Det lär dröjer kanske ett par år innan det finns i affärer i att det men detta är kanske den revolution inom solenergi teknik som alla har väntat på - http://www.nanosolar.com/

Det sägs att man kan får tillbaka inköpskostnad inom 30 dagar istället för 5 år !!
Jag hade planerad en mindre inköp av solar paneler under 2008 men kommer nog att avvakta ett tag.
 
Timmot skrev:
Det lär dröjer kanske ett par år innan det finns i affärer i att det men detta är kanske den revolution inom solenergi teknik som alla har väntat på - [länk]

Det sägs att man kan får tillbaka inköpskostnad inom 30 dagar istället för 5 år !!
Jag hade planerad en mindre inköp av solar paneler under 2008 men kommer nog att avvakta ett tag.
Hade du tänkt dig köpa solceller som tillverkar el eller solfångare som värmer vatten ??

De i länken ovan "tillverkar" ju el vilket kanske kan bli svårt att använda här i Sverige om man inte bygger ett hus med två olika elsystem.....
 
Jag hade tänkt att har solceller till sommarstugan, Jag har el men vill gärna var oberoende av elbolagen, Jag har bara en mindre kylskåp och några lampor & en liten TV, och är där endast ett par dagar i veckan på sommartid.
Jag har också planerad en mindre solvärme system till dusch och tvätt under våren 2008.
Jag har redan fixad en sol luftvärmare som Jag byggd själv och installerade några veckor sen, stugan har varit fuktig under hela hösten så Jag hoppas att detta ger bättre ventilation.

Jag planera också att bygga ett hus på landet inom ett par år och då är det mycket intressant med alternativ energi & värme då prisorna kommer att bara stiga i framtiden - Jag är särskilt intresserad av vind & sol energi, inte som ersättning till köpt el men snarare en komplettering - då är nanosolar väldig intressant.

Det är säkert någonting som Jag har missad men varför ska man har två olika elsystem ?
 
Har du alltså byggt ett eget solvärmesystem... impressive!! (ingen ironi) Har du hittat ritningar nånstans, kopierat något eller hittat på det själv? Kan du dela med dig av din kunskap kanske? Jag har själv spanat på solarventi men inte fått tummen ur. Att bygga ett själv låter spännande.
 
Jag har också varit inne på solenergi, men problemet är väl att det funkar bäst på sommaren (då man knappt behöver energin) och sämst på vintern?
 
Visst är det tråkig att man inte kan knappt använder solenergi för värme då man behöver det som mest

- men, om det blir så billig som lovas, kommer det att löner sig rejält - Sveriges långa sommar dagar ger mycket sol = mycket ström, det allra bäst skulle var om kunde säljer extra ström till el bolagen under sommar och köper el under vintern.
 
Timmot skrev:
Visst är det tråkig att man inte kan knappt använder solenergi för värme då man behöver det som mest

- men, om det blir så billig som lovas, kommer det att löner sig rejält - Sveriges långa sommar dagar ger mycket sol = mycket ström, det allra bäst skulle var om kunde säljer extra ström till el bolagen under sommar och köper el under vintern.
Om elbolagen går med på det så är det självklart att man investerar i billig solenergi. Synd att det inte är så mycket sol på vintern bara. Hade varit kanonbra!
 
Hej Timmot,

Kollade på din hemsida. Ser fint ut. Var köpte du solcellen? Använde du någon krånglig elektronik eller kopplade du bara in solcellen direkt på fläkten/fläktarna?
Tänkte använda mig av svart takplåt till mitt kommande bygge. Är det någon som vet om det har någon praktisk inverkan om man målar den matt svart (med motorfärg) istället för blank svart. Teoretiskt borde det ha påverkan men, men ...

Tack för ritningslänken Jeppson!

mvh
 
Hej,

Låter bra, så som jag har tänkt mig att göra också. Och nu vet jag att det funkar. Har du någon "backventil" på inblåset för att hindra läckage av varmluft innefrån huset? I så fall var har du hittat den?
Tack för all din hjälp och dina svar!

Mvh
 
Har du mekanisk frånluft?
Annars blir det väl ett svagt övertryck i huset om jag fattade din beskrivning rätt?
 
robertdigital skrev:
Har du mekanisk frånluft?
Annars blir det väl ett svagt övertryck i huset om jag fattade din beskrivning rätt?
Byggde min första luftsolfångare i somras. Nästa projekt är en större luftsolfångare som tar uft från övervåningen, värmer den och blåser in den på nedervåningen (diskuteras i en annan ls-fångartråd i det här forumet). Löser problemet med ev. övertryck och borde dessutom öka verkningsgraden ganska markant. Problemet är ju bara att solen lyser (inte) med sin frånvaro när vi behöver den som bäst. Mina 90 vakuumrör har exempelvis inte gett något sedan den 20/12 då vi hade sol en kort stund mitt på dagen vilket gav kanske 2 kWh... Sedan dess kompakta moln.

Med dagens teknik är det bara att inse att solen egentligen bara ger ett verkligt effektivt tillskott från kanske april t o m oktober. Oavsett vad solfångartillverkarna hävdar (misstolka mig inte - jag förespråkar definitivt nyttjandet av alternativ energi, inte minst solenergi, men man måste ha rimliga förväntningar och inte haussa effekten).
 
För er som intresserade av solenergi till värme kan med fördel kolla denna sida
http://www.soltaket.se/

Inte mycket just nu men de har precis byggt ett hus i Södertälje med denna taklösning där man använder ett "glastak" för att ta tillvara värmestrålningen från solen och ska enligt leverantören klara av att ge tillräcklig värme för att värma huset året om.

Jag vet inte speciellt mycket mer om lösningen så mig är det ingen ide att fråga om mer info. ;)

/ Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.