Hej!
Har hamnat i ett litet dilemma... Tänker renovera mitt barndomshem, det har varit obebott i 20 år så det blir en ganska omfattande renovering av nedre våningen. Jag har haft dit en värderingsman som värderade till 1,6 milj när allt är klart.
Och 500 tusen som det står nu. Problemet är att banken beviljar bara lån på 375.000:- (baserat på hur huset värderas just nu) Jag räknar med att behöva låna 1-1,1 miljoner, vilket betyder att jag måste låna resten som ett blanco lån (dyrt)
Är det nån som varit i samma sits? Känns lite som moment 22...

Kan man göra typ en delvärdering efter att man renoverat hälften? Så att man får bolån på mer...

Hoppas ni fattar hur jag menar. :)

Mvh Micke!
 
Huset är obelånat idag, antar jag?

Vad är det för renoveringar du ska göra? Är det något strukturellt viktigt (fasad/tak/fönster) eller bara utseendemässig uppdatering?
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Prata med din bank är mitt tips. De kan i vissa fall gå med på att göra en förhandsvärdering som tar hänsyn till de kommande renoveringarna för att sedan kunna erbjuda dig ett byggkreditiv som senare omvandlas till ett bolån.

Vill du bo i huset när renoveringen är klar?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Huset är obelånat idag, antar jag?

Vad är det för renoveringar du ska göra? Är det något strukturellt viktigt (fasad/tak/fönster) eller bara utseendemässig uppdatering?
Nä det är inga lån idag. Det blir nya fönster, golvvärme, jordvärmepump, nytt kök mm
Det mesta blir nytt på nedre våningen.
 
  • Gilla
Regal
  • Laddar…
F Flippomir skrev:
Prata med din bank är mitt tips. De kan i vissa fall gå med på att göra en förhandsvärdering som tar hänsyn till de kommande renoveringarna för att sedan kunna erbjuda dig ett byggkreditiv som senare omvandlas till ett bolån.

Vill du bo i huset när renoveringen är klar?
Ja det är ju banken jag pratat med...fick en ny handläggare som jag inte riktigt litar på. En ung tjej, mycket trevlig men tror inte hon är så kunnig. Har Swedbank nu, funderar på att höra med någon annan bank oxå.
Jo jag kommer flytta dit när allt är klart... :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är väl helt normalt? Man kan ju inte belåna huset mer än det är värt... Vägen framåt är väl som sagt var någon form av byggkreditiv.
Sen kan man göra nya värderingar under resans gång om man vill utöka bolånet.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl helt normalt? Man kan ju inte belåna huset mer än det är värt... Vägen framåt är väl som sagt var någon form av byggkreditiv.
Sen kan man göra nya värderingar under resans gång om man vill utöka bolånet.
Ja det är väl det man får försöka göra, annars har då inte jag råd...
 
D
F Flippomir skrev:
Prata med din bank är mitt tips. De kan i vissa fall gå med på att göra en förhandsvärdering som tar hänsyn till de kommande renoveringarna för att sedan kunna erbjuda dig ett byggkreditiv som senare omvandlas till ett bolån.

Vill du bo i huset när renoveringen är klar?
Så vi gjorde, var inga problem. Men det var också 2019. De kanske börjart dra in tårna nu. Har för mig att renoveringen skulle vara klar inom ett år med.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Så vi gjorde, var inga problem. Men det var också 2019. De kanske börjart dra in tårna nu. Har för mig att renoveringen skulle vara klar inom ett år med.
Jo det kan vara lite skillnad mot idag, får kontakta banken och höra vad dom säger om byggkreditiv...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F Flippomir skrev:
Prata med din bank är mitt tips. De kan i vissa fall gå med på att göra en förhandsvärdering som tar hänsyn till de kommande renoveringarna för att sedan kunna erbjuda dig ett byggkreditiv som senare omvandlas till ett bolån.

Vill du bo i huset när renoveringen är klar?
M micketrono skrev:
Jo det kan vara lite skillnad mot idag, får kontakta banken och höra vad dom säger om byggkreditiv...
Och om nuvarande bank inte är tillmötesgående så finns det andra att fråga. Jag upplever att folk i allmänhet är alldeles för lojala mot sin bank trots att lojaliteten oftast är väldigt enkelriktad.

Vi fick t.ex. låna 25% extra utöver köpeskillingen när vi köpte vårt hus och vi fick dessutom samma räntesats på den delen av lånet redan från start.
Det här var iofs för några år sedan men även om det är ett annat ekonomiskt läge idag så borde det finnas någon som inser att pengarna går till att öka värdet på objektet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Och om nuvarande bank inte är tillmötesgående så finns det andra att fråga. Jag upplever att folk i allmänhet är alldeles för lojala mot sin bank trots att lojaliteten oftast är väldigt enkelriktad.

Vi fick t.ex. låna 25% extra utöver köpeskillingen när vi köpte vårt hus och vi fick dessutom samma räntesats på den delen av lånet redan från start.
Det här var iofs för några år sedan men även om det är ett annat ekonomiskt läge idag så borde det finnas någon som inser att pengarna går till att öka värdet på objektet.
Ja jag tror att träffar man på rätt person på banken så gör det en hel del... :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har du presenterat en komplett plan för renoveringen, med offerter eller beskrivningar av din egna arbetsinsats, etc, eller bara löst frågat hur mycket du får låna?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Här är ändå rätt stor diff i värdet mellan det renoverade och icke renoverade huset.

Man har ändå viss förståelse för att banken är försiktiga.

OM det skulle vara så att du bränner pengarna på annat så står man plötsligt där med ett stort lån och ett hus som inte ökat i värde och inte räcker till som säkerhet för lånet.

Som plan B bör du fundera på om du skulle kunna dela upp renoveringen i några etapper och göra ett par värderingar längs vägen så att banken ser att husets värde successivt ökar och därmed beviljar mer lån.
Upplägget behöver såklart snackas igenom med banken så att det accepterar så täta värderingar. Vanligtvis är det väl bara vart 5e år man får värdera om, men undantag kan göras vid större renoveringar/ombyggnationer
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Vanligtvis är det väl bara vart 5e år man får värdera om, men undantag kan göras vid större renoveringar/ombyggnationer
Man får värdera om och ändra lånen hur ofta man vill (om banken godkänner det). 5-årsregeln gäller bara värdet som är till grund för riksbankens amorteringskrav.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Man bör ju också noga studera villkoren om man tar byggkreditiv jämfört med blanco-lån. Tar du blancolån på 200 000 för material och lägger in lika mycket värde själv i eget arbete så är du ju fri att variera vad du själv gör och vad du köper in. Med byggkreditiv kan du vara mycket mer låst till att följa en viss plan du satt upp, däremot kan du kanske "ropa av" pengar efterhand som de behövs. Alltså, inte låna 200 000 dag 1 utan lån tas efterhand det behövs enligt en plan.

Har själv aldrig använt byggkreditiv av denna anledning, utför mest själv och i den takt som passar i livspusslet. Likaså har vi kunnat justera materialval efter priser längs vägen.

Rådet jag skulle ge är i så fall att undersöka vilka åtgärder som ger störst värdeökning kontra ekonomisk insats. Dina 375 000 kanske kan användas för att skapa en värdeökning på 650 000 och då har du utrymme att låna upp resterande behov. Banken är ju förhindrad att värdera om fastigheten ofta (oftare än 5 år väl?) om inga större renoveringar eller förändringar sker, så man bör reda ut vad detta innebär för er del. Räcker exempelvis att ta yttre delar som fönster, värme och liknande för att kallas stor förändring och en ny värdering kan göras? Saker som ytskikt inomhus brukar ju snarare räknas som normalt underhåll, däremot byte från direktverkande el till VP och golvvärme är en rejäl skillnad.
 
  • Gilla
micketrono
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.