D Daniel 109 skrev:
Det är ingen skatt på egenproducerad el.
Artikeln jag läste handlade om att det var en utredning om hur man ska beskattas på egenproducerade el. Och efter som jag köpt elanvändningen med skattade pengar samt monterat den själv på mitt eget tak! Så lyssna nu alla som klagar på subventioner m.m sluta dra förhastade slutsatser samt vara avundsjuka bakåtsträvande vad det gäller förnybar elproduktion! Vi är på väg att rätta till en miljöförstörd planet !
 
U Uffemorfar skrev:
. Och efter som jag köpt elanvändningen med skattade pengar samt monterat den själv på mitt eget tak!
Då antar jag att du har egen elbehörighet ? annars erkände du just ett brott :)
 
  • Haha
jannebmw
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Då antar jag att du har egen elbehörighet ? annars erkände du just ett brott :)
Eller så var han med i ett egenkontrollprogram.
 
X xLnT skrev:
Eller så var han med i ett egenkontrollprogram.
Anläggningen är besiktad och godkänd samt har varit i gång i många år levererar bra med El! Så ditt antagande är riktigt den som kopplade in elen har gjort ett fantastiskt bra jobb med behörighet😉
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Eller så var han med i ett egenkontrollprogram.
Det hjälper inte, du kan inte göra jobb på din egen anläggning bara för att du är med i ett egenkontrollprogram, då måste företaget vars egenkontrollprogram du är en del av vara anlitat för att utföra arbetet.

Ska du göra arbete på egen privat anläggning måste du ha personlig behörighet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Det hjälper inte, du kan inte göra jobb på din egen anläggning bara för att du är med i ett egenkontrollprogram, då måste företaget vars egenkontrollprogram du är en del av vara anlitat för att utföra arbetet.

Ska du göra arbete på egen privat anläggning måste du ha personlig behörighet.
Ja? Det är ju så man gör.
 
GlennB GlennB skrev:
Det hjälper inte, du kan inte göra jobb på din egen anläggning bara för att du är med i ett egenkontrollprogram, då måste företaget vars egenkontrollprogram du är en del av vara anlitat för att utföra arbetet.

Ska du göra arbete på egen privat anläggning måste du ha personlig behörighet.
Läste du inte vad jag skrev? Eller är det det som är ditt problem? Jag tar det igen De som kopplade in anläggningen har en elbehörighet ! Nu får du gå och leka bror duktig i en annan tråd!
 
U Uffemorfar skrev:
Läste du inte vad jag skrev? Eller är det det som är ditt problem? Jag tar det igen De som kopplade in anläggningen har en elbehörighet ! Nu får du gå och leka bror duktig i en annan tråd!
Suck, du skrev ju att du kopplat själv, hur ska du ha det ?

Du får inte göra något installationsjobb alls på din egen anläggning utan behörighet, att någon annan "kopplar in" eller "godkänner" något du gjort är helt enkelt inte tillåtet.

Men det börjar bli lite tramsigt, jag skiter i om din anläggning är olagligt uppförd, jag påpekade bara att du just erkände ett lagbrott om du inte har egen behörighet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ja? Det är ju så man gör.
..Men då är det tekniskt sett FÖRETAGET som gjort installationen..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Det hjälper inte, du kan inte göra jobb på din egen anläggning bara för att du är med i ett egenkontrollprogram, då måste företaget vars egenkontrollprogram du är en del av vara anlitat för att utföra arbetet.

Ska du göra arbete på egen privat anläggning måste du ha personlig behörighet.
Kan man inte montera fästen och paneler själv och ta in installatör för elarbetet?
 
GlennB GlennB skrev:
Suck, du skrev ju att du kopplat själv, hur ska du ha det ?

Du får inte göra något installationsjobb alls på din egen anläggning utan behörighet, att någon annan "kopplar in" eller "godkänner" något du gjort är helt enkelt inte tillåtet.

Men det börjar bli lite tramsigt, jag skiter i om din anläggning är olagligt uppförd, jag påpekade bara att du just erkände ett lagbrott om du inte har egen behörighet.
Han skrev att han monterat själv, inte att han kopplat.
 
  • Gilla
Uffemorfar
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
..Men då är det tekniskt sett FÖRETAGET som gjort installationen..
Det är ju en tolkningsfråga när man skriver att man själv har installerat sin anläggning.
Om det är fysiskt eller tekniskt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Han skrev att han monterat själv, inte att han kopplat.
Helt rätt stefancrt du är ju både läskunnig och begåvad😊
 
  • Haha
stefancrs
  • Laddar…
Det är skatt på egenproducerad el, men först bär man har erhållit ersättning på 40 000 kr. under beskattningsåret. Det kan då vara ersättning från t.ex. checkwatt, eller elhandelsbolaget det är inte svårt att komma upp i 40 000 kr det gäller även andra intäkter som man får från annat håll t.ex. hyra ut sin bostad. Ett batteri på 10 KWh har man fått 25 636 kr för jag sålde 26 000 KWh vilket jag fick 21 000 kr 2023 det blir 46 636 kr vilket då blir 30% skatt på 6636 kr = 1909 kr. Det är väl inget fel på att betala skatt om man kan tjäna pengar utan att röra sig.
 
T TWX skrev:
Det är skatt på egenproducerad el, men först bär man har erhållit ersättning på 40 000 kr. under beskattningsåret. Det kan då vara ersättning från t.ex. checkwatt, eller elhandelsbolaget det är inte svårt att komma upp i 40 000 kr det gäller även andra intäkter som man får från annat håll t.ex. hyra ut sin bostad. Ett batteri på 10 KWh har man fått 25 636 kr för jag sålde 26 000 KWh vilket jag fick 21 000 kr 2023 det blir 46 636 kr vilket då blir 30% skatt på 6636 kr = 1909 kr. Det är väl inget fel på att betala skatt om man kan tjäna pengar utan att röra sig.
det är skatt på såld energi. Inte för egenproducerad.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.