Har precis flyttat till en bostadsrätt från 50-talet som har detta, vad jag tror är holländsk parkett.
Önskar komplettera till övriga rum. Tips på nyproduktion mottages också gärna, då jag tyvärr ej kan hitta nytt med just detta mönster. Andra tips på lösningar mottages också gärna.
 
  • Trägolv, två svarta strumpor, randig matta, krukväxtkant, trappstång. Inomhus, hemtrevlig atmosfär, personlig vy neråt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av ett geometriskt objekt med måttangivelser på kartongliknande papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Borde inte den långa vara 42, eller den korta 13? Om du ska googla?
Annars skjuter sig skarvarna.
 
C
Om du lägger parkettstav kan du (låta) lägga vilka mönster du vill.
Men du kanske är ute efter "parkettplank" som är lätt att lägga själv?
 
BirgitS
L Lisa Victorson skrev:
Har precis flyttat till en bostadsrätt från 50-talet som har detta, vad jag tror är holländsk parkett.
Önskar komplettera till övriga rum. Tips på nyproduktion mottages också gärna, då jag tyvärr ej kan hitta nytt med just detta mönster. Andra tips på lösningar mottages också gärna.
Just de måtten används ju inte numera utan brädorna är anpassade till nya vanliga brädstorlekar. Kährs och Tarkett har holländskt mönster, men som du har märkt så är det inte exakt likadant.

Jag tycker inte att det gör något att ha en annan sorts parkett i andra rum, ett fint tidsdokument bara som det ofta blir i gamla hus. Sen är det ju inte bara mönstret som är speciellt utan efter så många år har ju färgen ändrats också.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Hoppas du lyckas lägga detta i dom andra rummen också. Har tyvärr inga bra tips men man hade reagerat direkt om man kom in nånstans där den här parketten låg!
 
Karrock
Jag har liknande, 2 stav, ca 14 cm bred, men kortare sektioner i längsled, ca 25cm.
Har letat ganska grundligt efter färdiga produkter, men tror inte de måtten finns längre. Vill själv komplettera ca 6m2 i vardagsrum och har då lekt med tanken att köpa någon tilja, och fräsa ur/fälla i de tvärgående banden. Drygt, men görbart när det är 30 st plankor. Lutar åt att byta hela golvet, då nya holländska mönster inte alls är lika fina. Fiskbens system kanske kan funka på dina proportioner, men inte mina.

Tror att jag har en bild på stämpeln på baksidan nånstans. 1965 är det i alla fall.
Följer tråden för tips :)
 
  • Träparkettgolv med varierande mönster, synliga skarvar och skugga över delen av ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som BirgitS skrev så finns inte exakt det golvet i nyproduktion. Annars ett av de vackraste holländska parkettgolv som gjorts ❤️ Den men långa sektioner gillar jag själv bäst och tror den hade sin storhetstid i slutet på 40-talet och under 50-talet.
Det är Blocket och FB marketplace som gäller, och att ha turen att nån tar upp ett som kan läggas in igen och slipas.
 
C
M MagHam skrev:
Det är Blocket och FB marketplace som gäller, och att ha turen att nån tar upp ett som kan läggas in igen och slipas.
Har försökt rädda ett sådant golv en gång, men det visade sig vara ett lamellgolv som inte gick att få upp i återanvändbart skick. Fanns säkert olika varianter, men man kanske inte skall hoppas för mycket på att hitta något begagnat.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag har tyvärr inga exakta tips men när jag letade fiskbensparkett i valnötsträ för ett antal år sedan räddade Stombergs (https://stombergs.se/) mig, enda jag hittade då som kunde leverera vad jag sökte. Tror de kan göra tiljor i de mått du önskar inom rimliga ramar.

Tjejen la fiskben i ek ungefär samtidigt och handlade, om jag minns rätt, från Bytagolv i Västerås AB, hade inte valnöt men tiljor i ek i alla fall, kan vara värt att kolla om det går välja mått själv.

Detta var de första golven jag la, valnöten förborrade jag och spikade och eken limmades (på betong) tyckte båda resultaten blev helt ok och upplevde det inte speciellt svårt, risk finns väl dock att man driver iväg i ett större rum.
 
C cpalm skrev:
Har försökt rädda ett sådant golv en gång, men det visade sig vara ett lamellgolv som inte gick att få upp i återanvändbart skick.
Ja, de jag stött på har en skivad struktur med kanske 6 mm slitskikt av ek och sedan en lamellstomme. Kanhända har det en tendens att vilja dela sig med åldern, och om det inte legat i optimala förhållanden.
 
C
M MagHam skrev:
Ja, de jag stött på har en skivad struktur med kanske 6 mm slitskikt av ek och sedan en lamellstomme. Kanhända har det en tendens att vilja dela sig med åldern, och om det inte legat i optimala förhållanden.
Precis så. Skall inte påstå att golvet jag var och bröt i hade någon speciell tendens att dela sig, men jag tror det i allmänhet är knepigt att få isär lamellplank i ett intakt stycke. Åtminstone om det är ordentligt monterat.
 
Har också sånt golv i radhus byggt 59, det är dessutom självbärande så krävs extra jobb om man ska byta ut. Total tjocklek är 25-26mm
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.