Jag ska bygga ett 2-plans-hus på 180 kvadratmeter, och enligt standardleveransen från hustillverkaren medföljar en Nibe Fighter 640p frånluftvärmepupmp, golvvärme på nedre plan och vattenradiatorer på övre plan. Huset byggs i Växjötrakten. Jag som inte har någon koll alls på värmesystem, är det något jag måste fundera på som alternativ; FTX? berg/-jordvärme?
 
640P är en frånluftsvärmepump som även tar energin ur uteluften. Kompressorn är på 1,0 kW vilket gör att man kan gissa på en uteffekt på 3-3,5 kW. Vid kallare än -5 grader utomhus stängs spjället och den jobbar då endast med frånluft. Den ger alltså sämre effekt när det är som kallast ute. Effekten räcker inte långt till 180 m2, utan det kommer att gå åt en hel del tillskottsel. Jag tycker du bör studera Comfortzone CE50 eller CE65. De ger 5 kW resp 6,5 kW med enbart frånluft.
 
jordvärme skulle jag satsat på.
med rätt samordning så gräver du ner jordvärme slingan ismband med andra markarbete o får då ett bättre pris(slipper lite "fasta" avgifter)
 
Vad tycker ni att jag ska ha för pump om jag väljer jordvärme? Vad kan man räkna med i extrakostnad för pump, slingor och grävningen?
 
Tänk på att du behöver en separat frånluftsfläkt eller frånluftsmodul om du väljer jordvärmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.