Hej,

Det ska dras fram nya kablar till en induktionshäll.

https://www.elgiganten.se/product/v...gro6oCX9lAsYIrn_8XMqP89vgiqZ0_DRoCe2IQAvD_BwE

Jag tänkte säkra den med 16a och från den, dra fram 5x2,5mm till en dosa vid induktionshällen men kabeln som släpps från induktionshällen är 5x1,5mm. Går det bra att blanda dimensioner i dosan om mattning är större?

Det finns även olika sätt att koppla den, jag konstatera att man kopplar den baserat på hur kabeln var förberedd (neutral och grå är i par i detta fall), men jag kan ha fel i detta också.

Kolla gärna bilder för mer info.

Tack
 
  • En hand håller en elektrisk kabel med tekniska specifikationer synliga, omgiven av oskarpa föremål och plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller flerkärniga ledningar med avskalade ändar framför en svart elektronisk apparat, med plastförpackning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en instruktionsbild för elektrisk anslutning med färgkodade ledningar och spänningsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en etikett med elektriska specifikationer framför en plastförpackad apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på elektronisk enhet visar modell, strömkrav och kopplingsschema, märkt Thermex, industriell bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • El-schema på en apparat med anslutningsalternativ för 220-240V och 380-415V. Märkesinformation finns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla den som mittenexemplet.
Elektriskt schema, anslutningar märkta GND, ACL1, ACN1, ACNE, ACL2, symboler för jord, fas, nolla, spänningsangivelser.
Du sätter väl Perilexuttag?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Aa men det är fortfarande en fråga om storlek på kabel från dosa till perliexuttag i så fall. Om den ska också vara 2,5mm eller om den bör vara 1,5mm för att matcha induktionshällen.
 
Du ska kolla med 2,5kvadrat. Lämpligen till ett spisuttag.
 
  • Gilla
KabelKalas
  • Laddar…
1,5 mm2 är godkänt som anslutningskabel.
sätt dit ett perilex.

Protte
 
  • Gilla
KabelKalas
  • Laddar…
Okej, så när jag gör perilexkontakten, så är det inga konstigheter om den har en mindre dimension?
 
prototypen prototypen skrev:
1,5 mm2 är godkänt som anslutningskabel.
sätt dit ett perilex.

Prott
prototypen prototypen skrev:
1,5 mm2 är godkänt som anslutningskabel.
sätt dit ett perilex.

Protte
okej tack 👍
 
K Kane skrev:
Koppla den som mittenexemplet.
[bild]
Du sätter väl Perilexuttag?
Varför just den i mitten? Jag har inte kopplat en perilexuttag eller kontakt innan.
 
KabelKalas KabelKalas skrev:
Varför just den i mitten?
2 faser på 16A. Nedre högra etiketten på dina sladdbilder.
Du har ju max 16A i ditt nya uttag.
 
KabelKalas KabelKalas skrev:
Varför just den i mitten? Jag har inte kopplat en perilexuttag eller kontakt innan.
K Kane skrev:
2 faser på 16A. Nedre högra etiketten på dina sladdbilder.
Du har ju max 16A i ditt nya uttag.
Aa men den åt vänster är också för 16A, utgår man från den högra pga hur anslutningskabeln var förberedd? Det står även 2l på vänstra men inte på högra, där står endast 2n. Vad beror det på?
 
K Kane skrev:
Läs denna tråd, [länk]
Okej 👍
 
Den högra är när du har två matningar från samma fas. Det förekommer inte i Sverige.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
KabelKalas KabelKalas skrev:
Det står även 2l på vänstra men inte på högra, där står endast 2n. Vad beror det på?
Kräver 2 N och det har du inte.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
K Kane skrev:
Kräver 2 N och det har du inte.
Frl fel fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.