Jag ska bygga en entrétrappa i trä. Nackdelen är att det kan bli extremt halt på vintern med en trätrappa. Finns det något bra sätt att åtgärda det? Salta? Sanda? Jag hade någon tanke på att ha en massa på trappan, men då måste jag veta vilken matta så att jag får bygga trappan lägre så att inte dörren slår i mattan när man öppnar dörren. Hur hade ni gjort?
 
  • En ritning av en trätrappa med fyra steg framför en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har trall fram till min ytterdörr - mellan november-mars så lägger jag ett gångstråk med klickbara plastskivor. Lätt att hålla bort is/snö, men kan behöva lite grus ibland.

Grå perforerad modulär plastplatta med geometriskt mönster, antagligen för golv eller ytbeklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå perforerad modulär plastplatta med geometriskt mönster, antagligen för golv eller ytbeklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Har trätrapp. Sopar av den när det kommer snö. Har aldrig märkt att det blir halt.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Joacimz Joacimz skrev:
Har trätrapp. Sopar av den när det kommer snö. Har aldrig märkt att det blir halt.
Jag har en altan och där är det rena halkbanan på vintern så jag tänkte att det borde bli likadant på trappan.
 
haha5810 haha5810 skrev:
Jag har trall fram till min ytterdörr - mellan november-mars så lägger jag ett gångstråk med klickbara plastskivor. Lätt att hålla bort is/snö, men kan behöva lite grus ibland.

[bild][bild]
Bra idé!
 
R
Plast lär ju bli halare än trä vid snö och frost..
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Unikt namn
Har inte upplevt ett problem med trätrappen. Man får ju ta bort snön bara.

Låter man det bildas en is-kaka finns det ju hackor som är bra anpassade för att ta bort dessa.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har inte upplevt ett problem med trätrappen. Man får ju ta bort snön bara.

Låter man det bildas en is-kaka finns det ju hackor som är bra anpassade för att ta bort dessa.
Men på min altan så är det ingen is, bara trä. Och det är halt som satan.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Jag har en altan och där är det rena halkbanan på vintern så jag tänkte att det borde bli likadant på trappan.
Har även två trädeck, upplever inte heller dessa som hala. Det ena skottar jag av ibland men inte det andra. Möjligtvis kan det bli halt när snön smälter och om vattnet inte kan rínna undan innan det fryser. Dock inget som jag upplevt på de åren som jag har haft det.
 
Det viktigaste är att hålla trallen ren. När det börjar växa alger och ansamlas diverse ingrodd smuts så blir det halt när det blir blött.
Ut och skrubba med en rejäl rotborste när det börjar kännas halt är mitt tips!
Oavsett om du ska ha matta eller ej på så bör du ändå lämna några centimeter fritt till dörren så det inte tar emot så fort det samlats lite tilltrampad snö utanför dörren!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
😋 Jag har en gammal orientalisk gallerimatta som skyddar trädäcket när det är snö och halt. Dessutom skyddas träet från broddarna.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Instämmer att trätrappor kan bli rejält hala, var nära fraktur i morse. Tycker workingclasshgero’s lösning är kanon, överväger den själv.
Annars har vi kört med trasmatta eller hönsnät. Tror putsnät borde gå att få till vettigare än hönsnät.
Man får fundera på om man vill ha en åretruntlösning eller om man är beredd att sätta vinterdäck även på entrén.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.