Ska bygga ett loft med synliga bjälkar (dvs inte reglar). Gärna antika bjälkar för att matcha övriga husets synliga hanbjälkar (se bild), men efter en del letandes på Blocket och Facebook Marketplace utan framgång har jag börjat googla efter sågverk (och brädgårdar) i Stockholmsområdet som kan såga ca 150x150x4500 bjälkar. Men hittar inga! Kan det stämma? Hittar flertalet sågverk både i norr och syd men inget inom rimligt avstånd från Stockholm. Förslag? Tips?
Tak med träbjälkar, vitmålad vägg, litet fönster, skön atmosfär, inomhus, arkitektoniska detaljer, bostadsinteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karrock
Tex Beijer Bygg säljer bjälke/Sparre nysågad. Det lär vara beställningsvara men inget problem att få hem.

Annars åka runt på landsbygden, hitta en sned ladugård och fråga om man kan få komma med bud på någon bjälke.

Edit: lokala byggnadsvård butiker eller timmermän kan nog ge tips också.
 
  • Gilla
axxa
  • Laddar…
Rista såg i Gagnef har jagvköpt av (någon gång kring sekelskiftet....)
 
  • Gilla
axxa
  • Laddar…
Tror det är sådant som finns lite överallt på landet, men ingen som annonserar.
Sätt in en annons på köpes, det borde kunna ge incitament till ngn att fundera på att sälja de där enstaka udda bjälkarna i lagom väl begagnat skick istf att göra ved av dem. Annars är det ju också bra att ha några sådana bjälkar extra om man har en gammal gård. just för att det är svårt och dyrt att få tag på motsvarande nytt virke.
Det kan dock ta lite tid innan du får napp.

Annars är ju återbyggdepåer en möjlighet, eller kanske rivningsfirmor...
 
  • Gilla
axxa
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Tex Beijer Bygg säljer bjälke/Sparre nysågad. Det lär vara beställningsvara men inget problem att få hem.

Annars åka runt på landsbygden, hitta en sned ladugård och fråga om man kan få komma med bud på någon bjälke.

Edit: lokala byggnadsvård butiker eller timmermän kan nog ge tips också.
Tack, kommer ihåg att jag såg just de på Beijer, och de kanske blir tredjehandsvalet om jag inte hittar något annat som lite mer påminner om gamla bjälkar med ”råkant”. Att kolla med byggnadsvårdsbutik låter som en utmärkt idé!
 
R Ring skrev:
Rista såg i Gagnef har jagvköpt av (någon gång kring sekelskiftet....)
Tror det var ett av sågverken jag googlade fram men Gagnef kvalificerar sig som ”inte tillräckligt nära Stockholm” för mig. :)
 
  • Haha
Ring
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Tror det är sådant som finns lite överallt på landet, men ingen som annonserar.
Sätt in en annons på köpes, det borde kunna ge incitament till ngn att fundera på att sälja de där enstaka udda bjälkarna i lagom väl begagnat skick istf att göra ved av dem. Annars är det ju också bra att ha några sådana bjälkar extra om man har en gammal gård. just för att det är svårt och dyrt att få tag på motsvarande nytt virke.
Det kan dock ta lite tid innan du får napp.

Annars är ju återbyggdepåer en möjlighet, eller kanske rivningsfirmor...
Återbyggdepå - grymt, nu kan jag googla lite igen! :)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
useless useless skrev:
Här har du så du klarar dig:

[länk]
Haha, såg den annonsen också - första tanken var att det skulle bli ett rejält jobb bara att plocka ner taket för att komma åt något användbart, men kanske värt att kolla upp i alla fall - kan ju vara någon annan som redan gjort det jobbet! …och rimligt avstånd från hemmet…
 
För den intresserade så var jag o kollade in ”timmerstommen” i Trosa som var till salu på Blocket men de stockarna/bjälkarna var antingen för korta eller murkna…
Jag var även förbi Beijer o kollade in sparrarna, som var oväntat fina - grovsågade med naturliga sprickor. Det får bli dessa. Tack för tipsen!
 
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.