Har nu fått en vattenskada som försäkringsbolaget kommer att ersätta, nu har Ocab varit ute med expert och de kommer att rekommendera att badrummet rivs för att det sannolikt kommit in fukt i stommen och i väggarna. Jag har redan haft kontakt med den byggfirma som försäkringsbolaget anlitar. Utöver skadeärendet är firman öppen med att jag kan anlita dem till både det ena och andra. I min försäkring har jag ett tillägg som begränsar åldersavdraget till 10tkr, vilket jag räknar med att vi kommer upp i då badrummet är 20 år gammalt.
Jag skulle behöva förstå mer var gränsen går mellan vad som kan anses ingå i skadeärendet och då tas av försäkringsbolaget och vad som kan anses vara utanför och som byggfirman skulle kunna vilja ha betalt för? Några exempel: Kakel och klinker istället för våtrumstapet och -matta?
Infällda rör istället för utanpåliggande?
Byte av gjutjärnsrör under badrumsgolv (idag är det plaströr från toa, etc till gjutjärnsröret)?

Jag vill ju så klart få med så mycket som möjligt inom de 10tkr och behöver förstå hur bedömningar brukar göras.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
All ytmateriel är det avdrag på och så gammalt så blir det nog noll i ersättning. Är det utvändiga rör nu, så blir det tillägg för dig om dom ska vara infällda, varför infällda, bara skit enligt mitt tycke och endast estetiskt. Gjutjärn kan bytas på undersidan, men tror att även det ligger utanför, kallas renovering som inte har med övrigt att göra.
 
BirgitS
Försäkringen täcker återställning till det skick som badrummet hade innan skadan inträffade eftersom det inte är meningen att du ska ha det bättre efter skadan än innan skadan. Om det var annorlunda skulle ju det leda till att folk orsakade skador för att få ett helt nytt modernt badrum för 10 000 kr.

Jag vet inte vad som gäller din försäkring men ofta är det så att man inte får någon ersättning alls för det som är grundorsaken till skadan, t.ex. om avloppsröret har gått sönder får man inte ersättning för just ett nytt rör. Se försäkringsbrevet.

De tre saker du tar upp låter som förbättring jämfört med tidigare, dvs. standardhöjning. Men du måste prata med din handläggare eftersom försäkringsbolag kan ha lite olika gränser.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Försäkringen täcker återställning till det skick som badrummet hade innan skadan inträffade eftersom det inte är meningen att du ska ha det bättre efter skadan än innan skadan. Om det var annorlunda skulle ju det leda till att folk orsakade skador för att få ett helt nytt modernt badrum för 10 000 kr.
Men det är ju lurigt, en byggfirma som bygger ett badrum idag måste ju följa regelverket som gäller nu, vilka garantier ska annars gälla för badrummet (för att inte tala om försäkringar...). Däremot kan jag förstå att standardhöjningar inte ingår. Men jag ser framför mig att det finns en gråzon här emellan.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Om det är plastmatta idag, så återställer man till det med i stort sett samma teknik som när mattan sattes från början. Saker som kan "ställa till det" är om det finns rör upp ur golvet idag. Det tror jag inte förd. bolaget tar på sig att flytta. Man återställer med en avvikelserapport.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om det är plastmatta idag, så återställer man till det med i stort sett samma teknik som när mattan sattes från början. Saker som kan "ställa till det" är om det finns rör upp ur golvet idag. Det tror jag inte förd. bolaget tar på sig att flytta. Man återställer med en avvikelserapport.
Ok, för mig blir det ju viktigt att se till att det nya badrummet ändå på nåt sätt är "godkänt" så ev framtida skador kan hanteras av en försäkring. Just rör genom golvet finns inte så den pucken slipper jag, rörgenomföringar genom vägg görs säkert annorlunda idag men det borde inte vara kostnadsdrivande.
 
D Dublin skrev:
Ok, för mig blir det ju viktigt att se till att det nya badrummet ändå på nåt sätt är "godkänt" så ev framtida skador kan hanteras av en försäkring. Just rör genom golvet finns inte så den pucken slipper jag, rörgenomföringar genom vägg görs säkert annorlunda idag men det borde inte vara kostnadsdrivande.
Rör och kopplingar i väggar är alltid en felkälla, sen får andra säga vad dom vill, inget av det är 100 %. Har alla mina rör rakt upp och ner genom bjälklaget och sedan utvändigt. Nu är kök och bad vägg i vägg och rören kommer upp i slaskskåpet och bara rakt igenom väggen. Skulle det mot förmodan läcka i en koppling så inte behöver jag riva halva huset för laga det.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
C
D Dublin skrev:
Ok, för mig blir det ju viktigt att se till att det nya badrummet ändå på nåt sätt är "godkänt" så ev framtida skador kan hanteras av en försäkring.
Just det är, konstigt nog, tyvärr inte självklart. Om nya regler innebär lite större extrakostnader har jag själv nyligen erfarat att det kan bli så att det får bli en avvikelse mot nu gällande branschregler trots att badrummet uppfyllde de regler som gällde när det byggdes. Alternativt att man får skjuta till pengar. Detta trots att försäkringsbolagen tycker att sådana saker är synnerligen viktiga. Det kan alltså bli så att badrummet inte uppfyller försäkringsvillkoren till 100% trots att det är försäkringsbolaget som indirekt återställt.

Men de mest centrala reglerna tummar de förmodligen inte på.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Jag har skrivit om detta förr men upprepar:

Jag "fick" nytt badrum förra året. Det kan bero på vilket försäkringsbolag man har men så här blev det för mig:
Badrum 16 år samt angränsande teknikutrymme. Elgolvvärmen hade slutat fungera. Fick välja mellan "snygg" kontantersättning eller nytt badrum. Jag valde det senare. Jag fick välja kakel/klinker själv. Allt annat återbrukades bortsett från duschglasväggen som sprack vid demonteringen. FB stod för ny. Rummet revs fullständigt ner till grunden.

Fick välja mellan: precis som tidigare med felaktiga golvbrunnar som idag visserligen är godkända mht husets byggår men som inte täcks av försäkringen framöver ELLER att själv bekosta flyttning enl dagens regelverk samt förhöjd sockel för inkommande vatten. I det senare fallet gäller fullvärdesförsäkring framöver i 30 år.
Jag valde det senare (skulle tänkt annorlunda om huset skulle säljas).

Byggfirman tog extremt bra betalt för ändringarna jag betalade själv - men jag förmodar att detta blev deras egen totala vinst. Så om TS har en god hantverkskontakt som gör allt för FB, räkna då med att alla justeringar kostar multum. Det blir svårt att deala priser om man vill höja standarden då FB äger huvuddelen av kostnaden. Då kan det vara ekonomiskt försvarbart att istället diskutera en högre kontantersättning från FB och anlita TS' byggare privat.

För ca 50' inkl min självrisk fick jag således ett nytt bad/teknikrum försäkringsmässigt sett och det är jag nöjd med. Dessutom ingick utbyte av vägg mot teknikutrymmet med en trävägg enl dagens standard. Totalt fick jag ett nytt svart (!) badrum precis lika fint och identiskt som tidigare 😀. Och teknikutrymmet blev bättre (efter att byggarna tyckte det var krångligt att baxna ut/in den höga FTX'en).
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Sernando och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag har skrivit om detta förr men upprepar:

Jag "fick" nytt badrum förra året. Det kan bero på vilket försäkringsbolag man har men så här blev det för mig:
Badrum 16 år samt angränsande teknikutrymme. Elgolvvärmen hade slutat fungera. Fick välja mellan "snygg" kontantersättning eller nytt badrum. Jag valde det senare. Jag fick välja kakel/klinker själv. Allt annat återbrukades bortsett från duschglasväggen som sprack vid demonteringen. FB stod för ny. Rummet revs fullständigt ner till grunden.

Fick välja mellan: precis som tidigare med felaktiga golvbrunnar som idag visserligen är godkända mht husets byggår men som inte täcks av försäkringen framöver ELLER att själv bekosta flyttning enl dagens regelverk samt förhöjd sockel för inkommande vatten. I det senare fallet gäller fullvärdesförsäkring framöver i 30 år.
Jag valde det senare (skulle tänkt annorlunda om huset skulle säljas).

Byggfirman tog extremt bra betalt för ändringarna jag betalade själv - men jag förmodar att detta blev deras egen totala vinst. Så om TS har en god hantverkskontakt som gör allt för FB, räkna då med att alla justeringar kostar multum. Det blir svårt att deala priser om man vill höja standarden då FB äger huvuddelen av kostnaden. Då kan det vara ekonomiskt försvarbart att istället diskutera en högre kontantersättning från FB och anlita TS' byggare privat.

För ca 50' inkl min självrisk fick jag således ett nytt bad/teknikrum försäkringsmässigt sett och det är jag nöjd med. Dessutom ingick utbyte av vägg mot teknikutrymmet med en trävägg enl dagens standard. Totalt fick jag ett nytt svart (!) badrum precis lika fint och identiskt som tidigare 😀. Och teknikutrymmet blev bättre (efter att byggarna tyckte det var krångligt att baxna ut/in den höga FTX'en).
Nu är jag sen på bollen men. Men var det bara elgolvvärmen som hade pajat? Åska, överspänning eller något liknande eller la den bara av? Vilket bolag?
 
insubrf insubrf skrev:
Nu är jag sen på bollen men. Men var det bara elgolvvärmen som hade pajat? Åska, överspänning eller något liknande eller la den bara av? Vilket bolag?
Man konstaterade bara ett brott på elkabeln. Jag har utvidgad hemförsäkring hos TH.
 
  • Gilla
insubrf
  • Laddar…
H
yonna yonna skrev:
Jag har skrivit om detta förr men upprepar:

Jag "fick" nytt badrum förra året. Det kan bero på vilket försäkringsbolag man har men så här blev det för mig:
Badrum 16 år samt angränsande teknikutrymme. Elgolvvärmen hade slutat fungera. Fick välja mellan "snygg" kontantersättning eller nytt badrum. Jag valde det senare. Jag fick välja kakel/klinker själv. Allt annat återbrukades bortsett från duschglasväggen som sprack vid demonteringen. FB stod för ny. Rummet revs fullständigt ner till grunden.

Fick välja mellan: precis som tidigare med felaktiga golvbrunnar som idag visserligen är godkända mht husets byggår men som inte täcks av försäkringen framöver ELLER att själv bekosta flyttning enl dagens regelverk samt förhöjd sockel för inkommande vatten. I det senare fallet gäller fullvärdesförsäkring framöver i 30 år.
Jag valde det senare (skulle tänkt annorlunda om huset skulle säljas).

Byggfirman tog extremt bra betalt för ändringarna jag betalade själv - men jag förmodar att detta blev deras egen totala vinst. Så om TS har en god hantverkskontakt som gör allt för FB, räkna då med att alla justeringar kostar multum. Det blir svårt att deala priser om man vill höja standarden då FB äger huvuddelen av kostnaden. Då kan det vara ekonomiskt försvarbart att istället diskutera en högre kontantersättning från FB och anlita TS' byggare privat.

För ca 50' inkl min självrisk fick jag således ett nytt bad/teknikrum försäkringsmässigt sett och det är jag nöjd med. Dessutom ingick utbyte av vägg mot teknikutrymmet med en trävägg enl dagens standard. Totalt fick jag ett nytt svart (!) badrum precis lika fint och identiskt som tidigare 😀. Och teknikutrymmet blev bättre (efter att byggarna tyckte det var krångligt att baxna ut/in den höga FTX'en).
Vilket försäkrings bolag? I bilen landsända? Ska byta så därför är jag intresserad.
 
H HEM2121 skrev:
Ska byta så därför är jag intresserad.
# 11
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.