Har precis installerat ny kyl och frys från electrolux. Problemet är att dörrarna är så tröga att öppna att det är helt omöjligt att öppna utan att också dra ut hela kylen/frysen några centimeter. I bakkant sitter det två hjul och i framkant två fötter som man kan justera höjden på. Har justerat fötterna och kontrollerat med vattenpass så det är rakt. Allt glider för bra på golvet så att säga.



Någon som har en idé på lösning?

Ett modernt kök med en rostfri kyl-frys, inbyggda köksapparater och träskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den länkade pedalen tror jag bara fungerar på skåp som haft pedal från början.

Jag höll på att råka ut fär samma problem när vi skulle byta kyl o frys för några år sedan.

Jag var misstänksam över att det inet fanns pedal eller annat öppningshjälpmedel. Vissa skåp har ju den typen av mekanism inbyggt i handtaget.

Just den höjd av elecrolux skåp som vi behövde hade inte vare sig pedal eller mekanismen i handtaget. På Mediamrkt fanns ett skåp uppställt igångsatt. Så jag kunde prova. Höll på att få hela skåpet över mig när jag skulle öppna dörren.

Det fick bli SIemens istället. Som bara fanns i fel höjd, så jag fick byta ut skåpen över kyl o frys. Fick beställa nya måttanpassade.

Jag diskuterade problemet med Electrolux shop. De hävdade att väldigt få klagar över problemet. Och om man klagar så kommer deras serviceavdelning ut och borrar hål i nederkanten av dörren, så det släpps in luft. Man vill ju inte köpa ett skåp som inte är färdigbyggt från fabrik.
 
Det kan vara igensatt med smuts i hålet för dräneringen (sitter troligen i bakkant lpbgt ner). Peta med några tops eller annat lämpligt. Ännu bättre om du drar ut skåpet så du kommer åt från baksidan också. Detta har löst problemet för mig tidigare.

Edit: såg nu att skåpen är helt nya så det är nog annat problem.
 
H hempularen skrev:
Den länkade pedalen tror jag bara fungerar på skåp som haft pedal från början.

Jag höll på att råka ut fär samma problem när vi skulle byta kyl o frys för några år sedan.

Jag var misstänksam över att det inet fanns pedal eller annat öppningshjälpmedel. Vissa skåp har ju den typen av mekanism inbyggt i handtaget.

Just den höjd av elecrolux skåp som vi behövde hade inte vare sig pedal eller mekanismen i handtaget. På Mediamrkt fanns ett skåp uppställt igångsatt. Så jag kunde prova. Höll på att få hela skåpet över mig när jag skulle öppna dörren.

Det fick bli SIemens istället. Som bara fanns i fel höjd, så jag fick byta ut skåpen över kyl o frys. Fick beställa nya måttanpassade.

Jag diskuterade problemet med Electrolux shop. De hävdade att väldigt få klagar över problemet. Och om man klagar så kommer deras serviceavdelning ut och borrar hål i nederkanten av dörren, så det släpps in luft. Man vill ju inte köpa ett skåp som inte är färdigbyggt från fabrik.
Exakt samma som för oss. Är 175 höga skåp och dessa från Electrolux är det enda som finns i rostfritt. Vi funderade också på att bygga om över så vi kunde ha 186 cm men valde tillslut detta osett för att slippa jobbet. Tji fick vi :(
 
Får en idé om att limma fast en träbit/list ovan på både kylen och frysen och sen skruva fast dom innifrån överskåpen. Känns ju inte kul alls men helt omöjligt att ha det som det är nu.
 
A
M mandarine skrev:
[länk]
funkar inte på dessa ungerska skåp då de saknar riktig sockel
 
A
C chemma skrev:
Får en idé om att limma fast en träbit/list ovan på både kylen och frysen och sen skruva fast dom innifrån överskåpen. Känns ju inte kul alls men helt omöjligt att ha det som det är nu.
två sätt finns
det ena att sätta i den ventil i ryggen som inte ungrarna fick till
det ändra är att limma en typ tändsticka mellan listen och skåpet längs ner
 
electroluxaren skrev:
två sätt finns
det ena att sätta i den ventil i ryggen som inte ungrarna fick till
det ändra är att limma en typ tändsticka mellan listen och skåpet längs ner
Samma frys och samma problem här. Var/hur sätter man in en ventil utan att skada frysen?
 
electroluxaren skrev:
två sätt finns
det ena att sätta i den ventil i ryggen som inte ungrarna fick till
det ändra är att limma en typ tändsticka mellan listen och skåpet längs ner
Du får gärna berätta mer om den där ventilen.

Testade att tejpa fast en tandpetare längst ner på kylen tvärs över listen och det blev kanske något lättare att öppna men inte tillräckligt bra.

Gamla kylen och frysen (Siemens från 99) har handtag som man vinklar och öppnar väldigt enkelt. men drar jag bara i dörren rakt ut så är det ju trögt också men skåpet flyttar inte på sig. Känns som det är två problem, trögt att öppna plus att den rör sig alldeles för lätt. För lite motstånd i hjul och fötter
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Vad kommer electolux säga när jag ringer? Känns så sjukt att sälja något sånt här som uppenbarligen är helt felkonstruerat.
 
Går inte an med "lösningar" som bygger på att man sabbar tätheten i listen. Då blir det problem med frostpåbyggnad och i slutänden att avfrostningssystemet fallerar rätt kvickt.

Självklara lösningen är som det är på vår frys byggd i Mariestad ca 2002(?), Husqvarna Frost free, modell QT3120X: fotpedal. Eller som på en del andra modeller jag sett att handtaget släpper undertrycket på smidigt sätt.

En annan historia är ju att man får lära alla ungar etc att se till att frysens lådor är inskjutna ordentligt så dörren verkligen går igen och kan täta som den ska. Men ja, detta gamla frysskåp (och även kylen bredvid modell QR2210X) funkar fortsatt perfekt och bävar för den dag vi ska behöva hitta något av motsvarande kvalitet och livslängd.

Mycket är säkert en prisfråga då som nu. Man ska ha klart för sig att denna combo kostade runt 16.000 om jag minns rätt, vid denna tid för ett par decennier sedan, är nog inte någon större marknad för motsvarande prylar idag indexuppräknat. Två inbyggda ugnar, köksmiljö, enhetliga, svarta, digitala displayer, Husqvarna märke, modern design.
 
Redigerat:
Fyll dem med mat så de blir tyngre... ;)

Seriöst alltså, för tomma maskiner väger ganska lite så därför flyttar de sig lätt.
 
C chemma skrev:
Någon som har en idé på lösning?
Jag hade liknande problem med mina Boschskåp när de var nya, att de flyttade på sig när man skulle öppna dem.

Om det berodde på de lite hala läckageskydden under skåpen eller om listerna sög fast dörrarna extra mycket i början är svårt att säga men efter några veckor hade skåpen "satt sig tillrätta" och har stått stilla sen dess.

Så avvakta en tid så blir det förhoppningsvis bättre.
 
Har nyligen köpt exakt samma kyl och frys, har exakt samma bekymmer (obs har läckage skydd på golvet) någon som kommit på en bra lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.