I delar av vår lägenhet har det bytts golv några gånger vilket nu fått till följd att dörrfodren/dörrkarmarna är för korta, dvs de sitter1-2 cm ovanför golvet, med en glipa mellan golv och foder (se bild).

Jag undrar bara vad som är lämplig metod för att förlänga dessa eller fylla igen så de går ända ner till golvet igen. Jag tänker inte byta hela karmarna/fodren (de är mestadels original från 1963). Men bör man alltid förlänga med träbitar eller är det även görbart med enbart fyllnadsmassa, typ One Strike Filler? (Jag har givetvis inga problem med att slipa, spackla och måla på slutet.)

Golvet är mestadels linoleumplattor (klick).
 
  • Vägg med tapet, vit golvlist, grå-rutigt golv, mörk tygväska, benvit stolben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som att fyllnadsmassa bara skulle bli kladdigt. Limma på mera trä, spackla och slipa tror jag mer på. Iaf för karmen.
Kanske någon form av skurkloss som avslut på fodret? Det ser man iofs mest på allmogesnickerier och sällan på dessa som är mer funkis. Men det kanske skulle också skulle snygga till mötet mellan foder och golvlist
 
Karrock
Finns flera lösningar som kan funka, beror på dina krav på finish. Här är ett par uppslag.

Kila in en träbit lite löst under och spackla upp med spackel (målas) eller någon mjukfog (behöver ev inte målas).
Ev i kombination med att byta foder, ifall kraven är högre.

Såga bort lite mer och komplettera med något i stil med en skurkloss, eller en liten smyglist.

Bearbeta en lista/träbit som passar i glipan och förlänger/kompletterar nuvarande linjer utan spackling.
 
Skurkloss till fodren och återmontering av tröskeln så syns det inte så tydligt att karmen är för högt monterad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.