Jag var och lyssnade på en Altherma idag, den näst minsta modellen. Den gick på full fart eftersom den varit avstängd under dagen. Det fladdrade bra i buskarna men ljudet var trots allt ganska diskret. Men hur är det med den här pjäsen då den går på dellast, den varvtalsstyr ju kompressorn men varierar fläktens varvtal också? Jag tycker ju att det borde vara fallet men man vet ju aldrig..
 
Jag kan ju svara på mitt eget inlägg så här ett och ett halvt år senare. Utedelen låter olika mycket beroende på last, men det är inte riktigt så enkelt som att lägre last ger lägre ljud. Vissa varvtal hörs bättre. På det hela taget låter det inte mycket alls annat än kalla vinterdagar (dvs fullgas) och då stå man ändå inte där och lyssnar. Nerifrån gatan (10 meters avstånd) hörs det inte mycket. Jag är med andra ord nöjd.

En bergvärmepump hade förstås varit helt tyst utomhus men kanske gett mer buller inomhus.
 
P Plexus skrev:
Ett bra val!

Se till att installatören monterar en trimventil på returen från fläktkonvektorn, så att den inte kortsluter systemet.

Se också till att de monterar en rumsgivare.
Här är en bra rumsgivare till Daikin, som tyvärr inte säljs längre.
[länk]

Vilken framledningstemperatur behöver du vid t.ex. -10°C. Var i landet bor du
P Plexus skrev:
Ett bra val!

Se till att installatören monterar en trimventil på returen från fläktkonvektorn, så att den inte kortsluter systemet.

Se också till att de monterar en rumsgivare.
Här är en bra rumsgivare till Daikin, som tyvärr inte säljs längre.
[länk]

Vilken framledningstemperatur behöver du vid t.ex. -10°C. Var i landet bor du?
P Plexus skrev:
Ett bra val!

Se till att installatören monterar en trimventil på returen från fläktkonvektorn, så att den inte kortsluter systemet.

Se också till att de monterar en rumsgivare.
Här är en bra rumsgivare till Daikin, som tyvärr inte säljs längre.
[länk]

Vilken framledningstemperatur behöver du vid t.ex. -10°C. Var i landet bor du?
Plexus är du aktiv här? Har du Daikin bvp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.