Hej!

Behöver lite råd om hur gå vidare med ett knirrande/knakande ljud i mitt golv på ovanvåningen. När vi flyttade in under sommaren var det inga ljud över huvudtaget i golvet. Dock nu under hösten / vintern har det börjat knäppa i golvet när man gå på det. Oftast samma ställen. Är det golvet som är fellagt (klickgolv) eller är det underlaget som är galet eller kanske rentav det som knakar?

Tackar för eventuella tips.:)
 
vad är det för underlag? spånskivor , brädgolv`? hur gammalt hus? ojämnt underlag?
 
Man har variationer under året med knarrande golv på grund av temperatur och luftfuktighet. Högst troligt är det inte klickgolvet utan underlaget. Spånskivor har en tendens att knarra så fort det finns möjlighet till liten rörelse mellan skivorna. Svårt att göra någonting åt med klickgolvet över.
 
cameljointen skrev:
...Spånskivor har en tendens att knarra så fort det finns möjlighet till liten rörelse mellan skivorna. ..
Inte om det är rätt gjort, d.v.s. limmat i spånten och mot bjälklaget och även skruvat mot bjälklaget. Vad jag förstår slarvas det en del med detta och då kan det knarra ordentligt.
 
Johan Gunverth skrev:
Inte om det är rätt gjort, d.v.s. limmat i spånten och mot bjälklaget och även skruvat mot bjälklaget. Vad jag förstår slarvas det en del med detta och då kan det knarra ordentligt.
Var just det jag menade; vid minsta rörelse mellan skivorna uppstår det ljud. Rätt hopsatt fås ingen rörelse.
 
Underlaget är spånskivor. Kanske räcker det med att ta upp det golvet som ligger idag (ekparkett) och sedan testa och gå enbart på spånskivorna samt att därefter skruva fast spånskivorna bättre i bjälklaget?

Sista utvägen är att byta ut spånskivorna och återlägga gamla golvet, antar jag?
 
borde kunna va limningen av spånet isf, tänk på många 70 - 80 talshus där skivorna spikade och inte limmade då kryper spiken ut lite så golvet rör sej vilket orsakar knak
 
nu har jag gått lite mer på golvet och det känns nästan som om det är parketten inte underlaget. Kan parketten vara dålig kanske. ljudet är mer knäppande än knarrande. ps huset är ju relativt nytt.
 
Hur gammalt är Er hus? vi har knarr i vårt hus och det byggdes klart 2007...
Vår golv har "sjunkit" ca 7 mm vid väggen på övervåningen, pga vi troligast haft 20% fukt i takstolarna mm som nu torkat.
 
Hej maggan9

hur löste ni detta?. reglade ni om mellanbjälklaget eller?

Vårt golv har också "sjunkit" på flertalet ställen. Huset byggdes 2006/2007
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.