest trafikerade enskilda vägar med lite lutning. Nu har jag själv som tur är tömning sommartid, men här skulle det helt enkelt inte funka att ta sig fram med den typen av fordon under ibland långa perioder vintertid.
Absolut. Det finns ju paragrafryttare överallt och har man otur så råkar man ut för en sådan chaufför. Som tur är så är ju majoriteten av chaufförerna bra.
M MagHam skrev:
Och jag har fritidshus 24 mil bort i ett annars "permanent-boende-område".
Dom vill inte ändra planerna att tömma annan tid på året utan jag får bara hoppas att det inte dyker upp några problem i december varje år när dom brukar komma.
Sen får jag hoppas att dom lägger på locket ordentligt (plastlock med genomgående pinne och liten låsanordning) En gång var det för jobbigt så det hade dom struntat i = livsfara.
Det där är en svår fråga. Vi brukar ändra sådana hämtningar. Problemet är att man behöver ha ett hyfsat jämnt hämtschema annars blir det svårt att planera alla bilar och personal och risken är att om alla vill ha tömning under sommaren så står man under ett halvår med bilar och personal som bara tickar pengar.
 
A Avemo skrev:
Det är bra. Men om du inte insåg det så kan jag upplysa om att följande kan tolkas som nedvärderande om slamtömmarföretaget och deras chaufförer.
Om du läser det jag skrivit om de specifika chaufförer jag träffat är det nästan enbart positivt, här handlar det om de generella reglerna som dyker upp och som får åtminstone mig att tolka det som att nutida chaufförer inte klarar av någonting utan hjälp.
Kanske mest är deras beställare eller arbetsgivare det är fel på, inte den enskilde chaffisen, och som jag skrivit tidigare så de jag träffar i jobbet behöver ingen dadda för att utföra sitt jobb, de gör det bra och effektivt.
Kanske inte som deras uppdragsgivare på kommunala bolaget vill ha det, de kanske utgår från sin egen skyddade verkstad när de skriver brev och hittar på nya hyss.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Problemet är att man behöver ha ett hyfsat jämnt hämtschema annars blir det svårt att planera alla bilar och personal och risken är att om alla vill ha tömning under sommaren så står man under ett halvår med bilar och personal som bara tickar pengar.
Hur många timar tror du tickar om alla i ett område skall hålla en bred skottad gång över gräsmattan under en månad för att slamtömmaren skall komma någon gång? Jag är ganska säker på att du dagen före en hämtning kan vara hyfsat säker på om det sker i morgon eller om två veckor. Det går att uppdatera planen med tiden och snäva in datumet när det kommer närmare. Bevisligen finns det kommuner där det normala är att fastighetsägare alltid vet vilken dag hämtningen sker på. Men om det inte anses möjligt så finns ju alltid möjligheten att snäva in intervallet när det kommer närmare.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Borde inte tömmande företag helt enkelt ha med sig en snöskyffel, eller ha skickat nån i förväg att skotta om de inte kommer på aviserad tid?
Inte kan det vara rimligt att konsumenten ska hålla snöröjt årets alla dagar/timmar för att utföraren inte klarar att planera verksamheten.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.