Villa vista skrev:
Byggnadsverk, är inte den definitionen utbytt mot byggnad i PBL?

Dock finns det domar där tältkonstruktioner har klassats som byggnader. Vilket gör att denna byggnad är i gråzonen, kanske bygglov eller inte. Det är bara Shads lokala SBK som kan avgöra. Dvs Shad måste ansöka om lov för att vara säker.
Tvärtom definitionen byggnadsverk infördes, för att det var problem med att definera vad som var en byggnad och man därmed kunde fuska. Nu blev det istället ett byggnadsverk. Byggnad = Vägg+ tak och man kan gå in i den. Därför ändrades PBL till att bygglov behövs för byggnadsverk!
 
haavard skrev:
Om det skall krävas bygglov för byggnad måste den ha tak. Så som den står där krävs inget bygglov.
Iofs kan kanske kommunen säga att det krävs bygglov för fasadändring, men jag tror inte det håller vid ett överklagande.
OBS, detta är ett byggnadsverk och då krävs det bygglov...
 
@aedwall du förefaller bevandrad i PBL, kan du ange paragrafen du härleder ifrån?
Tack på förhand :)
 
Villa vista skrev:
@aedwall du förefaller bevandrad i PBL, kan du ange paragrafen du härleder ifrån?
Tack på förhand :)
Självklart:

Definition av byggnadsverk:
PBL 1kap 4§
"byggnadsverk: en byggnad eller annan anläggning,"

Byggnadsverkets tekniska egenskaper
PBL 8 kap 4§

Sen kan du läsa i hela 9kap om i vilka lägen man skall söka bygglov för detta och när det är undantaget.

Finns massor med av skäl till att bygglov skall sökas, inte bara med hänvisning till att det är ett byggnadsverk. Man har faktiskt ändrat befintlig byggnad pga man satt ihop detta med huset osv...

//anders
 
aedwall skrev:
OBS, detta är ett byggnadsverk och då krävs det bygglov...
Måste tyvärr arrestera dig...
Byggnad är någonting som har tak. Väggar kan vara mysiga, men inget krav.

Det TS har byggt kräver garanterad inte bygglov om den är frittstående, men som jag skrev i förra inlägget kan det möjligtvis kallas för en bygglovspliktig fasadändring som det ser ut nu.
 
  • Gilla
Storachefen
  • Laddar…
haavard skrev:
Måste tyvärr arrestera dig...
Byggnad är någonting som har tak. Väggar kan vara mysiga, men inget krav.

Det TS har byggt kräver garanterad inte bygglov om den är frittstående, men som jag skrev i förra inlägget kan det möjligtvis kallas för en bygglovspliktig fasadändring som det ser ut nu.
Det var juh katten, tyckte jag var tydlig. Jag har aldrig påstått att det är en byggnad! Jag säger det är ett byggnadsverk.

Skall vi nu tolka fritt som du gör, så kan jag säga att man säkerligen kan få detta till en byggnad, då takreglerna är ett litet tak!
 
Jag kan fortfarande inte hitta belägg för påståendet att: ett byggnadsverk per definition kräver bygglov. ingen av de paragrafer du angav visar på bygglovskrav.

Om tingesten är lovpliktig åtgärd beror på hur ofta taket är uppe. Däremot borde den vara anmälningspliktig då den kan vara livsfarlig. Osäker om det ens finns kvar anmälningsplikt för konstruktioner.
 
aedwall skrev:
Det var juh katten, tyckte jag var tydlig. Jag har aldrig påstått att det är en byggnad! Jag säger det är ett byggnadsverk.

Skall vi nu tolka fritt som du gör, så kan jag säga att man säkerligen kan få detta till en byggnad, då takreglerna är ett litet tak!
Då vet du också att det finns massor med byggnadsverk som inte kräver bygglov, byggnader kräver däremot nästan alltid bygglov (Inom områden me detaljplan).
Jag tolkar inte direkt fritt. Jag tolkar PBL så som jag gör 40 timmar/vecka, och då kan jag inte med min bästa vilja se ett tak på den här konstruktionen.
 
Nu var ju detta några år sedan men jag är nyfiken på hur det gick för TS? Inte med bygglovsfrågan utan med själva taket. Är själv ute efter ett öppningsbart tak till en kommande pergola som ska innehålla utekök. Taket måste vara öppningsbart p.g.a. strandskydd men bör hålla för dåligt väder under sommarhalvåret.
 
S Shad skrev:
[bild]tSå ser det ut
Väldigt sent svar och inte helt på ämnet, men måste fråga hur det gått med själva taket? Har du några bilder? Går i tankarna på en liknande lösning..
 
X xninax skrev:
Väldigt sent svar och inte helt på ämnet, men måste fråga hur det gått med själva taket? Har du några bilder? Går i tankarna på en liknande lösning..
Hej
Jag sålde det för jag tyckte inte det passar i Sverige, knappt använt det. Så istället har jag ett tak med gräs och inglasade väggar
 
S Shad skrev:
Hej
Jag sålde det för jag tyckte inte det passar i Sverige, knappt använt det. Så istället har jag ett tak med gräs och inglasade väggar
Tack för rekordsnabbt svar! Det låter väldigt fint det också! Taket som du sålde, vet du vad det det för märke, eller vart köpte du det?
 
X xninax skrev:
Tack för rekordsnabbt svar! Det låter väldigt fint det också! Taket som du sålde, vet du vad det det för märke, eller vart köpte du det?
Jag köpte det från HORECA GARDEN
märker är Pratic
 
S Shad skrev:
Jag köpte det från HORECA GARDEN
märker är Pratic
Tusen tack för svar!
 
  • Gilla
Shad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.