Hej!

I somras hade vi fuktproblem i vårt sovrum. Det började lukta unket, och jag hittade bl.a. ytligt mögel under sängen (madrassen). Fuktproblemet löstes akut med en avfuktare som fylldes med flera liter dagligen. Det blev en grundlig städning, nya sängkläder och madrass, mm. Problemen har sedan varit borta, men senaste veckorna har det kommit en otäck doft.

Jag gick idag igenom rummet från topp till botten, och bakom garderoben såg det ut som på bifogad bild (vit mögelpåväxt på skåpet, golv och vägg med "torkat kladd". Förmodligen har detta torkat ut ordentligt, och börjat lukta.

Hur ska jag göra nu? Kommer självklart byta skåpen, men räcker det med en ordentlig omgång med klorin på vägg och golv?

Finns det skäl att misstänka att det finns problem under golvet och i väggarna?

Huset har stått sedan 60-talet på en krypgrund. Inga tidigare fuktproblem vad jag vet, men efter en fuktig vinter och sommar har viss "källarlukt" uppkommit i grunden, och så detta problem i sovrummet....
 
  • DSC_7955.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle ta och kolla den ventilationen riktigt noga jag.

Har aldrig hört talas om sängkläder som möglar då de ligger i sängen. Handdukar i tvättkorgen men inte sängkläder. Luftavfuktare ska man inte behöva i ett normalt hus om man inte ska torka tvätten/krypgrunden.

Åter till din fråga:
Ja det räcker troligen och det finns ju mögeltvätt att köpa som ev. är effektivare. Jag tror dock inte det är de dära fläckarna som orsakar lukten (av vad JAG kan se) de ser ju helt torra ut.

Du skrev inte om avfuktaren står kvar i rummet.
 
yich... jag skulle rensa ut rummet totalt... jag skulle nog börja riva lite i väggarna också för säkerhets skull. jag skulle inte vilja bli kroniskt sjuk pga mögel i det rum kroppen egentligen ska få sin dagliga återhämtning i. sedan skulle jag som ovanstående se över ventilationen också.

jag har haft mögel/röta i mina ytterväggar pga taskig 70-talskonstruktion. inte i sovrummet som tur var, utan i sutterängdelar på nedervåningen. inkapslat i väggarna men vetskapen att det finns där gjorde att jag rivit bort rubbet och gör en säkrare konstruktion (t.ex inget organiskt bjäfs i källarväggarna). ventilationen har fått sig ett uppsving också då jag inte tyckte den räckte till riktigt i alla rum.

jobbigt, ja... dyrt, ja.... skönt att få det gjort, JA! :)
 
Ventilationen skall förbättras, kommer snickare efter jul som ska titta på det.

Har nu rivit undan lite av vägg materialet och lyst och luktat i springor mm... hittar som väl är inget mer mögel.

Luftavfuktaren står ej kvar i rummet, nu använder jag den när jag t ex torkar tvätt. Idag (vintertid) är fuktnivån normal (ca 40% i 18 graders värme).

Man blir ju orolig. Vi hyr huset, så några stora ekonomiska förluster ska jag inte behöva ta, men som sagt, vetskapen...
 
hyr ni i andra hand eller är det en bostadsrätt? i båda fallen torde det normalt vara den du hyr av som ska se till att det strukturella fungerar/har schysst standard. om det är bostadsrätt borde det vara enklare också...

jo, själv kom vi på att nog började vi bli ofta sjukare hemma . jag själv som tidigare i princip aldrig var sjuk...! så det var då jag började riva och göra en massa åtgärder. nu känns det kalas och sjukdomarna håller sig borta som förr i tiden. fast hela huset är som en byggverkstad,haha. årets julkort skickade jag med en dekorativ bild på en av bygghögarna hemma som fått en massa photoshoppad julutsmyckning. bildtext: "Julstök hos xxxxxxxxxx". :p
 
Låter som om du haft dåligt med värme i rummet. Mögel under madrassen har jag haft när jag har bott i dåligt uppvärmd sommarstuga. Fukten från kroppen har kondenserat mot kall sängbotten. Samma med väggar, om dom är kalla och man utsöndrar fukt genom att bo i huset, då kan det bli kondensmögel t.ex. bakom en möbel. Kan bli så när man snålar med värme i ett hus o bara har något av rummen uppvärmt samtidigt som man producerar en massa fukt genom att duscha, laga mat och finnas till. Lukten brukar försvinna om rummet får torka ut, man kommer tillbaka när det blir fuktigt igen.
 
Ja, så är det så klart, och vi har det inte jättevarmt på vintern, 17-18 grader. Men det är ju ganska normal temp i sovrum.

Problemet uppstod dock i somras, och då var det INTE kallt i rummet, det kan jag lova :)

Har nu varit och köpt nya garderober på värdens bekostnad, så imorgon blir det storstädning, tvätt av garderobens innehåll och den gamla garderoben åker på sophögen.
Köpte klädskåp på små ben, så ska det väl bli ventilation bakom.

Hoppas detta hjälper mot lukten...
 
Kolla noga så inget mögel finns kvar. Sovrummet är ett av de rum som är viktigast att ha bra luft i just pga tiden man tillbringar där.
 
Något måste vara allvarligt fel.

Ex läckande rör i trossbotten,felaktig avvatning på utsidan,takläckor kan söka sig riktigt långt förbi ovanvåningar.
Köp en virkesfuktmätare och sök med den.
Har du kunnat kolla under huset?
Har du något angränsande våtrum? känn isåfall om gipset är mjukt någonstans eller om ytbeklädnade tappat fäste och bular sig.
Du måste hitta källan innan du kan åtgärda symptomen.
Fråga gäster om det luktar mögel i huset.
Sök grundligt eller prata med proffs ex Anticimex.
Detta kan ge allvarliga hälsobekymmer som allergichockar och astma vilket inte är att leka med.

(läcker pottan under sängen?)
 
Det har sannerligen varit en fuktig sommar! När luften inomhus o utomhus är mättad av fukt kan det bli mögel i stillastående utrymmen, som t.ex. bakom en möbel. Visst ska du undersöka om det inte finns något läckage någonstans, men jag menar att det behöver inte vara det. Om ni har självdragsventilation så funkar den inte på sommaren, och om det har varit mycket regnande så har ni kanske inte heller vädrat med fönster som man annars gör. Det blir mycket fukt i sovrum genom våra utdunstningar. Bra att köra avfuktare vid sådana tillfällen. och att se till att inga möbler står helt dikt mot väggen.
 
En brasa (om man har panna/kamin) är aldrig fel på sommaren heller det rensar ur kåken mycket bra.
 
Peter_-_Emma skrev:
Något måste vara allvarligt fel.

Ex läckande rör i trossbotten,felaktig avvatning på utsidan,takläckor kan söka sig riktigt långt förbi ovanvåningar.
Köp en virkesfuktmätare och sök med den.
Har du kunnat kolla under huset?
Har du något angränsande våtrum? känn isåfall om gipset är mjukt någonstans eller om ytbeklädnade tappat fäste och bular sig.
Du måste hitta källan innan du kan åtgärda symptomen.
Fråga gäster om det luktar mögel i huset.
Sök grundligt eller prata med proffs ex Anticimex.
Detta kan ge allvarliga hälsobekymmer som allergichockar och astma vilket inte är att leka med.

(läcker pottan under sängen?)
Tack för ditt svar.
Verkar dock som om det bara rör sig om ytligt mögel.
Inga rör i närheten, inget våtrum mm, enda möjligheten är väl från taket, men det tror jag inte, senast jag kollade på vinden såg allt torrt ut. Material i väggar och golv är fasta och fina.
Ett par snickare som släkten brukar anlita har varit här och tittat, och inte hittat något efter en ytlig besiktning, konstruktionen är bra, ingen lukt, och fint under huset.
Efter skurning och byte av möbler känner inte jag någon doft, och det känns som om inomhusklimatet blivit bättre i sovrummet!

Det skulle dock vara bra med någon slags mätning, kan man mäta mögel?
 
Det finns företag som gör den slags analys, men det är visst ganska dyrt. Frågan är om det är nödvändigt med tanke på vad ni beskriver.

Om du läser Skansens lilla bok om fukt o mögel, så ser du att oftast räcker det att dammsuga bort ytligt mögel. Eller torka av med fuktig trasa om ytan tål det. Mögelsporer finns alltid i luften, t.ex. om du går ut i en skog på hösten eller räfsar löv får du i dig massor med mögelsporer. Även jorden i dina blomkrukor innehåller mögelsporer. Det viktigaste vad gäller hus är att mögelsporerna inte ges förutsättningar att växa, t.ex. genom att fuktig luft blir stillastående någonstans.
 
Precis möglet finns "alltid" i luften, det liksom maskrosorna väntar bara på ett ställe att få bosätta sig. Problemet är inte möglet utan grogrunden för möglet.

Tyvärr är det ju också så att har man en gång fått mögel är det lättare att det kommer tillbaka iom att man aldrig kan få bort allt.
 
Att ha garderober tätt mot en yttervägg är inte att rekomendera. När vi köpte vårt hus stod en garderob mot en yttervägg och det var synlitg mögel som turligt nog ej gått igenom tapeten, den enda fördelen med en ful -80 tals tapet i plast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.