Har ett fritidshus med över 5 hektar mark i södra Sverige. Har bra möjligheter att montera solceller på mark samt andra elproducerande enheter.
Är intresserad av tanken att bygga en större solcellsanläggning men har "problemet" att förbrukningen för fastigheten är låg (< 5000 kWh) per årsbasis. Jag är inte intresserad av att sälja elen utan vill ha en anläggning som producerar så mycket som möjligt en molnig vinterdag där jag kan nyttja elen till ex uppvärmning, och att det är detta som anläggningen skulle dimensioneras efter. Kan jag få ut 3-5 kWh på en molnig dag i februari vore jag nöjd. Andra sidan av myntet är att anläggningen kommer producera väldigt mycket på sommaren som jag är helt ointresserad av.

Så till frågan. Går det att bygga en anläggning som är nätansluten men som aldrig puttar ut överskottet på nätet. Tanken är att el enbart "köps" in när anläggningen inte täcker behovet.
Ett alternativ skulle vara att överskottet puttas ut på nätet men där jag inte får betalt för elen.
 
Jag begriper inte varför du inte vill mata ut el på nätet. Men det går absolut att ställa in växelriktare att inte göra det.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag begriper inte varför du inte vill mata ut el på nätet. Men det går absolut att ställa in växelriktare att inte göra det.
Att kasta bort pengar är väl ... vettigt? :)
 
Jag vet att det inte är "ekonomiskt" vettigt.
D Daniel 109 skrev:
Jag begriper inte varför du inte vill mata ut el på nätet. Men det går absolut att ställa in växelriktare att inte göra det.
Det var väldigt positivt om det är möjligt på de flesta större fabrikat. Har försökt läsa mig på om detta men aldrig sett just denna möjlighet.
Ambitionen är att bli självförsörjande med el, men det är en omöjlighet alla dagar.
 
Det finns ofta en inställning för att begränsa export. Den kan ställas ner till noll om man vill. Men varför?

Om din anläggning ska klara det du vill så kommer den sannolikt att bli så stor att du måste exportbegränsa på sommaren. Men varför vill du stänga av den helt?
 
Måste säga att jag blir lite nyfiken. Om solcellerna producerar elektrisk energi, som inte förbrukas eller matas ut på elnätet. Vad händer då med den energin? Eller slutar cellerna att producera om man inte leder ut någon ström?
 
Ja, det är bara att låta spänningen på panelerna stiga. Då produceras ingen el.
 
J jollebolle skrev:
Jag vet att det inte är "ekonomiskt" vettigt.
Berätta gärna hur du resonerar, vad är fördelen med att inte mata ut överskottet?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Berätta gärna hur du resonerar, vad är fördelen med att inte mata ut överskottet?
Resonemanget i mitt fall bygger på ett energiintresse tillsammans med en fastighet som erbjuder flera olika energiproduktionsmöjligheter som på sikt kanske kan leda till ö-drift. Är helt övertygad om att det snart inte kommer att vara så fördelaktigt att sälja elen (borttag av skattereduktion, balansplikt osv) och vill därför inte bygga en anläggning som bygger på faktorer som lätt förändras.
Mycket möjligt att jag kommer att sälja en del av överskottet, men jag vill ha möjlighet att inte göra det, därav frågan.
 
  • Gilla
speed296
  • Laddar…
K
Du behöver en smartmätare till din anläggning. Sedan med rätt programmering i växelriktaren så kan man begränsa exporten
 
J jollebolle skrev:
Har ett fritidshus med över 5 hektar mark i södra Sverige. Har bra möjligheter att montera solceller på mark samt andra elproducerande enheter.
Är intresserad av tanken att bygga en större solcellsanläggning men har "problemet" att förbrukningen för fastigheten är låg (< 5000 kWh) per årsbasis. Jag är inte intresserad av att sälja elen utan vill ha en anläggning som producerar så mycket som möjligt en molnig vinterdag där jag kan nyttja elen till ex uppvärmning, och att det är detta som anläggningen skulle dimensioneras efter. Kan jag få ut 3-5 kWh på en molnig dag i februari vore jag nöjd. Andra sidan av myntet är att anläggningen kommer producera väldigt mycket på sommaren som jag är helt ointresserad av.

Så till frågan. Går det att bygga en anläggning som är nätansluten men som aldrig puttar ut överskottet på nätet. Tanken är att el enbart "köps" in när anläggningen inte täcker behovet.
Ett alternativ skulle vara att överskottet puttas ut på nätet men där jag inte får betalt för elen.
Du kan få det men en 10kw anläggning iaf.
Lägsta är 1,9kwh men flesta molniga och regniga dagar har varit 4/5kwh i Februari här i Skåne.

Diagram visar kWh, månadsintäkter, fluktuerande förbrukning eller produktion över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skippar diskutionen att om att sälja (håller dock med alla andra). Men du kan ju alltid använda överskott energin på att gräva krypto valutor ;)
 
Om du ska maximera produktionen på vintern blir ju placeringen ganska intressant. Gissar att bifacial vertikala gör sig väldgt bra? Eller åtminstone med väldigt hög vinkel.
 
Nej, på vintern är ljuset främst mitt på dagen söder ifrån. Så fasad monterade paneler i söder kan vara en tanke. Nu har det visserligen varit väldigt mulet. Då är det bättre att rikta uppåt.
 
J jollebolle skrev:
Resonemanget i mitt fall bygger på ett energiintresse tillsammans med en fastighet som erbjuder flera olika energiproduktionsmöjligheter som på sikt kanske kan leda till ö-drift. Är helt övertygad om att det snart inte kommer att vara så fördelaktigt att sälja elen (borttag av skattereduktion, balansplikt osv) och vill därför inte bygga en anläggning som bygger på faktorer som lätt förändras.
Mycket möjligt att jag kommer att sälja en del av överskottet, men jag vill ha möjlighet att inte göra det, därav frågan.
Ja, det går bra att ha solpaneler som inte har någon utmatning på nätet.

Det händer ibland för en del som skaffar solpaneler att dom från början inte har nätägarens tillstånd att mata ut. Och dom kan då aktivera sin anläggning enbart för eget bruk.
Du gör då på samma sätt med skillnaden att du aldrig aktiverar utmatning.

Sedan skulle det nog vara en fördel för dig att mata ut överskotts el. Men det bestämmer du ju själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.