Hej! Jag tänkte bygga in denna veranda och sätta fönster och dörr. Tanken är att det ska bli en liten hall och att den ska hålla en temperatur på 10-15 grader vintertid (fritidsboende). Då jag är amatör skulle jag behöva lite tips på vägen. Tacksam för alla era råd.

Jag tänker att man börjar med att isolera golvet. Är detta rätt tillvägagångssätt:

1. Ta bort befintlig trall och gräva ut grunden vid behov.
2. Lägga åldersbeständig byggfolie på marken.
3. Fästa tryckimpregnerad trall under befintliga reglar för att lägga isoleringen på.
4. Fästa vindpapp under regelverket.
5. Lägga isoleringen (cellplastskivor)
6. Över isoleringen lägger jag en oljehärdad trossbottenskiva.
7. Avslutar med vinylgolv.

Något jag missat?

Därefter bygga ytterväggarna och sätta in fönster och dörr. Avsluta med att isolera taket.

Tack på förhand!
 
  • Rödmålad stuga med veranda, snöfläckar på marken, bar träd, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade gjort i följande ordning.

1. Ta bort befintlig trall
2. Fästa lister på golvreglarna som stöd för cellplast skivor
3. Lägga dit cellplastskivor
4. Lägga vindpapp ovanpå regelverket.
5. Skruva tillbaka trallen
6. Avsluta med vinylgolv

Alternativet är att köra med stenull och då behöver du lägga trossbottenskivor först.
Mycket är ju avhängt hur mycket utrymme det är under ner till marken så att det ventileras bra. Samt vilken dimension det är på golvreglarna. Är dom 120mm får du in 100mm cellplast.
 
  • Gilla
Tummetotten
  • Laddar…
maah maah skrev:
Jag hade gjort i följande ordning.

1. Ta bort befintlig trall
2. Fästa lister på golvreglarna som stöd för cellplast skivor
3. Lägga dit cellplastskivor
4. Lägga vindpapp ovanpå regelverket.
5. Skruva tillbaka trallen
6. Avsluta med vinylgolv

Alternativet är att köra med stenull och då behöver du lägga trossbottenskivor först.
Mycket är ju avhängt hur mycket utrymme det är under ner till marken så att det ventileras bra. Samt vilken dimension det är på golvreglarna. Är dom 120mm får du in 100mm cellplast.
Om man använder cellplastskivor kan man klara sig utan trossbottenskivor då och bara har lister? Jag ska bygga ett isolerat golv till ett uterum och har tänkt en konstruktion som denna
120mm tryckta reglar lister plast, cellplast och sen golvspån Enkelt digitalt 3D-renderat scenario med två pelarstöttade plattformar och geometriska former i olika färger.

Funkar det eller skall man lägga plasten överst innan golvspånet?

/Peter
 
Plast behöver du inte ha. Men vindpapp så det blir vindtätt. Och den är enklast att lägga ovanpå regelverket innan golvet.

Jag har byggt uterum med både lister, cellplast och vindpapp och ett annat med trossbottenskivor, stenull och vindpapp.

Egentligen är vindpappen överflödigt i båda fallen om man ser till att få det helt tätt med antingen cellplastskivorna eller trossbottenskivorna.
Men ska man anpassa sig till en befintlig stomme som kanske inte är helt rak och samma mått överallt så kan vindpapp underlätta.
 
  • Gilla
Tummetotten
  • Laddar…
maah maah skrev:
Plast behöver du inte ha. Men vindpapp så det blir vindtätt. Och den är enklast att lägga ovanpå regelverket innan golvet.

Jag har byggt uterum med både lister, cellplast och vindpapp och ett annat med trossbottenskivor, stenull och vindpapp.

Egentligen är vindpappen överflödigt i båda fallen om man ser till att få det helt tätt med antingen cellplastskivorna eller trossbottenskivorna.
Men ska man anpassa sig till en befintlig stomme som kanske inte är helt rak och samma mått överallt så kan vindpapp underlätta.
Tack för svaret, det kommer inte upp fukt utan plast?

/Peter
 
maah maah skrev:
Plast behöver du inte ha. Men vindpapp så det blir vindtätt. Och den är enklast att lägga ovanpå regelverket innan golvet.

Jag har byggt uterum med både lister, cellplast och vindpapp och ett annat med trossbottenskivor, stenull och vindpapp.

Egentligen är vindpappen överflödigt i båda fallen om man ser till att få det helt tätt med antingen cellplastskivorna eller trossbottenskivorna.
Men ska man anpassa sig till en befintlig stomme som kanske inte är helt rak och samma mått överallt så kan vindpapp underlätta.
Det är dock olämpligt att ha cellplast direkt under trallen om man inte har ett lager ovanpå med bättre brandklassning.

Vindpapp är väl också gjort i plast och inte heller brandklassning.
 
Ett trägolv har väl inte heller nån brandklassning?
Elda inte i uterummet är min rekommendation 😉
 
maah maah skrev:
Ett trägolv har väl inte heller nån brandklassning?
Elda inte i uterummet är min rekommendation 😉
Jo det har det väl visst det? Kan se om jag hittar igen men har för mig att det är Brandklass D medan cellplast är E/oklassat. Dessutom är det ju gjort på olja och föder snarare en antändning med bränsle snabbare än vad tryckt virke gör.

Jag ska inte grilla eller elda i uterummet, mer än tända ljus då… 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.