Hej
Köpte nyligen en Bosch torktumlare (WTX8HKL9SN) med självrengörande kondensator där filtret sitter nere vid golvet på torktumlaren. Vattnet ska ju pumpas upp till en kondensvattenbehållare. Men när jag tar ut filtret nere vid golvet är det massa vatten kvar där (inne i torktumlaren - det rinner alltså inte ut på tvättstugegolvet).
Ska det vara så?
Jag har svårt kontrollera om torktumlaren står i våg fram-bak så jag kanske måste höja upp den lite i framkant för att vattnet ska rinna bak till pumpen, men det är så mycket vatten kvar att jag inte tror att det är detta som är felet.
Någon annan som har samma torktumlare som kan berätta om ni har vatten kvar på golvet vid filtret?
 
Har samma problem, har du hittat ngn lösning? Provade att byta pumpen, men det hjälpte inte. Nu är den i delar och klurar på nästa steg.
 
Vi har samma maskin och vi har stött på samma problem. Inget vidare stöd när man ringer bosch service heller tyvärr, de vill skicka ut och debitera för servicetekniker utan att ens bolla problemorsaker innan.

Har ni fått någon lösning på ert problem?
 
A
det kan ligga kvar vatten bakom filtret allt rinner inte bak till pumpen
 
electroluxaren skrev:
det kan ligga kvar vatten bakom filtret allt rinner inte bak till pumpen
Tack för ditt engagemang electroluxaren 👍 Jag får dock så mycket vatten att allt ludd blir dyngsurt i ludduppsamlaren och maskinen ger felkod och går inte köra utan att vi manuellt tar bort vattnet. Det blöta luddet blir också illaluktande. Nu tömmer vi ludduppsamlaren efter varje torkning men vattnet samlas på och maskinen säger ifrån till slut och så blir det ny manuell åtgärd. ( ska tilläggas att detta är en maskin där ludduppsamlaren ska rengöras var 20isch körning)
 
Har liknande maskin dock mycket äldre och icke-självrengörande.

Problemet kan vara likartat med det jag löste genom att städa upp ordentligt i den nedre kondensbaljan (under en lucka under kondensorn) och rensa den där lilla kondensatvattenpumpen + dess flottörmekanism. Hur man kommer åt att göra detta kan skilja men jag följde en guide jag hittade här på forumet, fick plocka av sidan på maskinen för att komma åt. Olika på olika maskiner ibland enklare.

Har funkat i säkert 6 år sedan sist jag gjorde det, maskinen kanske 12 år men oklart: Bosch Maxx 8 sensitive. Kanske ett av de vanligaste problemen folk har med denna typ av torktumlare.
 
Tack för input @Upp, känns som att det tar bort lite av syftet med maskinen dock 🙃 men bra att ha en back-up plan 👍

@Harald Blåtumme: Detta låter ju intressant. Kan du möjligtvis hitta och länka till guiden? 🧐
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.