Hej!

Har googlat runt som en galning. Bor i ett äldre lägenhetshus och har sedan nu lite över en vecka haft problem med en väldigt stark kemisk lukt i köket. Stänger vi fönstrena och dörrarna dit kommer lukten starkt på en kvart. Jag känner den även ibland i trapphuset, vilket får mig att fundera på om det kan vara från grannen under.

Hyresvärd och fastighetskötare har båda varit här, även en kompis som kan lite om bygg.
De kunde alla känna lukten men ingen av oss kan komma på vart den kommer ifrån eller vad det är för typ av lukt.

Det påminner om stark färglukt, möjligtvis lite åt aceton hållet.vi funderade först på en död mus men känner inte det där "söta" i lukten. Tycker det påminner mycket om något starkt i trä, lim, färg eller aceton liknande..

Jag har skrubbat golv, testat ättika i skålar.
Dumt nog dammsög jag i vråer under diskhon.
Men lukten kvarstår.

Har son här varannan vecka och vill få bukt med lukten. Är lite skraj att det kan vara giftigt. Sätter sig i halsen.

Det enda förslaget som hyresvärden kom med var ozonmaskin om inte ättika hjälper..

Mvh
William
 
Vad är det för ålder på huset? Vilken våning bor ni på? Vilken typ av golv ligger i köket?
 
  • Gilla
Williamf87
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Vad är det för ålder på huset? Vilken våning bor ni på? Vilken typ av golv ligger i köket?
1965-1970
Vi bor på andra våningen.
Lite osäker på golv. Men kanske vanlig linoleum?
 
  • En person i blå strumpor står på ett marmorerat gult golv. Perspektiv från ovan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Centano Centano skrev:
Vad är det för ålder på huset? Vilken våning bor ni på? Vilken typ av golv ligger i köket?
Jag funderade först på om det kunde vara från under diskhon från skålen eller vad det kallas. Men kunde inte känna någon betydligt starkare lukt där. Men jag tycker den samlas under diskhon. Såvida det inte kommer från ventilationen eller något annat då.

Lukten sätter sig i närliggande skåp också, så jag tejpade igen men lukten kvarstår..
 
  • Färgskikten på en målad yta flagar av, avslöjar underliggande lagret. Renoveringsbehov synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksinredning, skåp tejpade, flyttförberedelse, stekpanna, diskho, köksredskap, oorganiserad, gult golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat så att anslutningen till avloppsröret är tät?
 
  • Gilla
Williamf87
  • Laddar…
Williamf87 Williamf87 skrev:
Jag funderade först på om det kunde vara från under diskhon från skålen eller vad det kallas. Men kunde inte känna någon betydligt starkare lukt där. Men jag tycker den samlas under diskhon. Såvida det inte kommer från ventilationen eller något annat då.

Lukten sätter sig i närliggande skåp också, så jag tejpade igen men lukten kvarstår..
pjgb pjgb skrev:
Har du kollat så att anslutningen till avloppsröret är tät?
Jag vet inte hur man gör sånt tyvärr.. jag tänker det borde vaktmästaren sett när de var här i så fall.. vart ska jag titta i så fall? Dock tittade de båda bara under diskhon, ingen rörmokare har varit här.

Såhär ser det ut på bilder. Jag kände lukten igen där nu tycker jag, den är inte superstark men jag antar att om det kanske pyr därifrån konnstant så blir det ju starkt i hela köket fort.

Är väl svårt att se på bild
 
  • VVS-installation med vita PVC-rör och kopplingar mot en smutsig vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-rör och anslutningar under en handfat, tecken på korrosion och kalkavlagringar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-rör vid en vägg, kopparledningar, plastavloppsrör, öppen anslutning, något rost och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostiga rör och stöd under en vitmålad yta i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar under en byggnad, korrosion, oisolerade rör, kopplingar, elledningar, ingen mänsklig närvaro, försummat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på rostiga, skadade rör vid en vägg, skräp i glipan, försummelse och förfall tycks framträda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddig, närbild, inuti struktur, rör och trä, mörka och suddiga konturer, otydliga detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fotografi taget inne i en konstruktion med en rörledning och synlig isolering, i blek belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinklad bild av smutsigt badrumsgolv och toalettstol, mögel, förfall, blå plastbit på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på smutsig avloppsrörkoppling med synlig korrosion och smutsansamlingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalettstolens bas, rostiga rör, fukt, skadade träelement, tecken på vattenläckage och försummelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två metallrör med mässingskopplingar framför en grå betongvägg. Använda, med spår av färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation, plast avloppsrör, kopplingar, grå bakgrund, närbild, fuktfläckar, rörgenomföring, lätt oreda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett underskåp på ett kök med synliga vattenrör och avloppsrör i plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska tillägga också att lukten känns i trapphuset då och då.
Lite svårt att avgöra om det kommer från min lägenhet då jag ju vädrar och har stängda dörrar till köket.
 
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/756/756221-db0f6f26c000e851675c2430850db2c2.jpg

Den där bilden såg lite så där ut.
Fuktskada i träet vid vattenledningen? Är det fuktigt eller torrt?
Hur är det om du spolar hela tiden och kollar ner/fotar?
Är det blött någonstans?
Du har en 90-graders böj nere vid golvet med en gummimuff, det var den jag menade ursprungligen.
Men sen är ddet rätt så kladdigt och ser lite fuktigt ut både här och där.
Jag skulle börja med en ordentlig rengöring.
Har du en massa matrester bakom skåpet som ligger och jäser pga konstant tillförsel av avloppsvatten som läcker ut så lär det inte lukta hallontårta!

Ta isär alla avloppsrör, gör dem rent (med tandborste om så kräva i gängorna)
Kolla packningar, och sätt tillbaka. Röret som går ner vertikalt till gummimuffen innan 90-gradersböjen mot golvet kan du låta bli så länge.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.