Monterat LK Fördelare UNI enl bild och inser plötsligt att VVS firman dragit PEX storlek 25mm till ovanvåningens badrum (rött) vilket jag inte hade koll på, dumt nog. Varmvattnet till samma badrum är 20 (gult).
Böjet på KV fördelaren (rött) är 20. Dit skulle KV kopplas in vilket alltså inte går nu.

Utgången från växlaren är 3/4" (blått), kopparrören är också 3/4", avsticken på fördelaren är 16 och fördelarens stomme är 20 i storlek.
VVS-installation med rör, ventiler och isolering markerat med olika färgade cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


25 röret går ner i marken och kopplas om till ett 20 rör innan den fortsätter upp till ovanvåningens badrum, se ritning.
Handritad skiss, måttangivelser, röda och gröna linjer, ordet "fördelare", teknisk ritning, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör jag nu om jag vill få ihop det här på enklast och bästa sätt??
 
Redigerat:
Jag var otydlig med mina frågor.
1. Spelar storleks ändringen till 25 mm någon roll för trycket upp till badrummet?
2. Jag vill koppla PEX röret storlek 25 till böjen storlek 20, adapter/nippel?
 
Löste det. Enligt Rinkaby rör ger det ingen påverkan på trycket i en normalstor villa/badrum.
Det blev en vinkel, RSK 1940422 och en 1873808.
Metall och plast VVS-röranslutningar, ventiler och märkningar mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Trycket blir ju bara bättre med en grövre kallvattenledning. En grövre varmvattenledning brukar medföra lång spoltid innan det blir varmt i kranen, beroende på hur lång ledningen är, så det är lite viktigare att man tar rätt dimension på ledningen där.
 
  • Gilla
ptk och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Trycket blir ju bara bättre med en grövre kallvattenledning. En grövre varmvattenledning brukar medföra lång spoltid innan det blir varmt i kranen, beroende på hur lång ledningen är, så det är lite viktigare att man tar rätt dimension på ledningen där.
Sen ska man komma ihåg att kallvatten används mer än varmvatten, exempelvis spola i toaletten samtidigt som man tvättar händer i handfatet, så bättre flöde på kallvattnet är befogat.
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
Får jag fråga en annan sak. Liite fundersam på den här gängan.
Kopplingsdetaljer på metallrör med märkningen "EZ-CR" och grå skyddsslangar, markerad del i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det sitter en o-ring och meningen är att det inte ska linas här. Men skruvar jag den till botten så hamnar ena pekandes uppåt så jag får lossa på den ett halvt varv. Är det något jag missat eller kommer det hålla tätt?
 
B
Det finns kanske en monteringsmanual, men oringar i gummi brukar ju vara lite elastiska, tror man ska vara försiktig med att dra för hårt. Gummit kan ju ta skada om man drar för hårt.

Jag hade nog bara varit extra observant om det håller sig tätt. T.ex. installera vattenlarm.
 
P ptk skrev:
Får jag fråga en annan sak. Liite fundersam på den här gängan.
[bild]
Det sitter en o-ring och meningen är att det inte ska linas här. Men skruvar jag den till botten så hamnar ena pekandes uppåt så jag får lossa på den ett halvt varv. Är det något jag missat eller kommer det hålla tätt?
Isär med det, bort med O-ringen, skrapa gängorna med ett bågfilsblad, på med lin, den lindas utifrån och in mot sexkanten, avslutas med att linet blir tjockare där, ska spänna en del och tätpasta, dra ihop. Hoppsan drog för långt. bara backa lite, går bra med lin men inte med O-ring
 
J jonaserik skrev:
Isär med det, bort med O-ringen,...
Kan jag behålla klämhylsan till PEXen om jag öppnar och stänger den, har fått för mig att det är engångsartikel??
 
Är alla slangar fria och bara den grövre till höger inkopplad, ser ut att det är hattar på utgående och kanske vatten i den. Är det så pass snett så det inte passar om dom andra ska kopplas in. Det går att lossa klämmuttern och återsätta allt. Slangen är instucken i vinkeln så röret måste lyftas av, då när röret vrids så måste även vinkeln vridas i läge ( är lin som syns och då går det att backa ), det verkar som att rörisen har liksom tvingat sig lite för att koppla in där och då det ser lite kort ut och ser även ut att kopplingen spänner lite. Koppar i andra änden gör kanske att det inte går att knuffa rören lite till vänster, men är inget problem, bara att kapa av någon centimeter. Då du inte har kopplat in själv, så anser jag att du ska prata med rörisen om detta och framföra vad som inte är bra. Klart det kan komma något om att det gör inget. Ska rörisen koppla in resten med eller du själv.
 
P ptk skrev:
Får jag fråga en annan sak. Liite fundersam på den här gängan.
[bild]
Det sitter en o-ring och meningen är att det inte ska linas här. Men skruvar jag den till botten så hamnar ena pekandes uppåt så jag får lossa på den ett halvt varv. Är det något jag missat eller kommer det hålla tätt?
Det är en kontramutter till höger. Så du bör kunna spänna endast den nu, å inte behöva snurra på hela fördelaren. Jag hade dock själv kört på lin å pasta, istället för oring.
 
J jonaserik skrev:
Är alla slangar fria och bara den grövre till...
Jag gör resten själv. Jag har linat nu mellan fördelarna och kommer ha igång KV och VV till ovanvåningens badrum (slangarna längst till höger) de närmsta månaderna tills badrummet i källaren är klar. De övriga pex slangarna ska jag koppla in när badrummet i källaren är klar. Därför pluggat igen de övriga avstickarna. Det är inget vatten i nu dock, kanske imorgon.

VVS-installation med kopparledningar, ventiler och flexibla slangar mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker du att pexen till KV eller VV ser konstig ut? Jag tycker det är rätt krångligt med installationen, pexen är styva som attan och tomröret till VV som går bakom är mycket i vägen för KV och tvärtom.
 
Kom att tänka lite som före mig skrev. Är inte slangarna kopplade så går det lossa klämringarna på vänster sida, säkert lin där med. och då hålla i vinkeln på höger sida och vrida tillbaks röret, linet tätar. Då kan rören gängas isär och lina det hela, ingen pex behöver lossa då. Kan vara att få lossa fästet i väggen för att få bort röret. Är det lika upptill. Men som jag skrev, en röris fixar till det enkelt om du inte har kunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.