P pmd skrev:
Är det nån här i tråden som har koll på hur stort område en referensstation för GPS-styrda gräsklippare brukar ha? Vi har en tomt som är lite mindre än 4000 kvadratmeter varav gräsmattor knappt 1500 kvadratmeter. Gräsmattorna är dock ganska utspridda så referensstationen bör nog helst täcka hela tomten.
Om du ska investera i en slinglös klippare så har jag sett att en del åf "erbjuder" hembesök för koll av tomten/klippytan, detta för att säkerställa att grejorna kommer att funka bra.

Ref.stationen sänder en radiosignal och täckningen ska motsvarar klipparens kapacitet.
 
Skumpe
S sevenfifty skrev:
Husqvarna 320 nera systematisk klippning 3300 kvm kostar ca 41 tkr
Luba 3000 ca 30tkr
Prisskillnad ja .. men alla tomter lämpar sig inte med systematisk klippning (fördel Husqvarna) sen har Husqvarna ett stort återförsäljarnät i Sverige som kan hjälpa dig vid behov. Personligen skulle jag inte lägga 30tkr på en luba i dagsläget.
Jag pratar om 1000 kvm och det kostar 25000 kr för Luba.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jag pratar om 1000 kvm och det kostar 25000 kr för Luba.
Det stämmer, Husqvarna har kommit med 2 nya epos automowers på 1000 kvm. 310E Nera och 410E Nera.
310:an ordinarie pris 34tkr, prisskillnad 9 tkr.
Slår du ut de på säg 20 år blir det 450kr mer per år eller 37,5kr i månaden
 
  • Gilla
Skumpe
  • Laddar…
Skumpe
S sevenfifty skrev:
Det stämmer, Husqvarna har kommit med 2 nya epos automowers på 1000 kvm. 310E Nera och 410E Nera.
310:an ordinarie pris 34tkr, prisskillnad 9 tkr.
Slår du ut de på säg 20 år blir det 450kr mer per år eller 37,5kr i månaden
Perfekt så bara 30% dyrare. Det är ju nästan samma. Jag tar två.
 
  • Gilla
Alxxx och 1 till
  • Laddar…
Det viktigaste med en GPS-klippare kan eventuellt vara precisionen. På min tomt har jag ett flertal terasseringar och ytor som slutar med höga kanter som klipps av min slingklippare, det var extremt mycket justeringar innan jag fick till klippning fram till kanten utan att klipparen ibland ramlade över densamma ("klippare upp och ned" var ett frekvent felmeddelande ett tag). Jag har även smala passager som krävt en hel del injusteringar. Ingen av dessa skulle fungera bra om toleransen hamnade på fem centimeter när...
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
E etompau skrev:
Ref.stationen sänder en radiosignal och täckningen ska motsvarar klipparens kapacitet.
Det förutsätter väl att det handlar om en sammanhängande gräsmatta?
 
P pmd skrev:
Det förutsätter väl att det handlar om en sammanhängande gräsmatta?
Upp till 200 meter enligt tester jag sett.
 
P
Har du var någon referens till de testerna? De vore mycket intressanta att läsa!

"Upp till 200 meter" är f.ö. mellan 0 och 200 meter. :)
 
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…

Husqvarna​

Referensstation med räckvidd på upp till 500 meter​

Hanterar RTK-GNSS-signalerna mellan produkterna och satelliterna. Hanterar flera EPOS™-enheter per installation. Arbetsyta upp till 500 meters radie.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Tomture61
Har en Luba 5000 klippare . Var tidigt på och fick den för 14.000:-
Dock har RTK antennen blivit skrot , ej regntät . Fick dock en ny .
Återstår att se hur själva klipparen tål att jag tvättar/sköljer den med trädgårdsslangen efter varje klippning 😐

Detta är enbart spekulation men alla har hört talas om Kina kvalitet .....

Ang att ett helt bostadshus (trä) står i vägen för RTK antenn / klippare , inga problem .
Jag aktiverar klipparen manuellt , 1 ggr/vecka .
Vet ej om det är mossan i gräsmattan eller för lång tid mellan klippningar men har 600 kvm gräsmatta och klipparen måste laddas 1 extra gång för att utföra sitt jobb . Obs klipper gräset 2 ggr åt varsitt håll (90 gr vinkel)
 
Redigerat:
P
useless useless skrev:
[media]
Intressant, tack!
Att referensstationen använder 900 Mhz var också användbar information.
Crazypostman har en stor tomt …

Han hade även en intressant kommentar om "stöldtestet" han gjorde i en annan video:
"I wanted to wear a ski mask but I didn't This is Oklahoma My neighbors have guns 😂"
 
Den senaste som även kan lite annat är väl Yarbo - dessutom extra kampanjer på den nu - och leverans under hösten som kommer - lagom till snösäsongen :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.