Hej!

Jag skall renovera ett badrum ganska snart och tänkte då byta ut fönstret som sitter där. Husets övriga fönster är bytta sedan tidigare men detta är nog i stort sett orginal från 50-talet. Jag tror inte det är några problem för mig att byta fönstret men sen misstänker jag att det tillkommer lite plåtarbete för att det skall bli bra. Kan jag byta fönstret och sedan kontakta en plåtarbetare, eller måste plåten komma på rätt så omgående för att inte riskera att skada något?

Huset är ett tegelhus och jag planerar att sätta in ett icke-öppningsbart fönster istället för det öppningsbara vi har idag.
Är det något speciellt jag skall tänka på vid val av fönster med tanke på att det är ett badrum?

Badrumsvindue med frostad glas och vit ram, säkerhetshandtag, dagljus skiner igenom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett frostat fönster på en tegelvägg. Det är dimmigt eller isigt och svårt att se igenom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt gott!
Vänligen
Jonathan
 
Tveksamt om man kan räkna hem ett byte av ett så litet fönster. Jag skulle nog renovera det som sitter där. Dessutom är det alltid bra med öppningsbara fönster i badrum om man vill vädra lite extra.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Tveksamt om man kan räkna hem ett byte av ett så litet fönster. Jag skulle nog renovera det som sitter där. Dessutom är det alltid bra med öppningsbara fönster i badrum om man vill vädra lite extra.
Det handlar inte så mycket om att räkna hem något utan att jag gillar att ha nytt och fräscht med tanke på att nuvarande fönster har några år på nacken. Men även att jag vill att fönstret skall matcha resten av fönstrena på huset, den röda tråden så att säga. Ett aluminiumfönster i ett badrum hade känts bättre än ett träfönster (helt och hållet baserat på magkänsla :)).

Men vi skulle absolut kunna ha ett nytt öppningsbart fönster.
 
Karrock
J JonathanFlod skrev:
Det handlar inte så mycket om att räkna hem något utan att jag gillar att ha nytt och fräscht med tanke på att nuvarande fönster har några år på nacken. Men även att jag vill att fönstret skall matcha resten av fönstrena på huset, den röda tråden så att säga. Ett aluminiumfönster i ett badrum hade känts bättre än ett träfönster (helt och hållet baserat på magkänsla :)).

Men vi skulle absolut kunna ha ett nytt öppningsbart fönster.
Vänta nu. Aluminiumfönster trodde jag bara var träfönster beklädda med aluminium på utsidan för väderskydd. Har du blandat ihop med plastfönster där hela karmen är gjord av omålbar och smakfullt gulnande pvc?

Men ja. Du täcker med lite plast i nederkant tills plåtslagaren kommer.
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
J JonathanFlod skrev:
.an jag byta fönstret och sedan kontakta en plåtarbetare, eller måste plåten komma på rätt så omgående för att inte riskera att skada något?
Varför inte boka in plåtslagaren så att denna kommer kort efter du satt in fönstret?
Ser du till att ha hela helgen på dig, och boka in plåtslagaren i början på veckan efter så har du gott om tid även ifall det klyddar en del.

J JonathanFlod skrev:
Är det något speciellt jag skall tänka på vid val av fönster med tanke på att det är ett badrum?
Att välja ett som är öppningsbart :D
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Vänta nu. Aluminiumfönster trodde jag bara var träfönster beklädda med aluminium på utsidan för väderskydd. Har du blandat ihop med plastfönster där hela karmen är gjord av omålbar och smakfullt gulnande pvc?

Men ja. Du täcker med lite plast i nederkant tills plåtslagaren kommer.
Det finns väl fönster i genomgående aluminium också om jag inte missminner mig? Men ett nytt träfönster hade säkerligen fungerat bra det också. Jag har renoverat fönster i källaren tidigare och det var såpass tråkigt att jag är beredd att betala för ett nytt fönster istället den här gången.

Men vi får se, jag valde att ta in en offert från en fönsterfirma också för att se om de har några synpunkter.

Tack för input kring att täcka med plast också :)
 
Du kanske kan byta fönstret själv och jag skulle nog välja ett öppningsbart fönster.
 
  • Fönster med vita ramar, vippbart, frostad glas, handtag nedtill, isolerat mot ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Karrock
J JonathanFlod skrev:
Det finns väl fönster i genomgående aluminium också om jag inte missminner mig?
Jo, så verkar det ju vara. Förstår inte varför jag är överraskad, hel-alu har ju funnits i uterums partier och "fastigheter" i evigheter, klart någon tillverkar villafönster i hel-alu också då.
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
J JonathanFlod skrev:
Hej!

Jag skall renovera ett badrum ganska snart och tänkte då byta ut fönstret som sitter där. Husets övriga fönster är bytta sedan tidigare men detta är nog i stort sett orginal från 50-talet. Jag tror inte det är några problem för mig att byta fönstret men sen misstänker jag att det tillkommer lite plåtarbete för att det skall bli bra. Kan jag byta fönstret och sedan kontakta en plåtarbetare, eller måste plåten komma på rätt så omgående för att inte riskera att skada något?

Huset är ett tegelhus och jag planerar att sätta in ett icke-öppningsbart fönster istället för det öppningsbara vi har idag.
Är det något speciellt jag skall tänka på vid val av fönster med tanke på att det är ett badrum?

[bild][bild]

Allt gott!
Vänligen
Jonathan
Just när det gäller fönster i våtrum, kan man också tänka sig fönster av aluminium, med komposit invändigt.
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.