Jag har under ganska lång tid fått ont i ryggen av vår säng. Den är alldeles för mjuk! Jag har tidigare experimenterat med en garderobsdörr under bäddmadrassen. Då blev ryggen bra men axeln gjorde ont 😅

Har nu hittat något som kallas för sängbräda, men den var otroligt dyr. Ser ju typ ut som en ribb-botten, funderar på att testa köpa en ribb-botten och lägga ut.

Någon som har en annan lösning? Gärna en färdig produkt som inte kostar skjortan.
 
Köp en tunnare bäddmadrass. Det gjorde jag och det gjorde underverk.
 
Liggunderlag under bäddmadrassen
 
G
Biltemas billigaste liggunderlag, klipp till rejäla bitar med rundade hörn och lägg under bäddmadrassen. Gjorde jag.
 
Antewallgren Antewallgren skrev:
Jag har under ganska lång tid fått ont i ryggen av vår säng. Den är alldeles för mjuk! Jag har tidigare experimenterat med en garderobsdörr under bäddmadrassen. Då blev ryggen bra men axeln gjorde ont 😅

Har nu hittat något som kallas för sängbräda, men den var otroligt dyr. Ser ju typ ut som en ribb-botten, funderar på att testa köpa en ribb-botten och lägga ut.

Någon som har en annan lösning? Gärna en färdig produkt som inte kostar skjortan.
Jag kör OSB ovanpå dubbel ribbotten. Värsta jag vet är mjuka sängar. :)
 
  • Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Biltemas billigaste liggunderlag, klipp till rejäla bitar med rundade hörn och lägg under bäddmadrassen. Gjorde jag.
Liggunderlag? Gör det stor skillnad?
 
M Mach77777 skrev:
Jag kör OSB ovanpå dubbel ribbotten. Värsta jag vet är mjuka sängar. :)
Tror du det blir för hårt med en ribbotten under bäddmadrassen?
 
Svärföräldrarna hade tjocka styva mattor under bäddmadrassen dom tyckte det blev bättre.

Har du en gammal madrass kanske det är dags att byta? Annars kan det ju kanske fungera med någon form av ergonomisk bäddmadrass?
 
Först och främst så håller madrasser inte så länge som man tror, jag har fått höra att man rekommenderar byte var sjunde år.

Med det sagt så har jag lagt en 21mm tjock plywoodskiva mellan madrasserna i vår kontinentalsäng.
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Först och främst så håller madrasser inte så länge som man tror, jag har fått höra att man rekommenderar byte var sjunde år.

Med det sagt så har jag lagt en 21mm tjock plywoodskiva mellan madrasserna i vår kontinentalsäng.
Nej det förstår jag. Tror vår säng är 5 år gammal. Ikea madrass, så det kanske går att få något på garanti? Har du två tjocka och en bäddmadrass?
 
Antewallgren Antewallgren skrev:
Nej det förstår jag. Tror vår säng är 5 år gammal. Ikea madrass, så det kanske går att få något på garanti? Har du två tjocka och en bäddmadrass?
Garantierna som sängtillverkare lämnar är tyvärr vad jag sett bara på delar som aldrig går sönder (stomme och fjäderbrott), så det är sällan mycket att hämta där.

I botten har vi någon form av resårbotten, på denna har jag lagt en plywoodskiva, och sedan kommer en resårmadrass och en bäddmadrass.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag ville ha en mjukare säng så jag knippsade bort närmare 100 fjädrar. Det var ett himmla jobb. Det är ju dessutom flera lager med tyg som måste bort och sedan sys tillbaka.
 
G
Antewallgren Antewallgren skrev:
Liggunderlag? Gör det stor skillnad?
Stora bitar under höftpartiet blev bättre för mej.
 
Vi hade en dyr, men jättedålig kontinentalsäng tidigare (Jensen). Som tillslut körts till tippen.

Men innan tippen, när den några månader efter inköp blev som en mjuk grop så gick det faktiskt ganska bra med ribbotten under "kontinentaldelen". Stadgade upp bra, men inte lika hårt som när vi först provade med överblivna parkettgolvbrädor.

Tror dock det skulle vara något obekvämt att ha ribbotten direkt under bäddmadrassen. Men kan vara värt att prova? Ganska billigt på ikea trots allt. Att köra med mattor eller andra bäddmadrasser kommer nog vara för mjukt och inte hjälpa så bra. Men kanske dubbel bäddmadrass och ribbor under det kan vara värt ett test... Eller byt säng.
 
Antewallgren Antewallgren skrev:
Tror du det blir för hårt med en ribbotten under bäddmadrassen?
Tror den kommer fara och åka om inget håller den utsträckt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.