Tidigare ägare har målat väggen på spackel (som är på tegelvägg). Färgen på väggen håller på att lossna på lite olika ställen i min källare (som på bilden). Jag har fått höra att det beror på att den tidigare ägaren målade den med "icke-andningsbar" färg och att luftfuktigheten kräver en annan färg. Men frågan är - behöver jag måla om allt eller bara dessa delar? En enkel steg för steg guide skulle vara mycket välkommen :)
 
  • Vägg med skada nära golv och hörn, puts brister, svarta kakelplattor, skugga, inomhusbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Finger pekar på flagnande, skadad väggmålning vid hörn, nära tapet, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
L luivic skrev:
Tidigare ägare har målat väggen på spackel (som är på tegelvägg). Färgen på väggen håller på att lossna på lite olika ställen i min källare (som på bilden). Jag har fått höra att det beror på att den tidigare ägaren målade den med "icke-andningsbar" färg och att luftfuktigheten kräver en annan färg. Men frågan är - behöver jag måla om allt eller bara dessa delar? En enkel steg för steg guide skulle vara mycket välkommen :)
Är det under marknivån på utsidan? I så fall är det fukten i murverket som får färgen och spacklet att lossna.. har huset dränerats om?
 
R Rejäl skrev:
Är det under marknivån på utsidan? I så fall är det fukten i murverket som får färgen och spacklet att lossna.. har huset dränerats om?
Ja, det är precis under marknivå och gissar på att huset inte dränerats om, isf länge sedan.
 
R
L luivic skrev:
Ja, det är precis under marknivå och gissar på att huset inte dränerats om, isf länge sedan.
Ok det är med säkerhet tillskjutande utvändig fukt som tränger in..
Det finns bara en väg, riva ned med all tät färg och låta det torka ut, dränering är att rekommendera så att inte väggen förstörs men detta kan man se bättre när du har en naken murad vägg om hur mycket fukt det kommer eller om det torkar ur..
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ok det är med säkerhet tillskjutande utvändig fukt som tränger in..
Det finns bara en väg, riva ned med all tät färg och låta det torka ut, dränering är att rekommendera så att inte väggen förstörs men detta kan man se bättre när du har en naken murad vägg om hur mycket fukt det kommer eller om det torkar ur..
ok, så ta bort allt spackel och färg på alla väggar? kan man måla om med bättre lämpat spackel och färg? ouf, det blir lite arbete :D
 
tack för snabba svar förresten!!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
L luivic skrev:
ok, så ta bort allt spackel och färg på alla väggar? kan man måla om med bättre lämpat spackel och färg? ouf, det blir lite arbete :D
På något sätt så måste du ju stoppa fukten att komma in i väggen..

Men man kanske kan göra nedrehalvan av väggen då fuktproblemerna är där..
Med problemet är att om du har två olika färgsorter den gamla på ovandelen och en diffusions öppen silikatfärg ned till är att det kommer att synas att det är två olika..
Men du kanske kan leva med det..

Men det viktigaste för ditt hus är att få stopp på fukten utifrån..beroende på hur mycket fukt som kommer in..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.