Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
Dock uppförs inte attefallsbyggnader med bygglov, så jag är osäker på om ovan är applicerbart.
Varför? Bygglov eller anmälan för åtgärden spelar ju ingen roll. Det viktiga är att byggnaden som uppförts en gång med lov eller anmälan tas bort. Det görs om byggnaden flyttas. Det är då inte längre den byggnad vars uppförande man en gång anmälde. För den nya placeringen (= den nya byggnationen) krävs antingen bygglov eller att det är en bygglovsbefriad åtgärd (attefall efter anmälan eller friggebod).

Om detta inte skulle gälla skulle man ju kunna flytta runt attefallsbyggnader på tomten utan konsekvens, att de flyttade byggnaderna skulle förbli attefallsbyggnader trots nytt läge. Och så är det ju inte.
 
Redigerat:
Fick svar från kommunen:

"
Hur som helst. PBL 9 kap 10 § betyder att det i detaljplanerat område är fritt att riva en attefallsbyggnad eftersom det endast behöver en anmälan och ej ett bygglov.

Så att ”typa om” från attefall till friggebod är ingen manöver som behöver något beslut. Du kan se det som att du ”river” attefallsbyggnaden enligt pbl 9 kap 10 § och bygger upp den igen som en friggebod.

Beskriv det resonemanget i anmälan när ni ansöker om det nya attefallshuset.



Plan- och bygglag (2010:900) | Sveriges riksdag (riksdagen.se) "

Och enligt han så behövs ingen dokumentation utan när jag begär byggstart för 22-25kvm huset så ska jag bara ange att jag "rivit" friggeboden och bastun för att sen ha "byggt upp" dom igen som just friggebodar.

Väldigt bra och smidigt om ni frågar mig :)
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lars Höstner skrev:
Fick svar från kommunen:

"
Hur som helst. PBL 9 kap 10 § betyder att det i detaljplanerat område är fritt att riva en attefallsbyggnad eftersom det endast behöver en anmälan och ej ett bygglov.

Så att ”typa om” från attefall till friggebod är ingen manöver som behöver något beslut. Du kan se det som att du ”river” attefallsbyggnaden enligt pbl 9 kap 10 § och bygger upp den igen som en friggebod.

Beskriv det resonemanget i anmälan när ni ansöker om det nya attefallshuset.



Plan- och bygglag (2010:900) | Sveriges riksdag (riksdagen.se) "

Och enligt han så behövs ingen dokumentation utan när jag begär byggstart för 22-25kvm huset så ska jag bara ange att jag "rivit" friggeboden och bastun för att sen ha "byggt upp" dom igen som just friggebodar.

Väldigt bra och smidigt om ni frågar mig :)
Grattis till en liberal handläggare som inte vill förstora upp dessa PBL-teknikaliteter.

Formellt krävs ju en riktig rivning och en riktig nybyggnation men handläggaren tycks mena att om du ej i sanning överenstämmande uppger att du har gjort dessa åtgärder så går byggnadsnämnden på ditt ord.
 
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
Låter nästan som kommunen där vi har fritidshus, och byggde ut kombinerat med bygglov och en del attefallsutbyggnad. När jag frågade om hur jag borde skära itu den tänkta utbyggnaden för att kunna få bygglovsdelen färdig innan jag ansökte om attefalssdelen. Så säger handläggaren "man får ju egentligen inte kombinera så där, med det tycker vi är så dumt att det bryr vi oss inte om i den här kommunen, men du måste göra två ansökningar, en för bygglovet och en för attefallsdelen". Jag fick bygglovet och attefallsdelen godkända med 15 minuters mellanrum, efter 3 dagars handläggning, trots att jag fick komplettera ett mått. Slubeskedet var en e-tjänst, där jag bara fick klicka i att jag uppfyllt det givna bygglovet. Båda slutbeskeden kom med mail ca 10 minuter senare.

Helt osannolikt bra service!
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Låter nästan som kommunen där vi har fritidshus, och byggde ut kombinerat med bygglov och en del attefallsutbyggnad. När jag frågade om hur jag borde skära itu den tänkta utbyggnaden för att kunna få bygglovsdelen färdig innan jag ansökte om attefalssdelen. Så säger handläggaren "man får ju egentligen inte kombinera så där, med det tycker vi är så dumt att det bryr vi oss inte om i den här kommunen, men du måste göra två ansökningar, en för bygglovet och en för attefallsdelen". Jag fick bygglovet och attefallsdelen godkända med 15 minuters mellanrum, efter 3 dagars handläggning, trots att jag fick komplettera ett mått. Slubeskedet var en e-tjänst, där jag bara fick klicka i att jag uppfyllt det givna bygglovet. Båda slutbeskeden kom med mail ca 10 minuter senare.

Helt osannolikt bra service!
Jag har grannar som har råkat illa ut för att de har påbörjat bygglovsbefriade åtgärder innan deras bostadshus har fått slutbesked. Så det varierar nog enormt mellan olika byggnadsnämnder hur strikta de är.

Uppenbart är i alla fall att lagstiftaren inte tänkte igenom det här när man införde de bygglovsfria undantagen i PBL i efterhand.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har grannar som har råkat illa ut för att de har påbörjat bygglovsbefriade åtgärder innan deras bostadshus har fått slutbesked. Så det varierar nog enormt mellan olika byggnadsnämnder hur strikta de är.
Men hade de fått startbesked?
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Men hade de fått startbesked?
Yes.

(I slutändan vet jag inte hur illa det gick, d v s om de bara fick en upprappning av handläggaren eller om de faktiskt påfördes byggsanktionsavgift. Egentligen ska ju byggsanktionsavgift påföras om man inte rättar men det finns ju många "smidiga" handläggare ute i kommunerna som struntar i tillsynsanmälan när de upptäcker dylikt. Och tur är väl det.

Men det illustrerar ju hur tokig PBL är när det behövs uppsåtliga brott mot lagen från bygglovsavdelningens medarbetares sida för att den fungera rimligt.)
 
Fast om man har fått startbesked så borde det ju vara OK att köra. I så fall är ju inte felet att man börjar bygga, utan att kommunen ger startbesked innan den bygglovspliktiga delen är klar. Och om någon ex. överklagar startbeskedet, så borde det väl inte bli sanktionsavgift, men möjligen stopp för bygget.
 
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Fast om man har fått startbesked så borde det ju vara OK att köra. I så fall är ju inte felet att man börjar bygga, utan att kommunen ger startbesked innan den bygglovspliktiga delen är klar. Och om någon ex. överklagar startbeskedet, så borde det väl inte bli sanktionsavgift, men möjligen stopp för bygget.
Inser att jag missförstod dig och svarade på fel fråga. Nej, de hade inte fått startbesked - det rörde en friggebod. De hade fått startbesked men ej slutbesked för bostadshuset.
 
Kan du inte riva bastun i stället så kan 15 kvm-attefallaren bli friggebod i stället?
Då kan du bygga attefallshus sen.
 
Problemet är 4m2 bastu= friggebod 15 m2 attefallshus.

Man får ha friggebod med 15 m2. Så när de ville bygga en 15m2 friggebod gick de inte får det redan fans en friggebod på 4m2.

Så om du "river" 15m2 friggeboden så får du inte bygga upp den utan att först ta bort bastun.

Så för att din lösning skall fungera måste du offra bastun.

Mitt förslag är att du bygger ett 25m2 attefallshus med en tillägg på 4m2 bastu med egen ingång (Om an kan göra så).
Under byggtiden kan det vara smart att ha bastun på en vagn. Samt flytta attefallshuset så det blir en friggebod.
 
Eskes Eskes skrev:
Problemet är 4m2 bastu= friggebod 15 m2 attefallshus.

Man får ha friggebod med 15 m2. Så när de ville bygga en 15m2 friggebod gick de inte får det redan fans en friggebod på 4m2.

Så om du "river" 15m2 friggeboden så får du inte bygga upp den utan att först ta bort bastun.

Så för att din lösning skall fungera måste du offra bastun.

Mitt förslag är att du bygger ett 25m2 attefallshus med en tillägg på 4m2 bastu med egen ingång (Om an kan göra så).
Under byggtiden kan det vara smart att ha bastun på en vagn. Samt flytta attefallshuset så det blir en friggebod.
Man kan ha flera attefallshus så länge totalytan är mindre än 30 kvm, så om bastun redan är en attefallare kan man helt enkelt se till att det nya attefallshuset är max 26 kvm.
 
  • Gilla
Eskes
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Man kan ha flera attefallshus så länge totalytan är mindre än 30 kvm, så om bastun redan är en attefallare kan man helt enkelt se till att det nya attefallshuset är max 26 kvm.
Problemet är väll att huset som är 15 m2 är en attfellare och 4 m2 är en friggebod.
 
Eskes Eskes skrev:
Problemet är väll att huset som är 15 m2 är en attfellare och 4 m2 är en friggebod.
Det står i trådstarten att 4 kvm bastun också är attefallare.
 
M mrsnhp skrev:
Det står i trådstarten att 4 kvm bastun också är attefallare.
Missade det, då är det ju inget problem. Flytta 15 m2 huset så är problemet löst.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.