Sonderar marknaden efter en stående vedklyv i 10000kr-klassen.

Har spanat på nedan alternativ och skulle vilja ha era erfarenheter, tips om klyvarna

Hecht 6060
AL-KO 550/6
Scheppach HL810
Woodtec XW130

Woodtec är klart dyrast och har högst klyvtryck och en specificerad max klyvdiameter på 35 cm.

Hecht har den fördelen som jag lutar mest åt vilket är att den specificerar max klyvdiameter på 40 cm, men endast 6 ton klyvtryck.

De sista två med liknande specifikationer på max klyvtryck 6 ton och diameter 30 cm.

Tacksam för tips till mitt val
 
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Sonderar marknaden efter en stående vedklyv i 10000kr-klassen.

Har spanat på nedan alternativ och skulle vilja ha era erfarenheter, tips om klyvarna

Hecht 6060
AL-KO 550/6
Scheppach HL810
Woodtec XW130

Woodtec är klart dyrast och har högst klyvtryck och en specificerad max klyvdiameter på 35 cm.

Hecht har den fördelen som jag lutar mest åt vilket är att den specificerar max klyvdiameter på 40 cm, men endast 6 ton klyvtryck.

De sista två med liknande specifikationer på max klyvtryck 6 ton och diameter 30 cm.

Tacksam för tips till mitt val
Scheppach klyven ( om det är den Bauhaus mfl säljer) är fruktansvärt långsam.
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
T
Alla klyvar som inte har två matningshastigheter är fruktansvärt långsamma, har de två hastigheter är de betydligt roligare att jobba med (en snabbare med mindre kraft och en långsam med full kraft).
Tror inte du ska bry dig om vad de säger för max diameter (om det inte är en fysisk begränsning i själva klyven som gör att bredare klabbar inte får plats - då är det ju en nackdel).

Vi har en 7-tonnare och på den har jag klyvt allt som jag orkat lyfta upp, men jag har också kört fast 25cm klabbar som varit riktigt tjuriga (på den tiden jag inte hade lärt mig att tjuriga klabbar åker ut i skogen oklyvda).

Det jag såg på några av de modellerna är att de verkar ha väldigt smal fot, det är däremot något som jag skulle se som en nackdel. Även om de väger 100kg så är stabliteten viktig, ännu viktigare om jobbet ska göras utomhus vilket väl är vanligast.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Alla klyvar som inte har två matningshastigheter är fruktansvärt långsamma, har de två hastigheter är de betydligt roligare att jobba med (en snabbare med mindre kraft och en långsam med full kraft).
Tror inte du ska bry dig om vad de säger för max diameter (om det inte är en fysisk begränsning i själva klyven som gör att bredare klabbar inte får plats - då är det ju en nackdel).

Vi har en 7-tonnare och på den har jag klyvt allt som jag orkat lyfta upp, men jag har också kört fast 25cm klabbar som varit riktigt tjuriga (på den tiden jag inte hade lärt mig att tjuriga klabbar åker ut i skogen oklyvda).

Det jag såg på några av de modellerna är att de verkar ha väldigt smal fot, det är däremot något som jag skulle se som en nackdel. Även om de väger 100kg så är stabliteten viktig, ännu viktigare om jobbet ska göras utomhus vilket väl är vanligast.
Stort tack! Woodtec specificerar ju åtminstone hastighet på kolven.

Det brukar finnas en koppling mellan kvalitet och pris. Man kanske ska gå på Woodtec.
 
T
Jag vet att jag börjar bli gammal för nu ska jag gnälla på allt nytt :D :D Men jag tycker det mesta ser ut som smäck.

Fast det beror ju så klart också på om det är trivseleldning eller värme för oisolerat 200kvm gammal träkåk som klyven ska användas till. Veden då såklart, inte direkt på huset - det tror jag funkar dåligt :)

Visst finns det en koppling mellan kvalitet och pris, men ibland vill en del företag som köper hem samma billiga skit försöka få oss att tro att de säljer bättre grejer än andra. (jag har ingen aning om Woodtec är ett sådant dock)
Men fördelen med en del av de andra är att du kan kolla på prylarna i butik innan du köper. Och du kan dumpa dem tillbaka i butiken ifall du inte skulle vara nöjd.

Just stående är ju inte så vanliga, annars finns det oftast gott om klyvar på blocket att väja mellan också.
 
T trycklös skrev:
Jag vet att jag börjar bli gammal för nu ska jag gnälla på allt nytt :D :D Men jag tycker det mesta ser ut som smäck.

Fast det beror ju så klart också på om det är trivseleldning eller värme för oisolerat 200kvm gammal träkåk som klyven ska användas till. Veden då såklart, inte direkt på huset - det tror jag funkar dåligt :)

Visst finns det en koppling mellan kvalitet och pris, men ibland vill en del företag som köper hem samma billiga skit försöka få oss att tro att de säljer bättre grejer än andra. (jag har ingen aning om Woodtec är ett sådant dock)
Men fördelen med en del av de andra är att du kan kolla på prylarna i butik innan du köper. Och du kan dumpa dem tillbaka i butiken ifall du inte skulle vara nöjd.

Just stående är ju inte så vanliga, annars finns det oftast gott om klyvar på blocket att väja mellan också.
Handlar i huvudsak om trivseleldning. Woodtec säljs av IKH som har ett par butiker genom representant, bland annat en i Gävle. Bra kvalitet generellt,
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Hmm..... De Woodtec grejorna som IKH säljer i Finland brukar vara minst sagt ojämna i kvaliteten. Mest skräp med enstaka någorlunda bra produkter inblandade.
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Klyver ca 15 kbm varje vår.
Då funkar det inte med leksaker!

Horisontalklyv Faxe!
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Sen är det som så att är det riktigt grova stammar, så sågar jag kortare kubbar.
Ökat svinn i spån 😋

Till veckan plockar jag ned en 26 m hög tall med 80 cm diameter i roten, som kan nå huset.
Inga kvistar alls de lägsta 8 metrarna, så det får bli 40 cm kubbar.
Skillnad om det hade varit björk.

Trodde det var toppen som trillat. Men nej, det var från tallen bredvid.
Fälld trädgren, vedskjul, snö, utomhus, skogsmiljö, vinter, nedblåst av vind eller storm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Hybro skrev:
Sen är det som så att är det riktigt grova stammar, så sågar jag kortare kubbar.
Ökat svinn i spån 😋

Till veckan plockar jag ned en 26 m hög tall med 80 cm diameter i roten, som kan nå huset.
Inga kvistar alls de lägsta 8 metrarna, så det får bli 40 cm kubbar.
Skillnad om det hade varit björk.

Trodde det var toppen som trillat. Men nej, det var från tallen bredvid.
[bild]
En 80 cm tall som är kvistfri på 8 meter! Den måste sågas till virke!. Jag vet att riksantikvaren i Norge nyligen letade kring hela Norden efter en tall som uppfyllde de kraven. Någon timmerman lär ha kört runt på heltid i ett halvår och synat tallar innan de hittade en som fyllde kraven. Någon stavkyrka skulle repareras tror jag och sådant virke fanns helt enkelt inte att få för pengar.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
En 80 cm tall som är kvistfri på 8 meter!
Jo, det borde vara straffbart att göra ved av något sådant. 😮
 
Det blev en AL-KO 550/6 och jag känner mig nöjd för mina behov. Maskinen känns stabil med hög kvalitet. Det jag än så länge hakat upp mig på är att stoppskruven som är att ställa klyvlängd borde haft MYCKET större stigning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.