Hej!
Funderar på en Kia Sportage plug in hybrid.
Som rubriken säger undrar jag om man kan ladda via vanligt vägguttag? Rekommendationerna säger ju att man inte bör göra det, men säljaren säger att det är coollugnt att ladda med laddsladden, där man kan ställa in laddstyrkan.
Vad säger ni som har plug in hybrid, är det coollugnt eller bör man överväga laddbox?
 
Vågar du använda dina uttag till andra kontinuerliga strömuttag så är det ingen skillnad med en bil.
 
D Daniel 109 skrev:
Vågar du använda dina uttag till andra kontinuerliga strömuttag så är det ingen skillnad med en bil.
Du menar t ex tv, dator, mobilladdare etc?
 
Om man skall göra det så bör det vara oskarvade trådar från elcentral till uttag. Ladda inte med mer än 8A.

Jag rekommenderar dock starkt en fast installation med 16A.
 
D DohnnyJepp skrev:
Du menar t ex tv, micro, mobilladdare etc?
De kör inte konstant på hög effekt i 8-10 timmar.

Edit: Jag kan lova att du inte kör någonting i huset som ens är i närheten av billaddning i dina vanliga eluttag. Om du skall ladda utan laddbox så dra fram en 16A kabel utan skarvar från centralen till en 16A CEE handske. Det är en bra start...
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om man skall göra det så bör det vara oskarvade trådar från elcentral till uttag. Ladda inte med mer än 8A.

Jag rekommenderar dock starkt en fast installation med 16A.
Det finns vissa nackdelar med att koppla in bilen fast.
pacman42 pacman42 skrev:
De kör inte konstant på hög effekt i 8-10 timmar.

Edit: Jag kan lova att du inte kör någonting i huset som ens är i närheten av billaddning i dina vanliga eluttag. Om du skall ladda utan laddbox så dra fram en 16A kabel utan skarvar från centralen till en 16A CEE handske. Det är en bra start...
Jag gissar att du då inte menar 16A CEE 7/3.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vilken har samma prestandakrav som den som förkastas som farlig.
 
D Daniel 109 skrev:
Vilken har samma prestandakrav som den som förkastas som farlig.
Summa summarum, det finns de som tycker att man inte behöver laddbox för plug in hybrid och det finns de som tycker man behöver det.
 
Tommty
satte upp laddbox direkt när vi skaffade vår Kia Niro PHEV. Men använder medföljande laddaren hos andra, smidigt med att kunna ställa ner till 6 eller 8A (kom inte ihåg lägsta nivån).

Problemet i sig är inte laddströmmen, utan skicket på uttaget, rost, ärgning, skick på stift och ålder skapar glapp som sedan orsakar skador.

Men att sätta ner laddstyrkan på ett uttag som är dåligt kontakt minskar också värmeutveckling och är alltså säkrare på det sättet då skicket på uttaget inte enkelt kan synas.
 
D Daniel 109 skrev:
Vilken har samma prestandakrav som den som förkastas som farlig.
I teorin ja, i praktiken nej. När jag laddat i Schuko (ladduttag på stan) så blir stickproppen mycket varm ibland. Detta har aldrig hänt med CEE-handsken på 16A. Den har nämligen större kontaktyta än schuko...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.