Hej!
Jag ska installera störskyddskondensator till en transformator på grund av strömläckage som medför lätt ljusläckage även vid släckt lampa.

Transformatorn ser ut som på bilden. Någon som har förslag på var kondensatorn kopplas in?

Tack!
Isac
 
  • LED-drivmodul med kablar, switchar och teknisk specifikation i förgrunden, suddig person i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installationsenhet, kablar, vägguttag, fläkt i bakgrunden, inomhus, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellan fas/tändtråd och nolla, parallellt med transformatorn.
 
  • Gilla
Isacz
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Mellan fas/tändtråd och nolla, parallellt med transformatorn.
Tack! Så mellan "tomma" N och minustecknet på bilden? :) eller är jag ute och cyklar?
 
Nej, mellan N & L
 
  • Gilla
Isacz
  • Laddar…
Varifrån har du fått rådet med kondensatorn?
Tycker inte det ska behövas en sådan på det du visar.

Är det nya grejor du håller på att installera?
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Varifrån har du fått rådet med kondensatorn?
Tycker inte det ska behövas en sådan på det du visar.

Är det nya grejor du håller på att installera?
Nej! Flyttade till ny lgh för ett år sedan där renovering med installation av ledspots gjorts 2019. Strömläckage i alla rum. Efter lite research har jag fått fram att det är ett vanligt problem. Jag var i kontakt med tillverkaren (Malmbergs) som beskrev att en liten kondensator vanligen löser problemet och att det är ett vanligt problem!
 
Återkoppla gärna om hur det fungerar. Rådet låter konstigt i mina öron.
 
  • Gilla
Isacz
  • Laddar…
Jag återkopplar när jag fått mina grejer (om 1 v ca)
 
Var ville Malmbergs att denna kondensator skulle monteras?
Var menade de att detta läckage finns?
Exakt vilken kondensator rekommenderad de?

Enda stället jag ser har någon inverkan är att kondensatorn kopplas in mellan + och - på sekundärutgången.
 
Hittade detta hos Malmbergs: https://malmbergs.com/Products/9974136

Enl. texten skall den läggas in mellan N (230V sidan), och "-" på drivern. Ser väldigt märkligt ut. Måste ju vara någon felkonstruktion på drivern om det skulle behövas.

Det är ju ett välkänt problem att LED kan lysa svagt även om strömmen är bruten. Det handlar då normalt om att man har kapacitiv koppling mellan en tändtråd från en strömbrytare och en fasledare i samma rör. Tändtråden är alltså bruten, men det blir en svag kapacitivt kopplad ström från fasledaren som ligger nära tändtråden i röret. Då kan det hjälpa med en "bottenlast", som i enklaste fall är ett motstånd, men även en kondensator kan hjälpa, denna komponent skall då leda den kapacitivt kopplade "spökströmmen" förbi LED lampan.

Men i fallet som den här tråden handlar om så är det en LED driver med inbyggd dimmer/avstängning (??). Dvs. man har alltid 230V till drivern. men drivern kan stänga av DC strömmen på sin utgång när man släcker lampan.

Strömmen på utgången från drivern har ingen potential mot 230V, det är en helt isolerad krets. Så det borde inte vara möjligt att kapacitivt koppla någon växelström mot dessa trådar.

Och normalt går inte DC ledningarna till en LED från drivern till lampan i samma rör som 230V matning (fast det är väl iofs inte omöjligt).
 
H hempularen skrev:
Hittade detta hos Malmbergs: [länk]

Enl. texten skall den läggas in mellan N (230V sidan), och "-" på drivern. Ser väldigt märkligt ut. Måste ju vara någon felkonstruktion på drivern om det skulle behövas.

Det är ju ett välkänt problem att LED kan lysa svagt även om strömmen är bruten. Det handlar då normalt om att man har kapacitiv koppling mellan en tändtråd från en strömbrytare och en fasledare i samma rör. Tändtråden är alltså bruten, men det blir en svag kapacitivt kopplad ström från fasledaren som ligger nära tändtråden i röret. Då kan det hjälpa med en "bottenlast", som i enklaste fall är ett motstånd, men även en kondensator kan hjälpa, denna komponent skall då leda den kapacitivt kopplade "spökströmmen" förbi LED lampan.

Men i fallet som den här tråden handlar om så är det en LED driver med inbyggd dimmer/avstängning (??). Dvs. man har alltid 230V till drivern. men drivern kan stänga av DC strömmen på sin utgång när man släcker lampan.

Strömmen på utgången från drivern har ingen potential mot 230V, det är en helt isolerad krets. Så det borde inte vara möjligt att kapacitivt koppla någon växelström mot dessa trådar.

Och normalt går inte DC ledningarna till en LED från drivern till lampan i samma rör som 230V matning (fast det är väl iofs inte omöjligt).
Ja, läste också den instruktionen och fann den konstig. Egentligen därför jag startade hela denna tråden!

Jag har inte fått materielet än men återkommer när jag har det och har tittat på saken igen. Har skickat iväg ett mejl till Malmbergs för förtydligande också!
 
De menar då att sekundärsidan i deras drivdon är helt potentiallös vilket gör den mottaglig för kapacitiv koppling från andra ledare. Detta löser man "typ" med en sådan kondensator, fast helst inbyggd i drivdonet och av ett lägre värde än 0.1 uF. Skulle man koppla denna externa kondensator fel så att den kopplas mot fas istället så orsakar det en personfarlig ström, plus att det är fel typ av kondensator (X istället för Y).

Det betyder i så fall också att DC och 230 V AC löper i samma rör i denna installation, i alla rum?? Är det ovanligt långa ledningslängder på sekundärsidan?

Det kan också vara drivdonet i sig som läcker ström mellan primär- och sekundärsida.

Det här är ett ganska vanligt drivdon som det lär sitta mängder av så svårt att säga..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.