Hej!

Vi håller på att gjuta nya golv på vår nedervåning med vattenburen golvvärme och nya stammar etc. Klarade av dom första 15 m2 i lördags och nu återstår ca 30 m2.
Änsålänge har vi haft tur med vädret, men vad händer om det blir minusgrader???

Vi blandar cement, sand och vatten i betongblandare utanför huset och kärrar in. Finns det risk att det fryser i blandaren?
Finns det några rekommendationer på lämplig lägsta temperatur? :)

Mvh
/Christian
 
Vid minusgrader så ska du använda varmvatten samt frostskyddstillsats. Om du bara blandar utomhus räcker det nog med varmvatten. Frostskyddtillsatsen använder man för att inte vattnet ska frysa i betongen om man gjuter utomhus, men du ska ju bara blanda utomhus, så mina fem ören sätter jag på varmt vatten bara.

Frostskyddtillsats säljer bl.a Maxit - se följande pdf: www.maxit.se/moduler/pid/download/?file=2979
 
Jag tror inte heller att det blir några som helst problem, under förutsättning att cementen och sanden inte håller frysgrader förstås. Annars kommer de ju kyla ner det hela så att det riskerar att frysa i blandaren.
 
Milkshaken
Inga problem som sagt med kylan i ditt fall.... Jag har varit med om väggjutning i -17 grader. frystillsatser var det ju såklart, plus täckning med isolering, presenning och ett dieselvärmarverk som fick stå på hela natten..... :)
 
Okej..
Sanden kommer såklart hålla frysgrader, cementen kommer också vara kall eftersom jag kommer köra direkt hem från byggmax och sätta igång att blanda.

Men varmt vatten säger ni, jag har också funderat på det men det blir en hiskeligt massa vatten...! Svagt ljummet räcker ju säkert iof...

Men visst borde ett par minusgrader inte vara något problem, jag menar, vatten fryser ju inte på tio minuter i två-tre minus och blandaren roterar ju dessutom och kastar runt allt..

Vi ska gjuta på onsdag, bara att hoppas att det inte blir kallt!
Gott nytt år förresten!

Mvh
/C
 
Hej

Jag ska göra precis samma sak som du. Kan du berätta hur har det gått för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.