R ravbogu skrev:
Hej alla goda råd,
Vad jag inte fattar är att det är bra HD markbunden SVT mottagning för det mesta, MEN det är bara vissa dagar och vissa tider dessa pixeleringar sker. Det tala r för att det är ngt som stör TEMPORÄRT. Skulle det vara fel på materialet dvs antennkablar, mm så borde det vara mera ALLTID för det är samma material vid båda tillfällena, dvs både när det ät bra och när det är dålig bild.
Inte nödvändigtvis. Har du mätvärden från signalstyrkan från antennen innan förstärkning? Och hur ser bitfelsräknaren ut när du har problem, jämfört med när det fungerar bra? Dvs är den hög även vid normalt bruk?

Problemet med digital kommunikation är att den antingen är "perfekt" eller "kass". Dvs till skillnad från analog kommunikation så får man inte en gradvis försämring. Det är ett mycket kort steg från "fungerar utan anmärkning" till "fungerar inte alls".

Så det är inte säkert att du har tillräckligt bra signal in till din antenn för att det lilla som stör ut skall räknas som "störning" i ordets rätta bemärkelse. Det kan vara så, men det måste inte vara så. Det kan mycket väl vara så att du "ligger på gränsen" s.a. minsta lilla puttar dig över den. Detta "minsta lilla" kan räknas som helt normala variationer man får räkna med.

Det är därför vi tjatar om att först flytta ut antennen. Om störningarna kvarstår då, då vet du åtminstone det.

Jag gjorde faktiskt ett motsvarande misstag med min egen kabel-TV-anläggning. Jag köpte -1dB-uttag till hela huset när -6dB (eller ännu mer) hade varit bättre. Det gör att jag inte kan ställa förstärkaren i källaren tillräckligt högt, och att jag därför inte får tillräcklig bra signal-brus-förhållande i nätet i huset. Det gör det störningskänsligt, och jag har lite större BER än vad som är optimalt. Som tur är så, efter att jag plockat bort en störkälla, så ligger jag ändå på rätt sida nu. Men jag saknar som sagt marginaler som hade varit bra att ha. Men nu tittar vi så sällan på realtids-TV att det spelar någon roll...

(I en lägenhet jag hade en gång som låg några hundra meter från en stor sändare så var den så stark att jag fick in störningar via antennkabeln mellan kabel-TV uttaget och TV:n... Det behövdes en ordentlig, dyr, trippelskärmad kabel mellan TV:n och vägguttaget.)

Så det är därför vi tjatar. Innan du mätt och säkerställt ett tillräckligt bra signal/brus-förhållande vid antennen så är det meningslöst att jaga störkällor.
 
  • Gilla
OleB och 7 till
  • Laddar…
R ravbogu skrev:
Har bekymmer med periodvisa pixelering på TV av SVT marksändnigar. Obs bara SVT markbundna kanalsändningar. TV 4 markbunden är OK samtidigt. Ursprungliga el installationen är från slutet av 1960-talet, men delvis uppdaterad på med luftvärme anläggning 2017.
Vad inom gammal el-installation kan orsaka störningar av på frekvens av SVT marksändningar? Hur lösa det?
Mvh
Gugu

PS Har ställt frågan till El Experten, men han verkar inte svara längre, så vänder mig till el kunniga i Forum!
Kan det vara nytillkomna solsells anläggningar i din närhet?? Finns en del att läsa om man Googlar lite.
 
BirgitS
R ravbogu skrev:
Till saken hör att jag har en ganska ny Digital TV (6 år gammal Samsung) som fungerade perfekt de första åren, men sedan kom bekymren i samma väva som SVT frekvensen vid Hörby sändaren byte till Kanal 41 frekvens 634 MHz.
Har TV verkligen inte något menyval för att se signalstyrka och -kvalitet?
Det hade tom. vår förra TV som väl skulle vara minst 15 år vid det här laget.
 
På min Anderson tv trycker jag två gånger på info och får då fram k=100 % och N= 90% bägge stabila värden
Vi hade samma problem med pixelfel i Björneborg utanför Kristinehamn
Köpte ny antenn mm nya kablar mm men fixade inte felet
 
K
pacman42 pacman42 skrev:
Snö, moln, regn, inversion - det finns många fler väderfenomen som kan ställa till det.

Hemma hos oss fick vi in ryska sjömän på babymonitorn. De följde inte internationella regler om signalstyrka på olika frekvensband.
Själv fick jag in Spanska kanaler på VHF-bandet på 70-talet. Såg ett F1-lopp minns jag. Dock var det bara en dag eller två. Härom året hade jag problem med boxer o gjorde därför en ny kanalsökning o hittade en massa Tyska kanaler.... Så ja, atmosfäriska fenomen kan ställa till det ibland.
Men, du måste börja någonstans. Steg 1: Montera antennen högt o fritt utomhus.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Själv fick jag in Spanska kanaler på VHF-bandet på 70-talet. Såg ett F1-lopp minns jag. Dock var det bara en dag eller två. Härom året hade jag problem med boxer o gjorde därför en ny kanalsökning o hittade en massa Tyska kanaler.... Så ja, atmosfäriska fenomen kan ställa till det ibland.
Men, du måste börja någonstans. Steg 1: Montera antennen högt o fritt utomhus.
Japp, "Trophospheric ducting", eller "summer duct". Wikipediasidan nämner faktiskt Sverige och 1975 som ett tillfälle där en sändare i Pajala kunde tas emot i Holland. (Fenomenet är typiskt symmetriskt).

Så var det 1975 du fick Spansk TV?

Fenomenet uppträder som sagt lite nu och då. Det är inte jättevanligt, men inte direkt ovanligt heller.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
K
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp, "Trophospheric ducting", eller "summer duct". Wikipediasidan nämner faktiskt Sverige och 1975 som ett tillfälle där en sändare i Pajala kunde tas emot i Holland. (Fenomenet är typiskt symmetriskt).

Så var det 1975 du fick Spansk TV?

Fenomenet uppträder som sagt lite nu och då. Det är inte jättevanligt, men inte direkt ovanligt heller.
Lite osäker men kan ha varit 75-76. Jag minns inte ens om det var UHF eller VHF eftersom jag hade båda. VHF för att kunna se på dansk TV. Man var ju inte direkt bortskämd med en massa kanaler vid den tiden.
 
MultiMan
När jag fortfarande hade parabol behövdes det rätt långa avstånd och då märkte jag vilken skillnad det kunde vara på olika koaxialkablar. Till ett kit som man fick från Viasat eller Canal Digital så hade de snålat extremt och det var förkopprad järntråd inuti. Lyckades inte få tillräckligt bra signal oavsett riktning. Bytte till "vanlig" kopparkoax men av den tunnare variant som det brukar vara. Bättre men inte 100%. Hittade koax med nästan dubbla arean på innerledaren och dubbel eller tredubbel specialskärm och vips så hade jag perfekt mottagning hela tiden.

Det är längesedan nu, så experterna får avgöra hur relevant det är för marksänt.

Så, kabel kan ha betydelse, liksom kontaktdonen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om trådens kärna var av järn spelar troligen ingen roll då signaler på dom frekvenserna ligger på ytan av ledaren och inte inne i tråden. Och kan det verkligen löna sig att förkoppra en järntråd i stället för att använda en solid koppartråd? Skillnaden i kostnad kan inte vara mer än marginell??
 
MultiMan
Tydligen gjorde det det. Jag förstörde min minisidavbitare (sådan där man knipsar av komponentben när man löder) eftersom det blev ett stort hack i den när jag skulle knipsa av kabeln pga stål/järntråden.

Min poäng är att kablar har betydelse ibland. Kan ju främst ha varit den bättre skärmen som förbättrade mottagningen.

Edit: angående ekonomi, idag görs mängder med kablar och lindningar i transformatorer t ex av förkopprad aluminiumtråd pga kostnaden för koppar. Det finns många tester av detta på YT där det leder till överhettning och andra problem (allt från grendosor till USB-laddare). En anledning till att man ska vara mycket försiktig med att köpa sådana saker från okända kinesiska säljare på Amazon eller Ebay t ex.
 
Redigerat:
K
Óm du har kass signal från antennen så hjälper varken "störningsfilter" bättre kablar förstärkare ect. "skit in skit ut" Sätt ut antennen!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har TV verkligen inte något menyval för att se signalstyrka och -kvalitet?
Det hade tom. vår förra TV som väl skulle vara minst 15 år vid det här laget.
Hej,
Antenn service killen som varit här kollade med sin mätare och sa att signalstyrkan var bra, i alla fall just då för jag tror inte att det var strul just då. Jag vet ju kanal och frekvens så jag har även prövat ställa in SVT manuellt, men ingen bättring. Frustrerande.
 
MultiMan MultiMan skrev:
När jag fortfarande hade parabol behövdes det rätt långa avstånd och då märkte jag vilken skillnad det kunde vara på olika koaxialkablar. Till ett kit som man fick från Viasat eller Canal Digital så hade de snålat extremt och det var förkopprad järntråd inuti. Lyckades inte få tillräckligt bra signal oavsett riktning. Bytte till "vanlig" kopparkoax men av den tunnare variant som det brukar vara. Bättre men inte 100%. Hittade koax med nästan dubbla arean på innerledaren och dubbel eller tredubbel specialskärm och vips så hade jag perfekt mottagning hela tiden.

Det är längesedan nu, så experterna får avgöra hur relevant det är för marksänt.

Så, kabel kan ha betydelse, liksom kontaktdonen.
Hej,
Men OM det är material fel dvs kablar osv så borde störningen vara konstant. Mitt bekymmer är som sagt periodvis och lite olika perioder dessutom, så rent logiskt borde det inte vara material fel. Tror fortfarande på att det är förhållandena sändning och mottagning. Så det är kanske bara så självklart att jag måste flytta antennen till taket utomhus trots min ovilja att borra i gaveln och pula i taket på vintern. Men vi har i alla fall ingen snö, å det skulle gå.
 
Redigerat:
K
R ravbogu skrev:
Hej,
Antenn service killen som varit här kollade med sin mätare och sa att signalstyrkan var bra, i alla fall just då för jag tror inte att det var strul just då. Jag vet ju kanal och frekvens så jag har även prövat ställa in SVT manuellt, men ingen bättring. Frustrerande.
Ja, men då han mätte så funkade det väl eller hur? Om du tänker att du har t ex en vanlig FM-radio har du kanske märkt att den ibland "brusar" när du rör dig i rummet. Om du då mätt signalstyrkan när det inte brusar så hade du säkert haft helt ok signal. Men om sopbilen kommer o ställer sig utanför ditt hus så brusar det om du inte ställer dig på ett ben och håller i ett metallföremål. Lite tillspetsat....
 
BirgitS
R ravbogu skrev:
Hej,
Antenn service killen som varit här kollade med sin mätare och sa att signalstyrkan var bra, i alla fall just då för jag tror inte att det var strul just då. Jag vet ju kanal och frekvens så jag har även prövat ställa in SVT manuellt, men ingen bättring. Frustrerande.
Har du kollat igenom menyerna på TV för att se om där finns en möjlighet att läsa av den signalstyrka och kvalitet som TV upplever?
Du behöver ju veta hur det ser ut när det är bra bild och när det är dålig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.