R ravbogu skrev:
Hej,
Men OM det är material fel dvs kablar osv så borde störningen vara konstant. Mitt bekymmer är som sagt periodvis och lite olika perioder dessutom, så rent logiskt borde det inte vara material fel. Tror fortfarande på att det är förhållandena sändning och mottagning. Så det är kanske bara så självklart att jag måste flytta antennen till taket utomhus trots min ovilja att borra i gaveln och pula i taket på vintern. Men vi har i alla fall ingen snö, å det skulle gå.
Hej ravbogu

I bland annat i inlägg #64 så har jag tidigare berättat att signalstyrkan in till din mottagare kan variera då antennens signal dämpas av ett antal faktorer som; atmosfärgaser, regn, skymd sikt, reflexion, etc.

Det finns alltså normalt en variation av signalstyrkan över året och över dygnet.

När man gör en ”Länkbudget” då beräknar man detta och ser till att man har en ” fädningsmarginal” d.v.s. en marginal att klara denna variation i signalstyrka utan att signalen blir för svag.

Har du t.ex. för stor dämpning i kablar eller annat då kan signaler på grund av detta försvinna ibland eftersom signalstyrkan normalt varierar över året och över dygnet.

I Per Wallanders ”Den första boken om digital radio” i kapitel 8 på sidan 57 ; ”När det inte är fri sikt”, kan du bland annat läsa om, vad som ingår i din ”Länkbudget” d.v.s. en beräkning hur antennens signal dämpas av ett antal faktorer som; atmosfärgaser, regn, skymd sikt, reflexion, etc.
http://www.perant.se/pdf/Digital_Radio.pdf
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
R ravbogu skrev:
Hej,
Men OM det är material fel dvs kablar osv så borde störningen vara konstant. Mitt bekymmer är som sagt periodvis och lite olika perioder dessutom, så rent logiskt borde det inte vara material fel. Tror fortfarande på att det är förhållandena sändning och mottagning. Så det är kanske bara så självklart att jag måste flytta antennen till taket utomhus trots min ovilja att borra i gaveln och pula i taket på vintern. Men vi har i alla fall ingen snö, å det skulle gå.
Digitala sändningar fungerar annorlunda än analoga. Du ser inga fel alls över en viss gräns men när bitfelen blir för många och digitala buffertarna och interpolationer inte räcker till så blir det synliga block i bilden eller ingen bild alls i extremfallet. Mottagningen och störningarna varierar över tid pga atmosfären och andra faktorer. Med gammal analog TV kunde man utan större problem titta på en halvbrusig bild utan att störas alltför mycket. Du ser inte någon större skillnad på 20% brus eller 25 (bara påhittade siffror och enheter), men de 5% med digitalt kan vara skillnaden på ingen bild eller perfekt bild utan synliga fel. Du ligger uppenbart idag för nära gränsen och faller under den vid olika tider på dygnet.

Jag har inte någonstans påstått att det är kabelfel, utan skriver t o m att experterna får avgöra. Men OM man ligger precis på gränsen kan en kabel ge det lilla extra som gör att du hamnar på rätt sida gränsen för störningar. Precis som en annan antenn eller att flytta ut den kan göra. Just detta att sätta antennen externt är det första du bör göra med dina problem, precis som andra redan sagt.
 
För att bekräfta om någon störande signal kommer in periodiskt så kan man skaffa en SDR för att observera signalspektrumet. Men även om man observerar en störning så är det svårt att se var man går från observation till åtgärd. Billigast är nog att lägga resurser på att stärka mottagningen med bättre antenn och kanske testa andra mottagare.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej ravbogu

I bland annat i inlägg #64 så har jag tidigare berättat att signalstyrkan in till din mottagare kan variera då antennens signal dämpas av ett antal faktorer som; atmosfärgaser, regn, skymd sikt, reflexion, etc.

Det finns alltså normalt en variation av signalstyrkan över året och över dygnet.

När man gör en ”Länkbudget” då beräknar man detta och ser till att man har en ” fädningsmarginal” d.v.s. en marginal att klara denna variation i signalstyrka utan att signalen blir för svag.

Har du t.ex. för stor dämpning i kablar eller annat då kan signaler på grund av detta försvinna ibland eftersom signalstyrkan normalt varierar över året och över dygnet.

I Per Wallanders ”Den första boken om digital radio” i kapitel 8 på sidan 57 ; ”När det inte är fri sikt”, kan du bland annat läsa om, vad som ingår i din ”Länkbudget” d.v.s. en beräkning hur antennens signal dämpas av ett antal faktorer som; atmosfärgaser, regn, skymd sikt, reflexion, etc.
[länk]
Hej och tack
Har laddat ner boken. Så får läsa lite om det på sid 57. Får se om jag blir klokare. Tack i alla fall.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Inte nödvändigtvis. Har du mätvärden från signalstyrkan från antennen innan förstärkning? Och hur ser bitfelsräknaren ut när du har problem, jämfört med när det fungerar bra? Dvs är den hög även vid normalt bruk?

Problemet med digital kommunikation är att den antingen är "perfekt" eller "kass". Dvs till skillnad från analog kommunikation så får man inte en gradvis försämring. Det är ett mycket kort steg från "fungerar utan anmärkning" till "fungerar inte alls".

Så det är inte säkert att du har tillräckligt bra signal in till din antenn för att det lilla som stör ut skall räknas som "störning" i ordets rätta bemärkelse. Det kan vara så, men det måste inte vara så. Det kan mycket väl vara så att du "ligger på gränsen" s.a. minsta lilla puttar dig över den. Detta "minsta lilla" kan räknas som helt normala variationer man får räkna med.

Det är därför vi tjatar om att först flytta ut antennen. Om störningarna kvarstår då, då vet du åtminstone det.

Jag gjorde faktiskt ett motsvarande misstag med min egen kabel-TV-anläggning. Jag köpte -1dB-uttag till hela huset när -6dB (eller ännu mer) hade varit bättre. Det gör att jag inte kan ställa förstärkaren i källaren tillräckligt högt, och att jag därför inte får tillräcklig bra signal-brus-förhållande i nätet i huset. Det gör det störningskänsligt, och jag har lite större BER än vad som är optimalt. Som tur är så, efter att jag plockat bort en störkälla, så ligger jag ändå på rätt sida nu. Men jag saknar som sagt marginaler som hade varit bra att ha. Men nu tittar vi så sällan på realtids-TV att det spelar någon roll...

(I en lägenhet jag hade en gång som låg några hundra meter från en stor sändare så var den så stark att jag fick in störningar via antennkabeln mellan kabel-TV uttaget och TV:n... Det behövdes en ordentlig, dyr, trippelskärmad kabel mellan TV:n och vägguttaget.)

Så det är därför vi tjatar. Innan du mätt och säkerställt ett tillräckligt bra signal/brus-förhållande vid antennen så är det meningslöst att jaga störkällor.
Detta! Det är ju HÖGST SANNOLIKT inte så att du har en jättebra signal merparten av tiden och så i bland blir den kass. Sannolikt är det så att du har en rätt kass signal i normalfallet men som är, kanske precis, bra nog till att all felkorrigering som finns i DVB-T reder ut det. Men så vissa gånger blir signalen sämre, så att felkorrigeringen inte hanterar det, och då ser det, även om själva signalförsämringen varit lite, förjävligt ut.

Därmed är det ju också så att en förbättring av signalkvaliten, oavsett om den har något att göra med det fenomen som gör att du i bland har sämre bild, kan göra att du alltid (eller åtminstone mycket oftare) får bra bild.

För min del så var det en ny bättre mottagare som fixade mina intermittenta problem med svt. Jag tror att det var den inbygda mottagaren i tv:n nr 1 som var undermålig på den delen av frekvensbandet som SVT låg på, men det kan ju också hända att den nya mottagaren var bättre på att hantera lågkvalite signal på alla delar av frekvensbandet.

Möjligen värt att notera är att en ny (ännu) större/kraftigare tv-antenn reducerade mina problem något, troligen genom något högre signalkvalite/-styrka som nådde tv:n. Kan ju tänkas att också min nya mottagare haft problem om jag haft kvar min första antenn.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Tydligen gjorde det det. Jag förstörde min minisidavbitare (sådan där man knipsar av komponentben när man löder) eftersom det blev ett stort hack i den när jag skulle knipsa av kabeln pga stål/järntråden.

Min poäng är att kablar har betydelse ibland. Kan ju främst ha varit den bättre skärmen som förbättrade mottagningen.

Edit: angående ekonomi, idag görs mängder med kablar och lindningar i transformatorer t ex av förkopprad aluminiumtråd pga kostnaden för koppar. Det finns många tester av detta på YT där det leder till överhettning och andra problem (allt från grendosor till USB-laddare). En anledning till att man ska vara mycket försiktig med att köpa sådana saker från okända kinesiska säljare på Amazon eller Ebay t ex.
Jag minns den sortens kabel med förskräckelse. Typ omöjlig att göra snygga böjar och förstörde skaltången pga för hård...
 
O OleB skrev:
Detta! Det är ju HÖGST SANNOLIKT inte så att du har en jättebra signal merparten av tiden och så i bland blir den kass. Sannolikt är det så att du har en rätt kass signal i normalfallet men som är, kanske precis, bra nog till att all felkorrigering som finns i DVB-T reder ut det. Men så vissa gånger blir signalen sämre, så att felkorrigeringen inte hanterar det, och då ser det, även om själva signalförsämringen varit lite, förjävligt ut.

Därmed är det ju också så att en förbättring av signalkvaliten, oavsett om den har något att göra med det fenomen som gör att du i bland har sämre bild, kan göra att du alltid (eller åtminstone mycket oftare) får bra bild.

För min del så var det en ny bättre mottagare som fixade mina intermittenta problem med svt. Jag tror att det var den inbygda mottagaren i tv:n nr 1 som var undermålig på den delen av frekvensbandet som SVT låg på, men det kan ju också hända att den nya mottagaren var bättre på att hantera lågkvalite signal på alla delar av frekvensbandet.

Möjligen värt att notera är att en ny (ännu) större/kraftigare tv-antenn reducerade mina problem något, troligen genom något högre signalkvalite/-styrka som nådde tv:n. Kan ju tänkas att också min nya mottagare haft problem om jag haft kvar min första antenn.
Hej
Det kan vara så. Jag har tittat noga igenom alla olika kontakter till och från antennen och ännu 1 dygn senare inte fått ngn pixelering. Kanske var det ngn kabel kontakt till förstärkaren, 2 filtrar och antennen som var lite dålig. Så jag håller tummen annars får jag investera i ny antenn och kablar. Får se vad som händer nu.
OM utifall jag skulle behöva köpa ny starkare antenn, har du förslag?
 
K
R ravbogu skrev:
Hej
Det kan vara så. Jag har tittat noga igenom alla olika kontakter till och från antennen och ännu 1 dygn senare inte fått ngn pixelering. Kanske var det ngn kabel kontakt till förstärkaren, 2 filtrar och antennen som var lite dålig. Så jag håller tummen annars får jag investera i ny antenn och kablar. Får se vad som händer nu.
OM utifall jag skulle behöva köpa ny starkare antenn, har du förslag?
Sannolikt behöver du inte ny antenn, möjligen ny kabel för att undvika skarvar om du sätter den utomhus. Har du bara en TV eller har du samma problem på flera? Skillnaden mellan ute/inne är förmodligen mycket större än skillnaden på olika antenner.(Såvida din nuvarande antenn är en"utomgusantenn")
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.