Någon garvad elektriker som vet när gul och grön FK blev otillåten p.g.a förväxlingsrisken? Måste väl vara en 15-20år sedan?
 
Med reservation för att jag inte är elektriker... Men: Jag har för mig att runt 1972-73 någonstans så blev det krav på att skyddsjorden skulle vara grön-gul. Kan det ha varit då och därför som grön och gul förbjöds?
 
Näe måste varit senare!
 
Och jag är inte så säker på att dom är förbjudna, men i den här frågan törs jag inte vara tvärsäker;)
 
Jag är säker på att dom är det. Står i föreskrifterna.
 
Runt 1990, då kom grå och orange istället.
 
Vad använder man grå och orange till?

Och vad kan egentligen gul och grön förväxlas med?
 
305 skrev:
Vad använder man grå och orange till?

Och vad kan egentligen gul och grön förväxlas med?

Grå och orange använder jag gärna till tändtrådar eller kasttrådar...

Skyddsjorden är gul/grön därför förbjöds helgula och helgröna trådar pga av förväxlingsrisken med skyddsjorden.
 
Misstänkte det...

Men kom denna regel först många år efter att skyddsjorden blev gul/grön?

Och är röd fortfarande förbjuden för att inte blandas ihop med gammal jordledare?
 
Före 1970 användes röd till skyddsjord samt även till tändtråd.
Efter 1970 är det gul-grön som gäller för skyddsjord och brun till tändtråd.
 
Brun är fasledare sedan ett tag.

/Kent
 
Japp det stämmer. Används både till fasledare och tändtråd.
Har man ett trefassystem så ser det ut så här:
Skyddsjord - gul-grön
Nolla - blå
Fas 1 - brun
Fas 2 - svart
Fas 3 - grå
 
Fotografen skrev:
Runt 1990, då kom grå och orange istället.
OK! Tack. Det var samma år som kravet på blå tilläggsmärkning på PEN ledaren.

Röd skyddsjord fick användas till utgången av 1972.

L3 - Vit
 
Mikael_L
Nu är frågan om andra färger än gul och grön offtopic. Det går även att väcka någon gammal tråd till liv om behovet finns att diskutera det mer. ;)

http://forum.byggahus.se/el/62904-standardfaerg-pa-l3-gra-eller-vit.html
http://forum.byggahus.se/el/61800-faerg-pa-fk.html
och fler finns det. ... ;)

Se även:
http://www.peallkonsult.se/utbildning/books/andringar.pdf
Men observera att de färger som anges som gällande före 1970 är inte så speciellt säkra, det är ofta omkastad nolla/fas t.ex.
Man ska egentligen aldrig lita på någon färg i en installation, om man inte personligen nyss dragit och kopplad ledaren!
 
Hrmm...lita inte ens på det utan mät först!
Strömmen struntar nämligen ett långt stycke i färger utan går där den finner lämpligast, oavsett färg på tråd eller vad det nu råkar vara. Så fort man slagit på spänning så är det enbart en sak som gäller och det är att mäta först, inget annat är säkert.

Inget illa ment utan bara ett kompletterande, det med att glömma gör alla och det är jäkligt lätt att glömma ibland. Jag har själv varit mycket nära att fastna rejält på trådar som jag kunde ha svurit på inte var spänningsförande men jag klarade mig.

I korthet, så fort spänning slagits på skall man mäta och inget annat. Sen så skall ingen annan hålla på med något annat i anläggningen, Detta är sånt som elektriker vet men det kanske inte skadar om även andra får lite kunskap om det.

Mikael_L>Inget illa ment, jag förstår vad du menar men jag gissar att en hel del kan misstolka det du skrev så jag förtydligar en del. Speciellt med tanke på senaste tidens frågor här på forumet.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.