Är det specifikt för kvarts eller är det lika farligt med andra komposit med sten?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det specifikt för kvarts eller är det lika farligt med andra komposit med sten?
Utan att påstå mig sitta på någon expertis i frågan är asbest och kvarts de två problemkällorna man brukar prata om i sammanhanget. Svensk natursten är för övrigt också i stor grad kvartsbaserad om vi håller oss utanför Gotland.
 
P
Denna "nyhet" har cirkulerat sedan i somras.
Av det som har skrivits tänker jag ungefär såhär.
- Vem (förutom australiensare) blev överraskad av att sten-/ mineraldamm, oavsett sort, är ohälsosamt??

- Att förbjuda ett specifikt material, istället för att ställa krav på bearbetande företag att erbjuda sina anställda en vettig arbetsmiljö verkar stendumt.
 
  • Gilla
john.h och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn
Även om Silikos/stendammslunga pga Kvartsdamm varit känt sedan 1600talet, så visar väl de nya studierna att dammet från Kompositskivor tillverkade av kvarts verkar vara ännu farligare?

Det är ju bra att detta uppmärksammas, så att de som jobbar med tex köksmontering, där användningen kompositskivor kraftigt ökat, kan utrusta sig med ordentlig skyddsutrustning när de kapar i materialet.

Jag gissar att det risken att det slarvas med skyddsutrustning är högre vid fältarbete är högre än där skivorna tillverkas.
 
Kvarts är värre än andra stenmaterial. Tex granit har samma faror.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kvarts är värre än andra stenmaterial. Tex granit har samma faror.
Saknas det möjligen ett "inte" i en av dina meningar? Nu är det öppet för två helt olika tolkningar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej, det saknas inget inte i de meningarna.

Granit består av främst av kvarts och fältspat. Därav har det samma problem med kvartsdamm som kvartskomposit.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
"Kvarts är värre än andra stenmaterial."??
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
En kvarts arbete är tillräckligt för att drabbas.
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Självklart ska man skydda sej om man sågar i sånt där, men det är väl ändå en viss skillnad på att kapa EN skiva hemma eller jobba med det dagligen..
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ja, det är stor skillnad.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Som jag förstått det är vissa komposittillverkare panikslagna av detta besked. Exv de så stora i Sverige, Silestone.

Men istället för att bara säga "det är bluff och överdriven oro" alternativt "förbjud skiten" kanske man borde ta arbetsmiljöfrågan på allvar.

De som monterar sånna här skivor riskerar att utsättas och bli sjuka med tiden. Som jag fröstår det är det nån form av stenlunga man får.

Men man bör väl även notera att om man bor i huset i samband med en köksrenovering där man sågar kompositskiten på plats så bör man ha skyddsåtgärder på plats för att göra sig av med dammet.

Kompositen har väl annars många gånger saluförts just med att den kan sågas och hanteras överallt utan att måttbeställas.

Nu ser vi att kompositen bör hanteras som övriga stenskivor och sågas i fabrik. Enkel lösning som gör att man slipper förbud men även skyddar berörda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.