Jag har ett rum där någon lagt in ett nytt parkettgolv för 10 år sedan... Tyvärr tog de aldrig bort de ursprungliga golvlisterna. Utan istället slutade de med golvet ca 1cm innan befintliga (bruna målade trä) lister och satte sedan dit en kvartsstav i plast som skall likna ek...

Så nu är det omtapetsering på programmet och önskemål om vita golvlister.

Hur ska jag göra?

Köra latex mellan list och kvartsstav och sen måla? - sprickbildning (trä, plast)... Byta plast kvartsstaven till trä först?

Bort med allt, dit med nått nytt, lär behövas 22mm för att tacka luftspalten i så fall, finns det?

Hur har ni gjort?
 
Vilken typ av golvlister ska du ha då? Det finns absolut 22mm golvsocklar, men de är höga (typ 120mm) vilket kanske inte alls passar (funkar ju bäst i äldre hus där det var så från början). Annars är det väl läge att byta ut plastlisterna mot trä, kvartsstaven alltså. Plast låter ju inget vidare...

/A
 
Hade egentligen tänkt mig vanliga raka, 4-5cm höga. Allt ska va vitt i alla fall:)
 
gipsa väggarna med 12mm skivor, då har du bra underlag för tapeten och problemet med golvet är löst...

inte den bästa lösningen kanske men...
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Njaaa, det är nog inget alternativ. :)
 
Det jag funderar lite på är hur plast och trä funkar ihop...
 
Inte passa på att byta lister och golv på en gång?
 
Grejen är att golvet är bra... :)
 
Om du sätter ngn form av elegant boasering, så byggs väggen ut lite och du får golvlisterna att täcka?
 
Byt kvartsstaven mot en vit smyglist. Mycket snyggare om 8mm räcker för att täcka springan.
 
Om breda lister är ett alternativ och du bara vill ha raka så kan du ju köpa planhyvlat virke och bara runda av kanten lite med en handöverfräs
 
pjkw skrev:
Om breda lister är ett alternativ och du bara vill ha raka så kan du ju köpa planhyvlat virke och bara runda av kanten lite med en handöverfräs
Det kanske vore en ide... :)
 
Att byta både kvartsstaven och golvlisten mot vita tycker jag är ett bra förslag. Om du inte kan lösa det med en tillräckligt bred vit golvlist.
Finns väl inga fler alternativ om du inte vill åtgärda själva golvet eller väggarna.
 
Hej, jag ska sätta skivor i ett badrum. Jag läste att skivorna ska sitta ca. 1cm från golvet för att lämna lucka för rörelse. Men jag kommer att flytspackla och då kommer denna luckan att försvinna då flytspacklet rinner in i dessa utrymmen. Varför då lämna mellanrummet från början?
 
Ställ dom på golvet du, eller lämna nån mm och dra en latex i vinkeln
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.